Garageförsäkring bortaget hos Trygghansa

Konsumentmakt är nog det enda man kan utöva mot dessa bolag, själv byter jag nu från TH på bilen också:D

MC är ju rent av vansinnigt varierande att försäkra mellan alla bolag, just nu är Länsförsäkringar minst galna för mig i vart fall.

För att då får dom inte in de intäkter som de beräknar behövs för att täcka de kalkylerade utgifterna som försäkringen innebär.

Ex: Två identiska hojar.
Ägarna tillhör samma riskgrupp.
Båda hojarna körs 3 ggr i veckan.

Hoj 1 är påställd hela säsongen.
Hoj 2 är påställd 3 dagar i veckan, dvs 3 dagar av 7, under säsongen.

Kontentan av detta blir att försäkringsbolaget på hoj 2 bara drar in 3/7 av den summa som de har beräknat att deras produkt kostar.

Det finns ingen affärsdrivande rörelse i världen som kommer att fortsätta att sälja en produkt som de anser att det inte får teckning för.

Pissar man systemet läng nog i ögat så kommer det att komma motmedel.

Kvalificerat skitsnack. Har man en försäkring på en hoj 365 dagar om året så räknar dom självklart med att man KÖR 365 dagar per år, inte att man kör 3 av 7 dagar på en säsong. Om du kör 7 dagar i veckan jämfört med din granne som bar kör 3 dagar i veckan så är din olycksrisk mer än 100% större än din grannes och således så är det totalt orimligt att din granne ska betala lika mkt som dig. Översittarfarsoner rakt av. Nästan så jag hoppas hela mc-kollektivet kör avställt och oförsäkrat som protest så kan dom sitta där och se dumma ut . Det måste väl DU också förstå att det handlar om att öka vinsterna ännu mer än vad dom gjort hittills. Finns inte ett försäkringsbolag som förlorar pengar.

"Kalkylerade utgifter" låter flashigt, men herregud, dom kalkylerar att få in så mkt pengar som möjligt och betala ut så lite som möjligt. Om det blir SÅ mkt billigare för försäkringsbolagen att sköta det på detta sätt, borde inte försäkringspremierna gå ner nu :va :va :va Nej just det... känn er blålurade om ni tror som ovanstående skribent skriver :arsele :arsele :arsele

Som jag skrev tidigare, har man en Bas-försäkring hos t.ex Folksam som jag har. Så FÅR man ställa av och på precis hur många gånger man vill fast varannan-dag. Om man sedan ids är en annan sak, jag ställer bara av när jag åker bort och inte kommer att nyttja hojen på ett par veckor under sommaren + hela vintern naturligtvis.

Glöm inte bort vägverkets avgift på 50:- varje gång du ställer på hojen :rolleyes:

tycker det är lite underligt att sitta å ställa av å på konstant för att spara några kronor i Försäkrings premie.. så himla mycket billigare kan de ju inte bli på hela sommarn.. ställa på till våren å ställa av till hösten de är de som behövs å räcker tycker jag.

Jag har svårt att se varför man ska beskylla de försäkringstagare som ställer av/på en masse då systemet uttryckligen möjliggör det. Försäkringsbolagen har skapat ett system de inte gillar, och sedan skyller de på dem som utnyttjar de möjligheter som ges? Svagt. Framförallt nu när Vägverkets nya avgifter kommer eliminera de flesta som ställer av/på iallafall eftersom det inte blir ekonomiskt försvarbart för konsumenten ifråga.

Nej, att Försäkringsbolagen inte tycker det ekonomiskt försvarbart med ett sytem som tillåter på-/avställningar kan jag köpa. Att de skyller på konsumenterna som utnyttjar möjligheterna som ges (i mindre mån än försäkringsbolag vanligtvis å sin sida gör) kan jag däremot inte.

tycker det är lite underligt att sitta å ställa av å på konstant för att spara några kronor i Försäkrings premie.. så himla mycket billigare kan de ju inte bli på hela sommarn.. ställa på till våren å ställa av till hösten de är de som behövs å räcker tycker jag.

Fast nu får man ju inte ens göra det:mad: Känns Ganska trist o betala 600 i månaden under vinter när jag tidigare betalade 40kr i månaden i garageförsäkring. Fel o behöva betala både trafikförsäkring och trafikförsäkringsskatten på 32% när man inte kan åka. Fast är väl regeringen o försäkringbolagen som slagit sina kloka ihop o räknat på det här Vi lägger på 32% på trafiken så ser ni till att fordonsägarna inte kan ställa av så tjänar vi mycket mer pengar:rolleyes:

Helt omöjligt o ställa av är det, Endast ägarbyte kan göra att man blir frikopplad av betalningsansvar,Tänk om man kvaddar hojen då ? blir till o betala försäkringen iallafall,:mad:

Om du kvaddar hojen så kommer försäkringen att avslutas i och med att försäkringsbolaget tagit beslut om att hojen ska lösas in (Dom äger den ju då). Det behöver man inte ens bry sig om. I alla fall var det så det gick till för mig när jag kortade min Audi 80 på motorvägen för en massa år sedan.

Med Folksam tjänar jag 72 kr per dag att ha hojen avställd när den inte används - så vägverkets avgift på 50 kr bekymmrar mig inte särskilt.
Personligen jobbar jag 4-skift så jag klagar inte!!
SÅ Snälla klaga o gnäll på mig om hur mycket jag utnyttjar systemet :arsele

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...