Gammal Suzuki går ojämnt mellan 4000-8500 varv...

perorust

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
-83 suzuki gs 40 xf
hejsan!

jag har läst igenom en massa trådar om hojar med liknande fel och fått lite idéer, men jag tänkte att jag ändå skulle lägga upp en tråd.

från början:

jag har en suzuki gsx 400f från 1983 som jag köpte i befintligt skick för några veckor sedan. hojen var strypt till 20Kw med brickor i insuget. de brickorna åkte all världens väg det första som hände när jag fått hem hojen. jag upptäckte oxå ganska fort att batteriet var dåligt, så jag satte det på laddning. (jag har flera gånger kunnat få liv i gamla dassiga batterier genom att ladda.)

jag fyllde på bensin och startade hojen med ett batteri ståendes på golvet och kopplat till hojens batteri. jag kopplade bort det extra batteriet och tog en kort provtur. när jag kopplat bort det andra batteriet upptäckte jag att belysningen i instrumentet lös väldigt starkt.

jag upptäckte oxå att hojen inte gick rent på högre varv. jag tänkte att det då kanske var skräp i förgasarna, eftersom den stått ett tag.

helt plötsligt dog hojen och vägrade starta och luktade bränd plast. :(
jag kollade och kunde konstatera att gnista saknades och att tändspolarna hade börjat "läcka" ut en olja/vätska. flamskyddsmedel? PCB?
nya tändspolar skaffades, men ingen skillnad. efter mycke om å men, så hade jag turen att få tag i en begagnad testad CDI-box. bytte den och batteriet och NU gick hojen bra. nästan.

problemet nu är att mellan 4000 varv och upp till runt 8500 varv, så hostar, hackar, rycker och tvekar den. från 8500 å upp, så går den bra om jag hålller stumt. om jag håller jämnt på runt 9000 en stund och sen drar på, så vill den dö... under 4000 går den klockrent.
jag har tänkt att den som strypt hojen även har bestyckat om förgasarna, men jag har kollat och det är orginal munstycken i. kanske något med tändningen? men isåfalll vad? har jag kanske gjort sönder laddreläet? så han får fel voltantal på högre varv?

någon som har bättre idéer än mig?

Last edited:

Roger_K

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Suzuki RGV 250 1990
Vissa gamla MC ska tydligen vara känsliga på att ha bra batterier så att inte något med laddningen skadas. Så att försöka kräma ur den sista gnuttan liv ur ett batteri och sätta det i sin gamla MC är ingen bra ide. Bättre att köpa ett nytt batteri. Du misstänker laddningen, varför inte ta och mäta upp hur mycket den laddar för hela varvtalsområdet med en multimeter.

nostromos

Old school
Gick med
20 Feb 2011
Hoj
Suzuki GSX 1100, Kawazaki ZZR 1100
Mät spänningen över batteriet enligt ovan inlägg. Den ska vara mellan ca 13.5-14.5 volt beroende på varvtal. Det är vanligt att laddningsregulatorn är sönder på gamla suzukis.

Sen kanske du kan testa med att sätta bränslekranen på prime läget. Går bättre då?

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Vissa gamla MC ska tydligen vara känsliga på att ha bra batterier så att inte något med laddningen skadas. Så att försöka kräma ur den sista gnuttan liv ur ett batteri och sätta det i sin gamla MC är ingen bra ide. Bättre att köpa ett nytt batteri. Du misstänker laddningen, varför inte ta och mäta upp hur mycket den laddar för hela varvtalsområdet med en multimeter.

Håller med Roger_K
Min devis är: Har man en gång misstänkt att batteriet är dåligt SÅ ÄR DET DET...: BYT
Sedan kan man felsöka med vetskapen att batteriet är OK.
Allt annat är att famla i mörker, och i 99% av fallen så är batteriet KASS

När jag köper beg MC så byter jag olja och batteri direk.

Last edited:

perorust

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
-83 suzuki gs 40 xf
tack för alla tips!
jag bytte, som sagt, batteriet för ett tag sen, eftersom jag fattade att det var slut. pga det gamla batteriet, så löpte laddreläet amok och brände CDI-modulen och några glödlampor.
jag var ute nu och kollade spänningen på batteriet vid tomgång, och kan kallt konstatera att jag behöver köpa ett nytt laddrelä. 16,6 volt vid 9000 varv är inte ok. eller? ;)
eftersom felet bara uppträdde efter 4000 varv, så snöade jag in på förgasarnas högfartsmunstycken, men det var alltså fel.
så:stay tuned! jag ska fixa ett nytt laddrelä och sen ska vi prova. jag återkommer då!
tack för all hjälp hittills!

perorust

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
-83 suzuki gs 40 xf
tjenamors!
idag fick jag ett sms ifrån dhl: "din försändelse finns att hämta på... " fan va gött!
sprojlans nytt (pirat)
laddrelä/laddregulator monterat på hojen och han går jättebra mellan 4000-8500 varv! tänk att det var fel volt-tal som låg bakom detta?!?
långsökt, skumt och otippat... men sant.
så: tusen tack för all hjälp och om det finns övriga funderingar runt detta, så är det bara å posta på. :D

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati