Min gamla hoj går inge vidare. Oftast går den på tre cylindrar, ibland är den nere på två och ibland på alla fyra.
Det är cylinder 1 och 4 som bråkar, det syns på stiften eftersom dom är sura när man kört en sväng. Av en ren händelse har dom båda cylindrarna samma tändspole, så jag tänkte det var tändningen som bråkade. Började med att skifta spolarna, men felet var kvar på samma cylindrar. Testade då att skifta hallgivare, och sedan kanaler i tändmodulen, men felet återstår. Innebär det att jag kan utesluta tändningen, eller har jag missat något?
Förgasare har jag alltid avskytt, och kanske är det dom som krånglar nu. Hade isär dom alla tidigare i vintras och gjorde rent, det var ganska mycket smuts. Är hyfsat säker på att jag satte ihop dom rätt. Någon av de där trottelgrejerna, som ser ut som små kolvar kärvade en aning, men jag smorde upp och tror jag fick till det bra. Membranen var hela, och jag tror jag fick tillbaka dom rätt också. Det finns bara en justerskruv på varje förgasare, och dom står alla likadant.
Innan jag river ner förgasarna igen, är det någon som har något tips? Det gäller alltså en kawasaki GPZ 750 från -82. Motorn är mer eller mindre samma som på många andra kawasaki från början på åttiotalet.
Det är cylinder 1 och 4 som bråkar, det syns på stiften eftersom dom är sura när man kört en sväng. Av en ren händelse har dom båda cylindrarna samma tändspole, så jag tänkte det var tändningen som bråkade. Började med att skifta spolarna, men felet var kvar på samma cylindrar. Testade då att skifta hallgivare, och sedan kanaler i tändmodulen, men felet återstår. Innebär det att jag kan utesluta tändningen, eller har jag missat något?
Förgasare har jag alltid avskytt, och kanske är det dom som krånglar nu. Hade isär dom alla tidigare i vintras och gjorde rent, det var ganska mycket smuts. Är hyfsat säker på att jag satte ihop dom rätt. Någon av de där trottelgrejerna, som ser ut som små kolvar kärvade en aning, men jag smorde upp och tror jag fick till det bra. Membranen var hela, och jag tror jag fick tillbaka dom rätt också. Det finns bara en justerskruv på varje förgasare, och dom står alla likadant.
Innan jag river ner förgasarna igen, är det någon som har något tips? Det gäller alltså en kawasaki GPZ 750 från -82. Motorn är mer eller mindre samma som på många andra kawasaki från början på åttiotalet.