Gammal soppa nya stift (Vår start)

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Har hört att man kan förstöra sina nya stift om man kör på den gamla soppan i tanken. Ska jag vänta med att sätta i de nya stiften tills jag kört upp den gamla bensinen. Startar ju säkert lättare med de nya, eller är det onödigt? ?
 

Berrkan

Alltid är nått paj
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Lycksele
Hoj
Aprilia Falco
DuccePidde skrev:
Har hört att man kan förstöra sina nya stift om man kör på den gamla soppan i tanken. Ska jag vänta med att sätta i de nya stiften tills jag kört upp den gamla bensinen. Startar ju säkert lättare med de nya, eller är det onödigt? ?

Jag höll på att säga att det var onödigt att köra upp den gamla soppan men med dagens bensins lagringskvalitet så ska man aldrig vara säker.
Men inte torde det vara någon större risk. Har du haft hojen förvarad länge skulle jag rekomendera att starta hojen med dom gamla stiften innan du sätter i dom nya för att vara lite säkrare.
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Berrkan skrev:
Jag höll på att säga att det var onödigt att köra upp den gamla soppan men med dagens bensins lagringskvalitet så ska man aldrig vara säker.
Men inte torde det vara någon större risk. Har du haft hojen förvarad länge skulle jag rekomendera att starta hojen med dom gamla stiften innan du sätter i dom nya för att vara lite säkrare.

Blir nog det att jag startar upp med de gamla stiften, samt lite startgas brukar aldrig vara fel. Har märkt att det kan underlätta första starten markant.
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
I USA håller inte soppan över vintern utan speciella tillsatser, men i Sverige är det inget problem.
Det enda som kan vara är att det bildats lite kondensvatten i den om du inte haft den fulltankad och om den stått där temperaturen varierar.
Men enligt min far som jobbat med drivmedel en sjuherrans år så är det ingen fara.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
spaceman skrev:
I USA håller inte soppan över vintern utan speciella tillsatser, men i Sverige är det inget problem.
Det enda som kan vara är att det bildats lite kondensvatten i den om du inte haft den fulltankad och om den stått där temperaturen varierar.
Men enligt min far som jobbat med drivmedel en sjuherrans år så är det ingen fara.

Det var ju intressant att höra. Om hojen knasar på våren kan man alltså egentligen inte skylla på gammal soppa i fuggarna?
 

Mr Gunnar

- Växer det gräs på Autobahn?
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Öfvre Östermalm
Hoj
ZX-10R -05
DuccePidde skrev:
Har hört att man kan förstöra sina nya stift om man kör på den gamla soppan i tanken. Ska jag vänta med att sätta i de nya stiften tills jag kört upp den gamla bensinen. Startar ju säkert lättare med de nya, eller är det onödigt? ?

Förra våren förstörde iaf jag stiften genom att försöka starta med gammal bensin i förgasarna (glömde tömma dem inför vinterlagringen). Gick inte att få igång den o stiften brakade ihop p.g.a alla startförsök.

Glömmer aldrig mer att tömma förgasarna inför vintern :4skrika
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
PacMan skrev:
Det var ju intressant att höra. Om hojen knasar på våren kan man alltså egentligen inte skylla på gammal soppa i fuggarna?

Inte om du inte haft den i varierande temp.
Men svensk soppa SKA inte falla i bitar på 7månader, utan ska hålla över ett år. Men visst, har det legat i förgasarna kan det ju självklart kommit fukt i den, men den ska inte falla sönder som USA´s soppa gör.
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
Jag hade k-sprit i tanken förra vinterförvaringen rök endel i början när man startade och relativt lättstartad, men det glömde jag till i år ska bli intresant och se om det blir någon skillnad.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
PacMan skrev:
Det var ju intressant att höra. Om hojen knasar på våren kan man alltså egentligen inte skylla på gammal soppa i fuggarna?
Oftast är det kondens som man lättast avhjälper med en skvätt K-sprit i tanken.
Men att soppan försämras över en vinter är det ju inget tvivel om iom att ingen tank är precis tät så avdunstar ju en del.
Jag drog själv igång min bike idag efter att haft den utomhus under tak hela vintern så var det bara att nöta ett tag på starten i korta intervaller så dundrade den igång.
Men att ngt som stått så länge skulle starta utan protester ser jag nästan som otroligt.
//Tobbe
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
tobbeviking skrev:
Oftast är det kondens som man lättast avhjälper med en skvätt K-sprit i tanken.
Men att soppan försämras över en vinter är det ju inget tvivel om iom att ingen tank är precis tät så avdunstar ju en del.
Jag drog själv igång min bike idag efter att haft den utomhus under tak hela vintern så var det bara att nöta ett tag på starten i korta intervaller så dundrade den igång.
Men att ngt som stått så länge skulle starta utan protester ser jag nästan som otroligt.
//Tobbe


Min gick igång innom en sekund. Men den har insprutning och har stått i en källare med konstant temperatur, och framförallt, fulltankad.
Det som dunstar är marginellt på 17 liter.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
spaceman skrev:
Inte om du inte haft den i varierande temp.
Men svensk soppa SKA inte falla i bitar på 7månader, utan ska hålla över ett år. Men visst, har det legat i förgasarna kan det ju självklart kommit fukt i den, men den ska inte falla sönder som USA´s soppa gör.
Gäller inte detta om den förvaras i en tät behållare?
Iom att man hela tiden får lite temperaturskiftningar så "ventileras" ju tanken iom att den har sin vakumventil.
//Tobbe
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
spaceman skrev:
Min gick igång innom en sekund. Men den har insprutning och har stått i en källare med konstant temperatur, och framförallt, fulltankad.
Det som dunstar är marginellt på 17 liter.
Det är ju fusk! :D
Men visst är det så att om man tömmer förgasarna ( iom att jag inte valt att åka modernt skit :rolleyes: ) på hösten så är det betydligt lättare att starta.
Men jag har ju en vana att "glömma" detta.
Så jag får ju veva igenom den soppan med :tungan
//Tobbe
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
tobbeviking skrev:
Det är ju fusk! :D
Men visst är det så att om man tömmer förgasarna ( iom att jag inte valt att åka modernt skit :rolleyes: ) på hösten så är det betydligt lättare att starta.
Men jag har ju en vana att "glömma" detta.
Så jag får ju veva igenom den soppan med :tungan
//Tobbe

jo där hamnar det nog gärna endel vatten, men det ska ju inte förstöra några stift heller, eller?
Det är väl mer om man försöker starta på asfalten/eldningsoljan som blir kvar i tanken efter en vinter med amerikansk soppastandard.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
För att bidra till trådens egentliga ämne :spammer
Så tycker jag med att du ska starta upp med dom stift som sitter i.
När du sedan fått snurr på bitarna och kört den genomvarm så byter du till nya fräscha pluggar :)
//Tobbe
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
Ja om de ändå sitter där och inte är helt färdig så är det ju lika att göra det.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
spaceman skrev:
jo där hamnar det nog gärna endel vatten, men det ska ju inte förstöra några stift heller, eller?
Det är väl mer om man försöker starta på asfalten/eldningsoljan som blir kvar i tanken efter en vinter med amerikansk soppastandard.
Håller till fullo med dig där :)

Sitter och funderar på detta med bensan över vintern.
Jag stoppade näsan i min tank idag, eller ja nästan, jag spanade ner för att se om man kunde se ngr goa vattenpölar i tanken :rolleyes:
Men det jag mest reagerade på var att all den fräna vassa doft som dagens bensa har, inte alls fanns kvar.
Det luktar givetvis bensin, bara mkt mildare än fräsch bensin.
Nu har jag ju föredömligt nog inte haft full tank utan mer 2/3 tank så det påverkar ju givetvis.
//Tobbe
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
jag har lyckats starta en gammal moped som stått i över 20 år. Med samma bensin som den lämnades med desutom.. slå det ni. :banana
 

DuccePidde

Socio #2502
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
KTM 690 SM -07 & Suzuki DR350s Ducati 900 SS -98 Såld
tobbeviking skrev:
För att bidra till trådens egentliga ämne :spammer
Så tycker jag med att du ska starta upp med dom stift som sitter i.
När du sedan fått snurr på bitarna och kört den genomvarm så byter du till nya fräscha pluggar :)
//Tobbe

Det var så jag tänkt göra också, ville bara höra lita allmänt hur ni andra brukar göra. Sen så är jag med lyckligt lottad som har insprutning på hojen, så jag slipper glömma tömma förgasaren.
 

spaceman

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
-01,Monster med 916cc
Fluxir skrev:
Soppa som står varmt klarar sig altså bättre än soppa som står kallt?

Kondens bildas när det blir kallare på utsidan tanken, så luften i tanken fäller ut fukt mot den kallare insidan av tanken.
Däremot så dunstar Bensinens lättare beståndsdelar fortare om den står varmt, så kallt är ändå att föredra, däremot konstant temperatur.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top