cRoC skrev:Lära sig det på körskola är rip off! Bara att traggla, jag kunde det efter 20 min.
scud skrev:Såg att nån skrivit att det bara är att luta hojjen innåt och hänga på utsidan.. På uppkörningen får hojjen inte lutas utan ska vara helt upprätt.. .
Pertan skrev:Man mäter väl med hojen helt upprätt och sen ska man hålla sig inom detta område, nu är det visserligen 19 år sen jag körde upp för hoj, men vissa saker glömmer man inte
scud skrev:Men lutar man hojjen får man fan så mycket mindre svängradie.. därför klarar man det mycket enklare om man lutar den vid körningen.. och det är jag nästan helt säker på att man INTE får göra..
cRoC skrev:Min körskolelärare sa åt mig att göra det
Nån med ERFARENHET från uppkörning?!
scud skrev:Men lutar man hojjen får man fan så mycket mindre svängradie.. därför klarar man det mycket enklare om man lutar den vid körningen.. och det är jag nästan helt säker på att man INTE får göra..
Webspy skrev:Det handlar inte om en liten svängradie. Det handlar om att hålla balansen i tajta situationer... Om någon idiot dyker upp franför dig ska du bara behöva koppla ur o sätta ner foten o låta personen passera. Om du lutar hojen inåt kommer du ganska troligt att tappa hojen = dyrt & onödigt.
HanneZ skrev:Jag blev stenhårt tillsagd att INTE luta! Om man lutar så går det oftast för snabbt.
Race ace skrev:Jag undrar bara hur alla ni som har uppkörning snart fixade teorin, för ni verkar ju inte komma ihåg någonting av vad ni borde.
Webspy skrev:Jag missade min garagevändning åt ena hållet.... men kontrolanten brydde sig inte om att jag var 3dm över gummibandet. Han sa att han ville bara se om jag hade balans o inte tappade kontrollen över hojen under vändningen. Han sa oxå att det var ok att ligga mellan 60 och 80 på 70-väg, anpassa hastigheten efter förhållandena i trafiken..... mycket viktigare än att spika 70 osv.... (detta sa han när vi snackade lite efter uppkörningen och jag fått papperslappen... VV Stockholm/Tullinge)
Hejja vettiga människor.
cRoC skrev:Ingen här som kört upp och lutad hojen innåt i garagevändningen?
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |