Gammal hjälm?

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Skulle folk fatta om man rullade omkring på en pastellfärgad nittotalshoj i tidstypiska kläder + hjälm, eller skulle de tro att man bara har gamla sura grejer? Och en snusnäsduk runt halsen....har "man" det numera eller tog buffen över redan -99?

Replikahjälm, tomt V&H och blicken mot något nerlagt fik, som en dinosaurie, ensam i världen och inget garage, en vålnad i natten på väg till "Sussie i Enköping" som hunnit fylla förtio och fått tre ungar...

...Då Dynojet fortfarande var kung och ingen jiddrade om brist på ansvar när man powerwheelade fyrahundra meter förbi platsen som skulle bli Globen...

Nja, 90-talsgrejor ser väl inte så omoderna ut (tycker jag:rolleyes:), den där beskrivningen låter mer som 80-tal

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Skulle folk fatta om man rullade omkring på en pastellfärgad nittotalshoj i tidstypiska kläder + hjälm, eller skulle de tro att man bara har gamla sura grejer? Och en snusnäsduk runt halsen....har "man" det numera eller tog buffen över redan -99?

Replikahjälm, tomt V&H och blicken mot något nerlagt fik, som en dinosaurie, ensam i världen och inget garage, en vålnad i natten på väg till "Sussie i Enköping" som hunnit fylla förtio och fått tre ungar...

...Då Dynojet fortfarande var kung och ingen jiddrade om brist på ansvar när man powerwheelade fyrahundra meter förbi platsen som skulle bli Globen...

"Buff" ptfhh nymodighet och modefluga!

fiinns inget som améns halsduk kalla vårdagar. Sen övergår man till tunnare snusnäsduk framåt midsommar:tummenupp För att under senhösten köra med båda:D
Det är inte nyttigt med drag runt halsen:tungan

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Min slutsats: att plasten åldras är inget jag skulle oroa mig över. plasten i nyare hjälmar är knappast sämre.

Frågan är om dagens miljömuppvänliga plaster är bättre hållbarhetsmässigt?

När jag var liten (på 70 talet när barn fortfarande var ute och lekte) hade jag en och samma plast-pulka under hela uppväxten. När min grabb var liten höll en pulka i bästa fall en säss sen var den skrot. Varken han eller jag var några ligister. Kanske att jämföra äpplen och päron men plast är väl alltid plast, eller? :)

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Frågan är om dagens miljömuppvänliga plaster är bättre hållbarhetsmässigt?

När jag var liten (på 70 talet när barn fortfarande var ute och lekte) hade jag en och samma plast-pulka under hela uppväxten. När min grabb var liten höll en pulka i bästa fall en säss sen var den skrot. Varken han eller jag var några ligister. Kanske att jämföra äpplen och päron men plast är väl alltid plast, eller? :)

Dagens pulkor är antagligen tunnare. Du vet, spara in 1cl plast per pulka är en besparing på 1 pulka per 200 tillverkade! :tummenupp

Ozzi

Guest
En bra anledning att byta kan ju vara att kindkuddarna är (o övrig inredning) kan vara klassad som sanitär olägenhet vid det här laget. Min gamla shoeihjälm från liknande årtal var gjord av glasfiber.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...