Garagevändning (igen)

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Körskolläraren säger att man skall använda gas, koppling och även bakbromsen i garagevändningen.
Har dock hört att bakbromsen ej får användas...

Vad är rätt?

Ett fall för R1_Uffe kanske?

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
Du får använda bakbromsen men (här kommer det trixiga) Du får inte "bromsa fast" hojen med bakbromsen du får bara "dutta" på den för att få ner krypfarten så om broms lampan e på mer än någon micro sekund så brukar lärarna skrika.
Sen är det också en bra ursäkt för läraren att säga till dig att:
- Ja du e ju inte riktigt klar än du använder bakbromsen för mycket du behöver en sådär 5 letioner till :zpy

så dutta på bakbromsen och jobba med blicken så går det till slut :tummenupp

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
capoeira-R1 skrev:
Du får använda bakbromsen men (här kommer det trixiga) Du får inte "bromsa fast" hojen med bakbromsen du får bara "dutta" på den för att få ner krypfarten så om broms lampan e på mer än någon micro sekund så brukar lärarna skrika.
- Ja du e ju inte riktigt klar än du använder bakbromsen för mycket du behöver en sådär 5 letioner till :zpy

Ok, så om jag vänder runt den äckliga CB:n på 300 pannor utan bakbroms så blir man godkänd alltså?
Läraren blir galen när jag inte använder bromsen och tycker att jag ska göra det,,, Märkligt körskola det där...

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
När jag körde upp (år 2000) pratade jag med uppkörningsledaren om div rykten med att man måste anv. bakbroms, mm.
Han sa då till mig att man för göra nästan precis hur man vill bara man kommer runt och har kontroll på hojjen.

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
S1000rr
John Holmes skrev:
Ok, så om jag vänder runt den äckliga CB:n på 300 pannor utan bakbroms så blir man godkänd alltså?
Läraren blir galen när jag inte använder bromsen och tycker att jag ska göra det,,, Märkligt körskola det där...

Det beror på farten det går att "lägga ner" hojjen så att du kommer runt men meningen är att du ska krypköra runt hojjen om du har så bra koll på dragläget på " den äckliga CB:n" så att du kan krypköra den utan att bromsa så får du en stjärna i kanten när du körupp.
Som sagt skolan kanske tycker att de inte har mjölkat tillräckligt med $ av dig så de "hittar på" saker

Gixxer_Johan

Min Hoj
Gick med
19 May 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -02
Jag fick lära mig att andvända både fot och handbroms, det gjorde jag även på uppkörningen och det gick bra.
försök att hitta ett bra samspel mellan fot och handbroms och håll blicken långt fram så ska det nog gå bra
Lycka till :tummenupp

Impulse

Trickmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer i delar
Jag hade bromsen i hela vägen runt, men det är säkert från person till person, frågade även om man fick sätta ner foten i serpentin svängen, o det fick man sa han... hade hört att man inte fick det...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Fotbromsen ska användas för att ta ner farten innan man svänger. Sedan är det krypkörning runt och under krypkörning är det samspel mellan gas och koppling man ska använda (precis som när man krypkör med en bil). Att ligga och tjuvhålla med bromsen är ett felaktigt beteende, såvida man inte över på 12 o'clock wheelies :) Frambromsen ska man vara försiktig med, då det lätt blir för mycket broms och man tappar hojen.

Sätt inte ned foten i någon vändning, det kan resultera i kompressionsfrakturer på smalbenet eller i foten. Foten ut är något man använder i offroad-sammanhang och med _rejäla_ stövlar på fötterna. Annars ska det undvikas. Det är bättre att i vändningen på serpentinövningen, lära sig svänga tvärt och hålla balansen med hojen ändå. Luta hojen kraftigt inåt och sätt dig nästan ovanpå lutandes "åt fel håll". Fötterna på fotpinnarna om man kör landsvägs/sporthoj...

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
TomK skrev:
Fotbromsen ska användas för att ta ner farten innan man svänger. Sedan är det krypkörning runt och under krypkörning är det samspel mellan gas och koppling man ska använda (precis som när man krypkör med en bil). Att ligga och tjuvhålla med bromsen är ett felaktigt beteende, såvida man inte över på 12 o'clock wheelies :) Frambromsen ska man vara försiktig med, då det lätt blir för mycket broms och man tappar hojen.

Tog ett snack med läraren idag.
Bromsen skall användas när man inte driver hojen framåt.
Alltså, gas, koppling, fotbroms skall samverka. Använder man inte fotbroms går det helt enkelt för fort. Däremot skall bromsen endast användas när du inte driver.

Så var det med det.

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Ingen
Efter du har lärt samverka med gas, koppling,bakbroms så är det dags för att höja blicken från framhjulet och ta ut någon riktpunkt så att du ser hur du vinglar och kan kompensera.
Efter halva svängen vridet du huv'et och tittar åt det håll du körde in i svängen.
Lycka till.

jrh00001

Born to raise hell
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV1000 S
Jag använde bakbromsen hela tiden för att kontollera farten vid garangevändningen. Frambromsen ska du ge fan i vid vändningen! Ett annat tips är att köra med tvåfingerkoppling så man får lite bättre finmototrik!

mibe04

Uppsala RoadRunners
Gick med
11 May 2003
Hoj
den bästa
jrh00001 skrev:
Jag använde bakbromsen hela tiden för att kontollera farten vid garangevändningen. Frambromsen ska du ge fan i vid vändningen! Ett annat tips är att köra med tvåfingerkoppling så man får lite bättre finmototrik!

På uppkörningen är det alla fingrar eller inga fingrar ... gäller både koppling och broms!

(lite knepigt för en gammal cross/enduro-åkare speciellt om man kört 125cc)

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
När jag övningskörde lärde jag mig att hålla gas på lagom varv o kopplingen på lagom drivning o sen typ balancen med fotbromsen...
dvs lutar det förmycket inåt släpper man bromsen lite o lutar det för mycket utåt bromsar man lite hårdare...

Svårt att förklara men om du får in rätt teknik kan man köra på väldigt små marginaler.

Bergis

Båda hjulen i backen!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZ6-n -04
kan inte tänka mig att man måste använda bakbromsen men den hjälper ju dig att balansera hojen. När du gasar så kommer ju hojen upp mera och när du bromsar så lägger du den mera. Så det är väl mera ett verktyg för dig så att det ska gå lättare genom svängen. (Handbroms rekomenderas inte)

Diversion

Guest
capoeira-R1 skrev:

Det varierar nog. Jag blev tvungen att bromsa till stillastående för att jag tog ut svängen för mycket, stod där och balanserade som en trialförare innan jag kom igång igen men han sa inget.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA