hejsan!
jag har läst igenom en massa trådar om hojar med liknande fel och fått lite idéer, men jag tänkte att jag ändå skulle lägga upp en tråd.
från början:
jag har en suzuki gsx 400f från 1983 som jag köpte i befintligt skick för några veckor sedan. hojen var strypt till 20Kw med brickor i insuget. de brickorna åkte all världens väg det första som hände när jag fått hem hojen. jag upptäckte oxå ganska fort att batteriet var dåligt, så jag satte det på laddning. (jag har flera gånger kunnat få liv i gamla dassiga batterier genom att ladda.)
jag fyllde på bensin och startade hojen med ett batteri ståendes på golvet och kopplat till hojens batteri. jag kopplade bort det extra batteriet och tog en kort provtur. när jag kopplat bort det andra batteriet upptäckte jag att belysningen i instrumentet lös väldigt starkt.
jag upptäckte oxå att hojen inte gick rent på högre varv. jag tänkte att det då kanske var skräp i förgasarna, eftersom den stått ett tag.
helt plötsligt dog hojen och vägrade starta och luktade bränd plast.
jag kollade och kunde konstatera att gnista saknades och att tändspolarna hade börjat "läcka" ut en olja/vätska. flamskyddsmedel? PCB?
nya tändspolar skaffades, men ingen skillnad. efter mycke om å men, så hade jag turen att få tag i en begagnad testad CDI-box. bytte den och batteriet och NU gick hojen bra. nästan.
problemet nu är att mellan 4000 varv och upp till runt 8500 varv, så hostar, hackar, rycker och tvekar den. från 8500 å upp, så går den bra om jag hålller stumt. om jag håller jämnt på runt 9000 en stund och sen drar på, så vill den dö... under 4000 går den klockrent.
jag har tänkt att den som strypt hojen även har bestyckat om förgasarna, men jag har kollat och det är orginal munstycken i. kanske något med tändningen? men isåfalll vad? har jag kanske gjort sönder laddreläet? så han får fel voltantal på högre varv?
någon som har bättre idéer än mig?
jag har läst igenom en massa trådar om hojar med liknande fel och fått lite idéer, men jag tänkte att jag ändå skulle lägga upp en tråd.
från början:
jag har en suzuki gsx 400f från 1983 som jag köpte i befintligt skick för några veckor sedan. hojen var strypt till 20Kw med brickor i insuget. de brickorna åkte all världens väg det första som hände när jag fått hem hojen. jag upptäckte oxå ganska fort att batteriet var dåligt, så jag satte det på laddning. (jag har flera gånger kunnat få liv i gamla dassiga batterier genom att ladda.)
jag fyllde på bensin och startade hojen med ett batteri ståendes på golvet och kopplat till hojens batteri. jag kopplade bort det extra batteriet och tog en kort provtur. när jag kopplat bort det andra batteriet upptäckte jag att belysningen i instrumentet lös väldigt starkt.
jag upptäckte oxå att hojen inte gick rent på högre varv. jag tänkte att det då kanske var skräp i förgasarna, eftersom den stått ett tag.
helt plötsligt dog hojen och vägrade starta och luktade bränd plast.
jag kollade och kunde konstatera att gnista saknades och att tändspolarna hade börjat "läcka" ut en olja/vätska. flamskyddsmedel? PCB?
nya tändspolar skaffades, men ingen skillnad. efter mycke om å men, så hade jag turen att få tag i en begagnad testad CDI-box. bytte den och batteriet och NU gick hojen bra. nästan.
problemet nu är att mellan 4000 varv och upp till runt 8500 varv, så hostar, hackar, rycker och tvekar den. från 8500 å upp, så går den bra om jag hålller stumt. om jag håller jämnt på runt 9000 en stund och sen drar på, så vill den dö... under 4000 går den klockrent.
jag har tänkt att den som strypt hojen även har bestyckat om förgasarna, men jag har kollat och det är orginal munstycken i. kanske något med tändningen? men isåfalll vad? har jag kanske gjort sönder laddreläet? så han får fel voltantal på högre varv?
någon som har bättre idéer än mig?
Last edited: