Gammelgixxer - förgasare återmonterad - motor rusar vid start

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Hej jag hade loss förgasar-paketet för att byta kedjespännare, utan att röra gaswiren, allt orört. Jag satte tillbaka allt, anslöt bränsleslangar, osv. När jag startade först så var det inget liv alls och jag provade ett bra tag. Sedan försökte jag prima bränsleslangarna separat eftersom PRI på bensinkranen inte funkar, och satte alla slangar som de skall vara. Nu när jag startar så rusar motorn direkt uppåt 8000 varv, jag får slå av dödarknappen/tändningen för att få stopp.
Trottlarna verkar stå normalt som förut.

Någomn som har en aning vad det kan vara ?
Jag får ta ut förgasarna igen i morgon och se vad jag kan komma fram till.
Vad kan få den att rusa om trottlarna är stängda ? Kan det vara membranen som är blåsta ?
Kan det vara bensin i vevhuset eller nåt ?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Nu vet jag inte vad du menar med membran, men du kan ju tvinga ner varvet genom att dra tillbaka spjället med gasen(returwire). Att tvinga ner trotteln däremot blir värre. Jag skulle tippa på tjuvluft eller klämd gaswire.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Jag funderar kan det vara de vaakumstyrda flatslidarna som låst i öppet läge av någon orsak. Jag lär nog förstå mer i morgon kväll.

Det finns ingen returwire på 88-89.

Så här ser förgasarna ut.
http://70.85.253.252/supr/1988 GSXR750/07.gif

Jag gjorde nämligen ett fel när jag anslöt slangarna först så att jag
fyllde bensin i de slangar som luftar förgasarna...det var därefter den började rusa vid start.
Jag kommer nog på det.
 
Last edited:

DonDiego

Muttern
Gick med
11 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Trajja Daytona
gunnar_gt750 skrev:
Hej jag hade loss förgasar-paketet för att byta kedjespännare, utan att röra gaswiren, allt orört. Jag satte tillbaka allt, anslöt bränsleslangar, osv. När jag startade först så var det inget liv alls och jag provade ett bra tag. Sedan försökte jag prima bränsleslangarna separat eftersom PRI på bensinkranen inte funkar, och satte alla slangar som de skall vara. Nu när jag startar så rusar motorn direkt uppåt 8000 varv, jag får slå av dödarknappen/tändningen för att få stopp.
Trottlarna verkar stå normalt som förut.

Någomn som har en aning vad det kan vara ?
Jag får ta ut förgasarna igen i morgon och se vad jag kan komma fram till.
Vad kan få den att rusa om trottlarna är stängda ? Kan det vara membranen som är blåsta ?
Kan det vara bensin i vevhuset eller nåt ?

Kolla hur spjällen står...tror oxå på att vajern kan vara 'klämd'.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
gunnar_gt750 skrev:
Jag funderar kan det vara de vaakumstyrda flatslidarna som låst i öppet läge av någon orsak. Jag lär nog förstå mer i morgon kväll.
Om det nu är så så borde den fortf. inte varva då spjället är stängt. Den borde gå tokfett dock... Kan du inte se spjällen om du tar bort bakdelen på luftburken och filtret och se om dom rör sig som dom ska?
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
HanneZ skrev:
Om det nu är så så borde den fortf. inte varva då spjället är stängt. Den borde gå tokfett dock... Kan du inte se spjällen om du tar bort bakdelen på luftburken och filtret och se om dom rör sig som dom ska?
Jag drar ut hela racken i morgon och kollar. Det jag var förvånad över är att den kan rusa när trottlarna är stängda. Men om dom vaakumstyrda står öppna kan jag tänka mig att det blir så. (kanske kommit bensin i fel ställe när jag primade fel slangar :kocko så det blivit någon slags 'hydro-lock' i vaakumsystemet :(
 

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM SMC-R
har du ingen tomgångsskruv? den hade jag råkat skruva på när jag hade borta mina förgasare första gången, då rusade med tomgången..
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
gunnar_gt750 skrev:
Jag drar ut hela racken i morgon och kollar. Det jag var förvånad över är att den kan rusa när trottlarna är stängda. Men om dom vaakumstyrda står öppna kan jag tänka mig att det blir så. (kanske kommit bensin i fel ställe när jag primade fel slangar :kocko så det blivit någon slags 'hydro-lock' i vaakumsystemet :(
Ja dom är vakumstyrda men om spjällen är stängda så BÖR dom verkligen inte skjuta i topp, möjligtvis om du har läck mellan topp o fugge eller nåt.
 

Rutger

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Blå plastraket
Japp, jag kan "nästan" garantera att det är läckage mellan något insugsgummi och någon förgasare. Exakt samma sak hände mig häromkvällen.
Noggrann losstagning och återmontering bör/skall avhjälpa felet. :squid
 

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
hände en polare till mig en gångm med sin gixxer 750 -98 att förknasarna släppte undertill vid gummina, så varje gång vi starta så varva den så in i helvete!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
gunnar_gt750 skrev:
Jag funderar kan det vara de vaakumstyrda flatslidarna som låst i öppet läge av någon orsak. Jag lär nog förstå mer i morgon kväll.

Det finns ingen returwire på 88-89.

Så här ser förgasarna ut.
http://70.85.253.252/supr/1988 GSXR750/07.gif

Jag gjorde nämligen ett fel när jag anslöt slangarna först så att jag
fyllde bensin i de slangar som luftar förgasarna...det var därefter den började rusa vid start.
Jag kommer nog på det.
Vacumstyrda flattisar :va Flattisar styrs väl av wire.

Plocka av förgasarlocken och kolla membranen/nålarna. Kan även vara tjuvluft.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
GSXR1100R skrev:
Vacumstyrda flattisar :va Flattisar styrs väl av wire.

Plocka av förgasarlocken och kolla membranen/nålarna. Kan även vara tjuvluft.

Jag menar de halvrunda prylarna av plast :) som lyfts av vaakum, Pos 6 i denna bild,
http://70.85.253.252/supr/1988 GSXR750/07.gif

Som sagt jag kollar ikväll och berättar sedan vad jag kommer fram till.
Tack för alla tips.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Nu har jag hittat felet ! Det var ett klammer för ett insugsgummi där en bit metall som skall fortsätta under klammern när man drar åt hade klämts emellan där den skruvas åt och tryckte mot insugsgummit på nåt sätt så det läckte.

Så gissningarna var riktiga. Lösningen var att göra om monteringen mera noggrant.

Så där ser man hur noga det är att det inte drar tjuvluft.
Så nu spinner den rätt fint med den nya manuella APE-kamkedjesträckaren.
Det är inte alldeles lätt att komma åt att justera den när man har förgasarna på plats. (på oljekylda sitter den precis mtt på motorn under förgasarna).
Men jag har inte hunnit prova den på vägen med nya sträckaren så jag vet inte om motorn låter mindre mekaniskt när den blir varm jämfört med förut.
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Jag hade aldrig av ventilkåpan utan skruvade ur den hydrauliska, satte i den mekaniska och följde först anvisningen på baksidan av förpackningen (fritt översatt ur minnet) "dra motorn framåt och skruva in spännaren till du känner att den har kontakt med kedjemekanismen, backa sedan ett 1/4 varv". Det lät lite primitivt efter att ha läst en del beskrivningar på detta forum om att justera med motorn igång (de killarna är nog välsignade med den nyare motortypen där sträckare/kedja sitter bekvämt på sidan), så jag provade sedan att justera lite försiktigt fram och tillbaka med motorn på tomgång. Inte lätt att komma åt med bara 14/16 ringnycklar. Med sträckaren "för mkt ute" hörde jag ökat kedjeljud, skruvade in lite mer så minskade det. Lite till igen gav ingen förbättring så jag backade lite :tummenupp Motorn verkade bli tystare än förut men jag har inte ens hunnit varmköra ännu.

Jag håller med om att en mer vetenskapligt korrekt metod (mäta kedjespelet) är att föredra men denna lilla meksession fick duga denna gång. Ingen koll på viskositeten eftersom jag nyss köpt hojen och inte bytt olja (föregående ägare hade nyss bytt och jag har inte kollat vad han använt). Jag skall byta i alla fall, så illa till som filtret sitter tror jag aldrig han haft loss det. Är 20W50 helsyntet bra medicin för en halvsliten GSX-R-motor ? Det blir en mer seriös genomgång i vinter givet att motor och förare överlevt så långt.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Mäta kedjespelet är inte heller riktigt rätt metod utan vad man egentligen är ute efter är att spänna kedjan så pass mycket att bakre kamkedjestyraren precis är till att börja flexa, dvs en liten anliggning. Det är bakre kamkedjestyraren som tar upp slacket och ger med sig för olika belastningar. Spännaren ser bara till att styraren inte "glappar" mot kamkedjan. Drar man motorn med-urs och samtidigt skruvar in spännaren 1/2 varv efter att man fått ytte-pytte-känning kan man vara säker på att kedjan är korrekt spänd i minst 500 mil.

Eftersom de gamla luft/olje går varmare än moderna hojar bör man köra med en lite tjockare viskositet än "normalt".

gunnar_gt750 skrev:
Jag hade aldrig av ventilkåpan utan skruvade ur den hydrauliska, satte i den mekaniska och följde först anvisningen på baksidan av förpackningen (fritt översatt ur minnet) "dra motorn framåt och skruva in spännaren till du känner att den har kontakt med kedjemekanismen, backa sedan ett 1/4 varv". Det lät lite primitivt efter att ha läst en del beskrivningar på detta forum om att justera med motorn igång (de killarna är nog välsignade med den nyare motortypen där sträckare/kedja sitter bekvämt på sidan), så jag provade sedan att justera lite försiktigt fram och tillbaka med motorn på tomgång. Inte lätt att komma åt med bara 14/16 ringnycklar. Med sträckaren "för mkt ute" hörde jag ökat kedjeljud, skruvade in lite mer så minskade det. Lite till igen gav ingen förbättring så jag backade lite :tummenupp Motorn verkade bli tystare än förut men jag har inte ens hunnit varmköra ännu.

Jag håller med om att en mer vetenskapligt korrekt metod (mäta kedjespelet) är att föredra men denna lilla meksession fick duga denna gång. Ingen koll på viskositeten eftersom jag nyss köpt hojen och inte bytt olja (föregående ägare hade nyss bytt och jag har inte kollat vad han använt). Jag skall byta i alla fall, så illa till som filtret sitter tror jag aldrig han haft loss det. Är 20W50 helsyntet bra medicin för en halvsliten GSX-R-motor ? Det blir en mer seriös genomgång i vinter givet att motor och förare överlevt så långt.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
lämnade in min gammelgixxer idag för att byta p-boxar samt synka fuggarna, byta olja och filter, kolla tändstift... glömde be dom kolla komp och ventiler dock :död
"köpa hoj = byt olja och filter direkt!!!!!!!" -sa mecken :gnissla
tänkte jag med men sen köpte jag hojen och jag ska bara.... 400 mil senare är vi nu.
jäkligt nyfiken på att kolla resultatet...

OnTopic : trevligt att det verkar ha löst sig gunnar.

senast jag köpte olja va jag lite nojjig att jag körde för torrt så jag kastade mig in på shell och köpte deras 4t olja 10-40 tror jag det var... bra eller anus?
vi får se om vintern ger mig lite mer visdom för i dagsläget har jag noll koll på sånt här... :tomten
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top