Garageinredning...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjohej, vad har ni för tips vad gäller inredning av garaget där allting förvaras schyst och det är snyggt osv. Garaget är cirka 17-18 kvm stort där det är cirka 3 meter brett och ca 6 meter djupt.

Vad för bänkskivor, vart osv? Samt även hur bör bänkskivan bäst monteras? Med ben, eller enbart mot väggen med kanske ett centerben som stöd? Vill ju kunna banka o slå, men dock inte sprida energin in i väggarna så att grannen får ont i huvet.

Hyllsystem?

Verktygshållare?

Sopsortering? (plaster och metaller separat)

Hur har ni byggt era garage? Minns jag rätt att det finns en garagetråd med bilder på varandras garage? Hursomhelst får det gärna tipsas i den här tråden.

Oseriösa svar är ej välkomna!
 

Dominator-Rocks

Guest
Hyllor

Jag köpte 2 st hyllor
på Biltema solida samt jäddrigt enkla och montera pallar med 70 kg/hyllplan :tummenupp

Köp!
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Du borde kika på ställen som säljer industriprodukter,typ ett ikea men för verkstadsindustrin :)
Kommer inte på några namn bara, men vi får ett gäng olika kataloger på mitt jobb...
.
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Jag gillar fria golvytor så jag tycker det e sjysst med sparringskenor och konsoller. Det blir snyggt och framför allt flexibelt. Elfa har sjyssta grejer men är inte det billigaste alternativet.

Arbetsbänken har jag skruvat fast på en regel i väggen (i hörnet). I det fria hörnet har jag satt ett ben för stabilitet.

Bauhaus har hur mycket som helst att botanisera bland.
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
Jag gjorde en bänk av lecablock och spånskivor. Ca 150 cm lång och 60 djup. Två lager med stenar, i kanterna och en rad i mitten, sen en spånskiva och två lager med stenar och en tjockare spånskiva ovanpå som bänkskiva. Billigt stabilt och hållbart. Dessutom får du fack under där du kan få plats med vinterdäcken, domkraft etc.

Köp hyllkonsoller och skenor på ikea och sen sågar du till hyllplan av spånskiva. Absolut billigaste lösningen. :yoparty

Elfa har sjyssta grejer men är inte det billigaste alternativet.

IKEA, same shit, fast billigare. :tummenupp
 
Last edited:

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Jag köpte begagnat kök på byggåtervinningen, för några hundringar samt den billigaste bänkskivan från byggfirman, svetsade underreden skruvade fast i väggen. Resten av avlastningsytorna och verktygen har jag på hjul, så att man kan möblera om efter smak och utrymme:)
 

Bifogat

  • garage.JPG
    garage.JPG
    78.9 KB · Visningar: 9,380

Dominator-Rocks

Guest
Jag köpte begagnat kök på byggåtervinningen, för några hundringar samt den billigaste bänkskivan från byggfirman, svetsade underreden skruvade fast i väggen. Resten av avlastningsytorna och verktygen har jag på hjul, så att man kan möblera om efter smak och utrymme:)

Nice:tummenupp
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Jag skulle svetsat ihop en stomme av I-balk om jag skulle ha en riktigt stabil arbetsbänk. Som skiva skulle jag valt en grov (5mm) plåt. Blir stadigt som f-n och tål det mesta, visserligen rätt tungt men det är ju inte så ofta man flyttar ett sånt bord. Låter en del om man bankar på det men det löser man genom att lägga en regel mellan.

Som förvaring skulle jag försökt få tag på begagnade lagerhyllor (kanske nån konkursauktion?) och köpt plastbackar och lådor på typ Ikea, Rusta, Ö&B eller liknande. Fast det skulle nog bli oordning ändå i mitt garage :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Som skiva skulle jag valt en grov (5mm) plåt. Blir stadigt som f-n och tål det mesta, visserligen rätt tungt men det är ju inte så ofta man flyttar ett sånt bord. Låter en del om man bankar på det men det löser man genom att lägga en regel mellan.
Jag hade en gammal limträbalk som bänkskiva i ett garage en gång. Helt suveränt. Ca 12-15cm tjock och kanske 60 cm djup. Ingen lätt pjäs det heller. Men den var tålig och stabil.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Jag hade en gammal limträbalk som bänkskiva i ett garage en gång. Helt suveränt. Ca 12-15cm tjock och kanske 60 cm djup. Ingen lätt pjäs det heller. Men den var tålig och stabil.

Funkar utmärkt det med. Har man tänkt hålla på och svetsa på bänken skulle jag ändå valt plåt före trä men annars är det nog minst lika bra med en sån balk.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Nu har jag iaf målat färdigt i garaget och städat ut så mycket som möjligt.

Nu är det dock bänken som måste in och jag undrar vad jag ska göra. Det är ju lite schystare att ha något hemmabyggt som en trästomme, tjocka 1-2 dm stolpar och mellangående bjälkar för god stabilitet.

Dock är det ju så att k-rauta har ben som är rättså vettiga fast då i stål och de är justerbara på höjden. Rättså bra alltså. Dock är deras arbetsbänk inte av rätt längd eller av rätt material. Det är den typiska bruna kartonfärgade bänkskivan. Vill ha lite mer lyx likt köksbänkar som man kan köpa på Silvan. Men dessa är endast 2-3 cm tjocka och de kommer troligen flexa alldels för mycket.

Tänkte ta mig tiden idag och åka och fixa... så tipsa på nu :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Det där såg ju helt klart nice ut... men ska man racka upp sådana där märkesprodukter så lär ju garaget bli alldeles för dyrt att rusta upp.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Upp med krokar i taket, det är alltid bra att ha om man ska hänga upp hojar, lyfta motorer mm, och det är mycket bättre att borra upp det innan man har fyllt garaget med grejer :)
Eluttag är också väldigt praktiskt att ha gott om. Och har du lite pengar över, dra fram tryckluft på ett par ställen, så slipper du bråka med en kompressor så fort du vill ha luft! :tummenupp
 

Mcgromit

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Södertälje
Hoj
Hornet -07
Kolla in den här sidan om det är något som faller i smaken.. www.werba.se
Grym kvalite och tål det mesta... Skulle du fastna för något och nyfiken vad "du" får betala för det så PM så ska vi fixa lite trevligare priser... :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dock är det ju så att k-rauta har ben som är rättså vettiga fast då i stål och de är justerbara på höjden. Rättså bra alltså. Dock är deras arbetsbänk inte av rätt längd eller av rätt material. Det är den typiska bruna kartonfärgade bänkskivan. Vill ha lite mer lyx likt köksbänkar som man kan köpa på Silvan. Men dessa är endast 2-3 cm tjocka och de kommer troligen flexa alldels för mycket.

Tänkte ta mig tiden idag och åka och fixa... så tipsa på nu :)

Köp K-rauta skivan, kapa till den i rätt storlek och lägg en tunnare bänkskiva i "fint" material uppepå.

Skruva på ett par ställen uderifrån.

Jag har ett gammalt furubord som bänkskiva, tyvärr bygger det ut från väggen för mycket och jag har varit för lat för att klyva den.
Det blir vid nästa storstäd i garaget!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top