Gammal hjälm?

Icebug

Guest
Jag har en shoeihjälm (den med en galen hund och taggtråd) från 94 som är i fint skick och som är riktigt skön. Jag har inte kört på ett par år nu och tänkte börja igen. Mitt silvertejpade skinnställ bytar jag mot ett nytt men frågan är om jag måste byta hjälm pga att den är gammal med tanke på säkerheten? Hur länge håller en hjälm som inte blivit marksynad?:va

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Icebug skrev:
Jag har en shoeihjälm (den med en galen hund och taggtråd) från 94 som är i fint skick och som är riktigt skön. Jag har inte kört på ett par år nu och tänkte börja igen. Mitt silvertejpade skinnställ bytar jag mot ett nytt men frågan är om jag måste byta hjälm pga att den är gammal med tanke på säkerheten? Hur länge håller en hjälm som inte blivit marksynad?:va

Har hjälmen bara varit förvarad bra (torrt och jämn temperatur) så är den inte sämre än vad den var -94 när du köpte den. Visst, den kanske inte håller samma säkerhets- och kvalitetsnivå som en modern Shoei (eller nån annan) men den är definitivt inte skräp bara för att den är gammal.

Hjälmar håller väldigt länge bara dom förvaras på rätt sätt. Oftast är det inredningen i en hjälm som blir kass, inte själva hjälmen.

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Skalet vilket jag förutsätter är av någon fiberkomposit är inte begränsningen i ditt fall, utan det är inredningen. Om du säger att den är "bekväm" är det dags att byta.

En hjälm skall sitta ganska hårt på skallen.

Rhino

Life is a playground!
Gick med
28 May 2003
Hoj
ZX10R
Hjälm

Jag är tveksam till om skalet på en shoei hjälm från -94 är i komposit...
Om inte så är det plast och plast studsar gärna när det slår i marken.

Hjälm är verkligen inget att "spara" på lägg hellre 5000:- mindre på hojen.

// Daniel

Last edited:

100

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Hoj
Ingen för tillfället.
Jag har gjort misstaget att köpa en hjälm som gav mig huvudvärk efter 20 minuters körning, så om hjälmen sitter bekvämt så är det exakt så det ska vara.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Är den skön är du galen om du byter. Lyssna inte på folk, de hittar på allt möjligt....

Är det inte bättre att fråga VARFÖR hjälmen är skön istället för att ge tummen upp och påstå att alla andra har fel?

Det är skillnad på om inredningen passar huvudformen bra samt om hjälmen är för stor och är skön pga det...

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Är det inte bättre att fråga VARFÖR hjälmen är skön istället för att ge tummen upp och påstå att alla andra har fel?

Det är skillnad på om inredningen passar huvudformen bra samt om hjälmen är för stor och är skön pga det...

Du har en mycket bra poäng här.

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011

// Daniel

finns väl bra hjälmar till mer humant pris än 5K.. men visst tänker inte ta nån ny disskution om hjärmars prisklass/säkerhet, smaken är som baken.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11

// Daniel

Då måste det ju vara bättre med en toppluva, för den varken studsar eller går sönder när man slänger den i backen, det där med plasthjälmar och studs är en svåravlivad myt.

Varsågod och läs på lite http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html

Till TS: Det som får en hjälm att åldras är UV-strålning samt värme, så har du inte förvarat den i fönstret så är det lugnt.

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Då måste det ju vara bättre med en toppluva, för den varken studsar eller går sönder när man slänger den i backen, det där med plasthjälmar och studs är en svåravlivad myt.

Varsågod och läs på lite http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html

Till TS: Det som får en hjälm att åldras är UV-strålning samt värme, så har du inte förvarat den i fönstret så är det lugnt.

Angående plasthjlma och åldrande har jag (iof helt ovetenskapligt) minne av att när jag utbildade mig till MC-Lärare(tidigt 90tal) så besökte vi Grahns, som hade lagt upp en gammal plasthjälm på taket under ett antal år kommer inte ihåg hur många.

De hade sedan gått lös på den med hammare för att se om skalet blivit sprött. De hade inte sett någon försämring.

Inspirerad av testet gick vi vl hemma lös på, riktigt gamla >10 år gamla elevhjälmar, med samma resultat plasten höll i stort sett lika bra som i en nästan ny hjälm.

Min slutsats: att plasten åldras är inget jag skulle oroa mig över. plasten i nyare hjälmar är knappast sämre.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx

// Daniel

-94 är inte direkt stenåldern.
Det var lika vanligt med komposithjälmar även då, så sanoligheten är hög att det är en sådan.

Visst är det viktigt att skalet är starkt, men det viktigaste skyddet ligger i "Frigoliten" som är innanför. EPS kanske det är?

Mats

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
Bandit 1200
Hur står det till med inredningen? Frigoliten i inredningen är det som skall skydda huvudet, och frigolit stelnar med tiden. Med hård inredning får du sämre skydd av huvudet.

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
En hjälm har en livslängd på 5-6år (Något längre om den inte varit i värme och solljus) denna är 16år, köp ny!
Eller är inte huvudet värt mer? Man har bara ett, tänk på det.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....

Han har ju kört förrut, varför utgå från att han är imbecill och inte kan avgöra det själv? Det var ju säkerheten han undrade över, vilket INGEN här kan svara på med 100% säkerhet.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Spara den i ditt museum om inte annat. Nobby Ueda-replika är najs!

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Skulle folk fatta om man rullade omkring på en pastellfärgad nittotalshoj i tidstypiska kläder + hjälm, eller skulle de tro att man bara har gamla sura grejer? Och en snusnäsduk runt halsen....har "man" det numera eller tog buffen över redan -99?

Replikahjälm, tomt V&H och blicken mot något nerlagt fik, som en dinosaurie, ensam i världen och inget garage, en vålnad i natten på väg till "Sussie i Enköping" som hunnit fylla förtio och fått tre ungar...

...Då Dynojet fortfarande var kung och ingen jiddrade om brist på ansvar när man powerwheelade fyrahundra meter förbi platsen som skulle bli Globen...

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Hur står det till med inredningen? Frigoliten i inredningen är det som skall skydda huvudet, och frigolit stelnar med tiden. Med hård inredning får du sämre skydd av huvudet.

det finns beskrivet(hittar inte testen) att frigoliten i cykelhjälmar inte åldras märkbart vid tester av barnhjälmar. Om det är samma i mc-hjälmar vet jag inte.

återkommer när jag hittar testen.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...