Gammal kawasaki som går illa

Baalzamon

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Munkedal
Hoj
Kawa GPz750
Min gamla hoj går inge vidare. Oftast går den på tre cylindrar, ibland är den nere på två och ibland på alla fyra.
Det är cylinder 1 och 4 som bråkar, det syns på stiften eftersom dom är sura när man kört en sväng. Av en ren händelse har dom båda cylindrarna samma tändspole, så jag tänkte det var tändningen som bråkade. Började med att skifta spolarna, men felet var kvar på samma cylindrar. Testade då att skifta hallgivare, och sedan kanaler i tändmodulen, men felet återstår. Innebär det att jag kan utesluta tändningen, eller har jag missat något?

Förgasare har jag alltid avskytt, och kanske är det dom som krånglar nu. Hade isär dom alla tidigare i vintras och gjorde rent, det var ganska mycket smuts. Är hyfsat säker på att jag satte ihop dom rätt. Någon av de där trottelgrejerna, som ser ut som små kolvar kärvade en aning, men jag smorde upp och tror jag fick till det bra. Membranen var hela, och jag tror jag fick tillbaka dom rätt också. Det finns bara en justerskruv på varje förgasare, och dom står alla likadant.

Innan jag river ner förgasarna igen, är det någon som har något tips? Det gäller alltså en kawasaki GPZ 750 från -82. Motorn är mer eller mindre samma som på många andra kawasaki från början på åttiotalet.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kolla flottörålarna. Är spetsen taskig går det att renovera spetsarna i en liten borrmaskin medans man kör med 800-papper mellan fingrarna.
 

Dello

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2006
Ort
Blekinge
Hoj
KTM Duke 1
Baalzamon skrev:
2119554 Min gamla hoj går inge vidare. Oftast går den på tre cylindrar, ibland är den nere på två och ibland på alla fyra.
Det är cylinder 1 och 4 som bråkar, det syns på stiften eftersom dom är sura när man kört en sväng. Av en ren händelse har dom båda cylindrarna samma tändspole, så jag tänkte det var tändningen som bråkade. Började med att skifta spolarna, men felet var kvar på samma cylindrar. Testade då att skifta hallgivare, och sedan kanaler i tändmodulen, men felet återstår. Innebär det att jag kan utesluta tändningen, eller har jag missat något?

Förgasare har jag alltid avskytt, och kanske är det dom som krånglar nu. Hade isär dom alla tidigare i vintras och gjorde rent, det var ganska mycket smuts. Är hyfsat säker på att jag satte ihop dom rätt. Någon av de där trottelgrejerna, som ser ut som små kolvar kärvade en aning, men jag smorde upp och tror jag fick till det bra. Membranen var hela, och jag tror jag fick tillbaka dom rätt också. Det finns bara en justerskruv på varje förgasare, och dom står alla likadant.

Innan jag river ner förgasarna igen, är det någon som har något tips? Det gäller alltså en kawasaki GPZ 750 från -82. Motorn är mer eller mindre samma som på många andra kawasaki från början på åttiotalet.

Hej
Hade en cb 750-81 med samma problem. Det jag gjorde var att dränera förgasarna, spruta in 5-56 i dräneringshålet och stäng. lät det sedan stå över natten och sen dränera, i med soppa o starta.

Dina "trottelgrejerna" lyfte jag på locket och duschade med 5-56 och torkade rent, även själva koppen.

Fungerade bra. Det som är bäst (vilket jag gjorde senare) var en justering av förgasarna.

Hoppas det hjälper dig. :tummenupp
 

Baalzamon

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Munkedal
Hoj
Kawa GPz750
Hmm, nålspetsarna kollade jag inte, får väll plocka isär förgasarna igen och kolla. Skall smörja upp trottlarna eller vad dom heter också, det är ju inte omöjligt att dom kärvar lite fortvarande. Lite 5-56 gör säkert gott på dom.

Det finns ju inte så mycket inställningar att göra på dessa förgasare, tror bara det sitter en justerskruv. Denna står likadant på alla förgasare så jag vill inte gärna tro att det har med den att göra.
 

Baalzamon

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Munkedal
Hoj
Kawa GPz750
Andreas7902 skrev:
2120206 Kolla ventilspel och synkning av förgasarna när du ändå är i gång...

Ventilspelet är jag lite orolig för, det skall visst vara ett vanligt problem på dom motorerna. Får skaffa ett bladmått, men vad skall spelet vara?

Synkningen, hur kollar man den?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Baalzamon skrev:
2120211 Ventilspelet är jag lite orolig för, det skall visst vara ett vanligt problem på dom motorerna. Får skaffa ett bladmått, men vad skall spelet vara?

Synkningen, hur kollar man den?

Du behöver vacuumklockor för att synka förgasarna. Det finns en anslutning på varje förgasare där du kopplar klockorna. Sen startar du hojen , skruvar upp tomgången lite så inte mätarna fladdrar... o justerar på förgasarbryggan tills du får samma värde på alla klockorna. Det du gör är att justera vajern , så att alla förgasare öppnar exakt samtidigt så fort du rör gasen.

Verkstadshandbok hittar du här : http://ursa.irk.ru/manual/

Ska du ändå riva gasarna igen , så var extra noga med membranen. Det är lätt att de hamnar fel o viker sig. Se till att de är torra o lägg dom helst i frysen innan så de stelnar o drar ihop sig. Blir mycket lättare då...
 
Last edited:

Andreas7902

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Insjön
Hoj
KTM 1290 Superduke r -21
Baalzamon skrev:
2120211 Ventilspelet är jag lite orolig för, det skall visst vara ett vanligt problem på dom motorerna. Får skaffa ett bladmått, men vad skall spelet vara?

Synkningen, hur kollar man den?

Tyvärr så är det inte ovanligt med för snålt ventilspel på dessa... Men enkelt att justera. Och kan hålla med om att membranen i förgasarna kan vara ett helvete att få ditt rätt om dom är lite svampiga...
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top