Garagestatus för tvåtaktarna

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Nu har jag fått dom sista delarna från England,så nu kan jag klara
av ett total haveri om så skulle bli.(Bara inte blocket spricker)
Jag kan ev komma på Tisdags träning V17 då har jag semester.
Det ska bli roligt att få köra träning igen efter vinter uppehållet
om så blir:)
Mattias(kör snyggt:tummenupp)tid tror jag var 1.0779??? är jag i närheten???
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag måste göra nånting. Här är pressreleasen:

"Sviestad International Superspeedway, tuesday april 19th, 2011:
Today the bike felt really hard to ride. I complained to my team, but they refused to listen and told me to go faster. I tried to go faster in the next session, but it felt like the bike would kill me if I tried to push. Following more whining in the pits my team mate offered to switch bikes. The difference in performance, both chassis- and enginewise, is too big to ignore. I'm going to complain really loudly to the team manager and make him get some proper suspension to replace the f*ckin' rubbish currently mounted to the bike.

I'm not sure what to do about the engine, though. I got the #80 bike into sixth gear about 250 metres earlier than I do on my bike. A big chunk of that difference is probably down to better low rev power on the #80 bike, but it also gets through the gears in a way my bike simply won't.

I feel robbed of the chance to shine, and all because of a badly set up bike. If it doesn't get better soon I'm going to have to try to get into another, more competent team.

Oh, and barely trying on the #80 bike gave the same lap time as trying your hardest on the shit #73 one.

It might sound as I'm just complaining a lot, but I simply can't describe how much better the blunt, ugly #80 bike performs. If I had that bike I'd win, for sure.

I'd probably win a twelfth place or something, at least."
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Jag måste göra nånting. Här är pressreleasen:

"Sviestad International Superspeedway, tuesday april 19th, 2011:
Massa kul text...I]



Repeat after me:

Do NOT ever, EVER ride another bike for comparison. PungT.

Skyll dej själv, Mattias! Köp den röda fina värstingRSen som finns på Köp&Sälj, så är det slut på undanflykterna sen :tungan

Vi ses snart på GR, då ska jag FAN under 1.30!!! Ringrostig o jävlig som jag är...
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Repeat after me:

Do NOT ever, EVER ride another bike for comparison. PungT.

Skyll dej själv, Mattias! Köp den röda fina värstingRSen som finns på Köp&Sälj, så är det slut på undanflykterna sen :tungan

Vi ses snart på GR, då ska jag FAN under 1.30!!! Ringrostig o jävlig som jag är...

Fast utan att jämföra vet jag ju inte hur det kan vara.

Sege och jag är överens om att den är:
• Instabil i upprätt läge
• Svår att hålla kvar i sväng
• "Hoppig"

Den tuggar upp en rejäl "rookie1000-rand" på framdäcket. Det är mer ruggat än man kan önska. Nånting är amiss med hela balansen i cykeln. Den förskjuter ingen vikt, liksom. Jag ska mäta, känna och jämföra med seges hoj, men fjädringen blir inte WP hur jag än skruvar den.

Sleven sa (innan jag och sege bytte hojar): "Det är bara släppa in den [i kurvan]". Jag svarade "mjo, som om den VILL svänga?".

Jag får ta tag i det där.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Fast utan att jämföra vet jag ju inte hur det kan vara.

Sege och jag är överens om att den är:
• Instabil i upprätt läge
• Svår att hålla kvar i sväng
• "Hoppig"

Den tuggar upp en rejäl "rookie1000-rand" på framdäcket. Det är mer ruggat än man kan önska. Nånting är amiss med hela balansen i cykeln. Den förskjuter ingen vikt, liksom. Jag ska mäta, känna och jämföra med seges hoj, men fjädringen blir inte WP hur jag än skruvar den.

Sleven sa (innan jag och sege bytte hojar): "Det är bara släppa in den [i kurvan]". Jag svarade "mjo, som om den VILL svänga?".

Jag får ta tag i det där.

Du skulle ha gått fram till gurun och bett honom ta ett varv på hojen, racingprocessorn i huv'et hade garanterat direkt känt vad som är galet.
Jag borde nog göra detsamma jag med, sege säger att hans fullgasomkörningar beror på att han har högre fart ut ur kurvorna men nu vet vi ju alla att han kör på ett monster till maskin! :banana
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Jag måste hålla med Mattias hårt här. Det ÄR något som skiljer mellan hojarna. Hans är direkt svårkörd. Den är svår att få in i böjar, är instabil genom den och lite tröttare ur den. Allt som allt gör den svårkörd. Kåporna kanske kan förklara att den är tung att svänga in i böjar men inte att den är konstant orolig?

Jag tänkte gå ut och sätta Mattias på plats men hade fan svårt att hänga med och köra om. Läskigt var det också.

Att låta Fredde köra hade nog varit strålande fast han hade åkt när vi bytte.

Mitt as helt orginal i motorn går dock ypperligt faktiskt.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Nu har jag mätt och donat mellan hojarna. Min var inställd enligt boken, vilket är betydligt mer "framtungt" än seges hoj. Seges hoj har betydligt mer häng och är generellt mer chopperlik än min var. Bland annat skiljde det 11 mm på avståndet hjulaxel-undersida krona i obelastat läge. Jag flyttade om allt så måtten är lika och backade av förspänning fram och bak "to introduce more pitching, increasing weight transfer" som J. Burgess skulle ha sagt.

Vad gäller motorn får jag nog öppna och titta att ringen inte är klämd, plus att jag ska dreva om från 15/39 till 15/40 som sege har. Skillnaden upplevs större än en kugg på bakdrevet, men man vet ju aldrig.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tänkte att jag skulle börja skruva ihop hojen igen så man kan köra KM:et men det blev ju tvärtom så nu har jag skruvat isär båda motorerna nästan helt. Fast till slut vände det och jag har bytt kolvar och lite annat. Vete tusan om man hinner klart till KM:et då...
 

Bifogat

  • meka.jpg
    meka.jpg
    179.6 KB · Visningar: 82
  • blandat.jpg
    blandat.jpg
    246.5 KB · Visningar: 92

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Nu har jag mätt och donat mellan hojarna. Min var inställd enligt boken, vilket är betydligt mer "framtungt" än seges hoj. Seges hoj har betydligt mer häng och är generellt mer chopperlik än min var. Bland annat skiljde det 11 mm på avståndet hjulaxel-undersida krona i obelastat läge. Jag flyttade om allt så måtten är lika och backade av förspänning fram och bak "to introduce more pitching, increasing weight transfer" som J. Burgess skulle ha sagt.

Vad gäller motorn får jag nog öppna och titta att ringen inte är klämd, plus att jag ska dreva om från 15/39 till 15/40 som sege har. Skillnaden upplevs större än en kugg på bakdrevet, men man vet ju aldrig.

Lite farligt det där va? Att ha "exakt likadan" hoj som nån annan. Vad skall man skylla på sen om det nu går åt pipsvängen ändå? :va
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Lite farligt det där va? Att ha "exakt likadan" hoj som nån annan. Vad skall man skylla på sen om det nu går åt pipsvängen ändå? :va

Då får jag återgå till att tala om hur dålig jag är. Fast jag är (nog) inte så mycket sämre än fyfan jävla skitsege på att köra motorcykel, så det löser sig nog.
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Hej:)

Laptimer är installerad nu.Sen har jag köpt lite delar från USA!!
skickade dollars i ett kuvär!! får se om det dyker upp parts sen.
 

Bifogat

  • Laptimer!.JPG
    Laptimer!.JPG
    187.3 KB · Visningar: 75

titum

Sugen
Gick med
16 Jun 2003
Ort
västerås
Hoj
ett hembygge av "spill", en Honda rs125r, en kawa kris (kr-1s) en kymco scooter å en tm250
fick ett ryck och smörjde upp skinnställen........ så risken är överhängande att ni får se en gammal honda skymta mellan skinkorna på mig nån gång i år:yoparty

ringrostig lär ju bara vara förnamnet:huvet
 

Bifogat

  • Foto0024.jpg
    Foto0024.jpg
    110.6 KB · Visningar: 75

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
fick ett ryck och smörjde upp skinnställen........ så risken är överhängande att ni får se en gammal honda skymta mellan skinkorna på mig nån gång i år:yoparty

ringrostig lär ju bara vara förnamnet:huvet

Wow, du har högglanspolerat puckeln på det ena!

Spring genast ut och fotografera motorcykeln också!

Hej:)

Laptimer är installerad nu.Sen har jag köpt lite delar från USA!!
skickade dollars i ett kuvär!! får se om det dyker upp parts sen.

1.07,53 utan att ha kört är ganska okej.
Är du säker på att du inte skymmer mottagaren med armen om den sitter där? Jag har min på kåpstagröret så den tittar ut precis under kåpkanten.
 
Last edited:

titum

Sugen
Gick med
16 Jun 2003
Ort
västerås
Hoj
ett hembygge av "spill", en Honda rs125r, en kawa kris (kr-1s) en kymco scooter å en tm250
inte så mycket å se :) en gaaaammal jätte slö std honda :brinnerup

nä inte så mycket å ta bilder på.... de närmsta som syns att jag har den hemma i garaget är att ramen å svingen sitter ihop.... de är allt

men var på påskmiddag hos mecken (läs farsan) och gav order om montering för här ska de skrotas eller köras som en kärring:arsele


ellerhur!!!! de var ett jäkla tag sen nu, så nu åker du ju 8or runt mig för du har ju fusktränat i flera år nu:huvet

fan fan fan
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Eller hur. Kolla mina tider. Inte utvecklats en sekund sedan du körde så det är som vanligt. :hihi
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top