garagevändning

HanneZ

Guest
Robban_C skrev:
Jag blir lite förvånad över att alla säger att man ska ha knarren upprätt, jag fick lära mig att luta knarren inåt och sen kompensera genom att luta kroppen utåt. Prylen är ju den att knarren får snävare vändradie (= större marginaler) om dne lutar något inåt.
Självklart ska man inte satsa på knäskrap, det brukar det kunna bli ändå innan man får kläm på´t. :D

Senaste snubben som jag övningskörde med hade en överjävlig kläm på garagevändningen. Han åkte in i "garaget", stod still några sekunder, åkte (dvs kröp fram) 1 dm, stod still en stund, åkte några centimeter till osv. "Uppkörningsmannen" sade att "jaja, du behöver ju inte överdriva". :tummenupp
Tilläggas kan att min polare har överjävligt balanssinne även på skateboard, rollerblades, cykel med mer samt att han körde upp på en Yam 650 Dragstar. Men ändå...
hojen får lutas fast kroppen bör lutas åt motsatt håll, men man ska inte behöva luta p.g.a. farten
 

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Ort
Människobyn
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
Och glöm inte blicken! Upp med huvudet och flukta långt bort ut ur "garaget".
 

schang

Enduro, motard, grus!
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 400 EXC -07, 525 EXC -06
Robban_C skrev:
Jag blir lite förvånad över att alla säger att man ska ha knarren upprätt, jag fick lära mig att luta knarren inåt och sen kompensera genom att luta kroppen utåt. Prylen är ju den att knarren får snävare vändradie (= större marginaler) om dne lutar något inåt.
Självklart ska man inte satsa på knäskrap, det brukar det kunna bli ändå innan man får kläm på´t. :D

Som sagt är det svårt att balansera hojen med kroppen när hojen väger tre gånger mer än du själv. Om du lutar in hojen bara lite måste du luta ut överkroppen rätt så mycket. Det gör att du tappar känslan för vad hojen har för sig lite, eftersom en del koncentration går åt till att hänga ut med överkroppen.

Visst blir vändradien mindre men fokusera istället på att vända med styret konstant mot styrstoppet så löser det sig av sig självt. Storleken på "garaget" skall vara den största vändradien (när man leder hojen både åt vänster och åt höger) plus 20 centimeter (om jag kommer ihåg rätt, så var det i alla fall när jag körde upp), så du behöver m.a.o. inte luta in hojen för att ta dig runt.

Robban_C skrev:
Senaste snubben som jag övningskörde med hade en överjävlig kläm på garagevändningen. Han åkte in i "garaget", stod still några sekunder, åkte (dvs kröp fram) 1 dm, stod still en stund, åkte några centimeter till osv. "Uppkörningsmannen" sade att "jaja, du behöver ju inte överdriva". :tummenupp
Tilläggas kan att min polare har överjävligt balanssinne även på skateboard, rollerblades, cykel med mer samt att han körde upp på en Yam 650 Dragstar. Men ändå...

Jag riktigt hatade garagevändningen när jag övningskörde. Men nu, efter att ha övat i massor och successivt blivit bättre tycker jag den är skitkul. En utmaning är att köra så sakta som möjligt. En annan kul variant är att göra garagevändningen upp och ner för ojämnheter som t.ex. trottoarkanter... Det är inte enkelt till att börja med men det är kul när man känner att man börjar klara av det. :D
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
schang skrev:
1. Som sagt är det svårt att balansera hojen med kroppen när hojen väger tre gånger mer än du själv. Om du lutar in hojen bara lite måste du luta ut överkroppen rätt så mycket. ...

2. ... Storleken på "garaget" skall vara den största vändradien (när man leder hojen både åt vänster och åt höger) plus 20 centimeter (om jag kommer ihåg rätt, så var det i alla fall när jag körde upp), så du behöver m.a.o. inte luta in hojen för att ta dig runt. ...
1. Jo men lite inåt ger bättre svängrdaie hur man än vänder på det.
Att lutningen av kroppen försvårar är nog mest en vanesak.
Men alla testar vad som känns bäst och gör så.

2. Japp, har ett minne av samma siffror. Men lutning av hojen ger ytterligare nån decimeters (eller nåt sånt) marginal. Sen tror jag iofs att detta varierar med gaffelvinkel(?) etc(?).
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
dim skrev:
tackar igen! provade med en hoj med vanlig koppling, hag har hydraulisk, vanlig var lättare...fan..kanske bara jag som e dum i huvet

De BMW som jag kört är rätt kinkiga med kopplingen, så man får ge extra gas för att inte riskera kärringstopp. Se till att ha rätt vxl i så du inte "glasar" kopplingen bara :hihi

//Peter
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
schang skrev:
Då tappar du i koordinationen mellan gas, koppling och broms, vilket hela övningen faktiskt syftar till att kolla. Att man sedan klämt in övningen i ett "garage" är inte helt lyckat. Det är bl.a. därför den tas bort och ersätts av ett annat prov, tror jag.

Dessutom belastar du kopplingen mycket hårdare då och i värsta fall bränner upp lamellerna.
jo förvisso men som du säger känns inte övningen så lyckad.. å jag utövar inte heller garagevändningen speciellt ofta, inte många tillfällen då man ge på full styrutslag..
 

schang

Enduro, motard, grus!
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 400 EXC -07, 525 EXC -06
Robban_C skrev:
1. Jo men lite inåt ger bättre svängrdaie hur man än vänder på det.
Att lutningen av kroppen försvårar är nog mest en vanesak.
Men alla testar vad som känns bäst och gör så.

Visst är det så. Det går nog att stå med vänsterfoten på höger fotpinne, stå i brygga baklänges och ha händerna tvärt om och göra en garagevändning, det är nog en vanesak det med. :tungan :7peta Men varför krångla till det?

Jag tror inte kontrollanterna är så petnoga på om man håller sig inom linjerna. Det viktiga är att man klarar av koordinationen och har rätt teknik. Sedan finns det förstås övernitiska kontrollanter också...
 

schang

Enduro, motard, grus!
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 400 EXC -07, 525 EXC -06
wdac skrev:
jo förvisso men som du säger känns inte övningen så lyckad.. å jag utövar inte heller garagevändningen speciellt ofta, inte många tillfällen då man ge på full styrutslag..

Det är trist att övningen är så målfokuserad, att man måste hålla sig inom linjerna. Det är ju tekniken, balansen och koordinationen som är det intressanta. Men det finns faktiskt exempel på kontrollanter som godkänner garagevändningar där den som kör upp har satt ned foten eller bommat att hålla sig inom linjerna. Jag antar att de just tittar mer på tekniken och tillåter att man kan göra något litet misstag.

De flesta tror jag kämpar med att lära sig garagevändningen för att senare aldrig i h-e göra om den. Det tycker jag är synd. Varför har man då spenderat en massa timmar och dyra pengar på körskolan? För att bara tillfredsställa en kontrollant från Vägverket under ett par minuter? Nä, se till att få lite användning av den och försök utveckla och förbättra den. Det gör det hela mycket roligare.
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Tar för givet att det är inför en uppkörning du övar? ;)
Inspektörerna (iaf den jag hade) kollade mer på krypkörningen samt hur man parerar vingel etc. Min g-vändning gick inte alls bra, men inspektören SÅG att jag kan parera med gas/koppling och broms. Jag tror inte att jag är ett sär-fall, det är ju inte själva vändningen som är intressant. Jag fumlade till det ordentligt i början, lutade innåt, drog på lite gas, fick upp hojjen igen och bromsade. Det är väl såna saker som är det viktiga egentligen. Men gör du en klockren g-vändning kommer det givetvis gå vägen, så ÖVA ÖVA ÖVA! Jag skrev inte detta för att du ska skippa att öva, utan för att kanske kunna få ner din nervositet vid uppkörningen.

Jag körde upp på en bmw r 850r, hyrd från mabi/solna. Jag tyckte det var enklast att svänga samtidigt som jag bromsade till lite, hojjen hade en tendens att luta utåt annars. Dessutom var det långt till styret, så jag satt nästan uppe på tanken. (182cm så jag har normallånga armar).

en bra övning är att bara krypköra frammåt och runt i 8:eek:r för att känna dragläget, kör på tomgång, ev lite mer grundgas, sen ska du pumpa lite me kopplingen, precis över dragläget, för att puffa dig frammåt. Detta hjälpte mig mycket. Visst, som jag skrev så gick inte min g-vändning så jätte bra, det hängde mest på att jag inte övat tillräckligt på DEN hojjen, men det kan säkert va delar i min teknik som inte var helt rätt. Men testa och se, sitta långt fram, håll upp blicken, vrid huvet INNAN svängen, bromsa ev (räcker kanske med att dra åt kopplingen lite) precis när du svänger. Fäst inte blicken i nånting direkt, utan håll den svävande så att du medans du svänger fortsättre att flytta blicken tills dess att du har den åt det holl som svängen ska sluta.
 

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Stulen
dim skrev:
Kan ngn "expert" redovisa tekniken, ingen lutning, långsamt som f.n, bakbroms eller.....kör tydligen för fort och lutar för mkt..tycker det går jättelångsamt... :confused:
gärna utförlig beskrivning (bmw 850 R)


1 öva balansen stenhårt. Sätt ut en lång j-vla linje och krypkör längsmed den så sakta du kan.

2 Krypkör i cirklar, börja med en stor cirkel som du klarar av och minska efterhand som du blir säker.

3 Teknik? Ptjaa, "pumpa" med gasen, slira lätt på kopplingen, känner du att det börjar rullar för snabbt trycka snabbt på fotbromsen.... känner du att hojen håller på att lägga sig gör tvärtom och släpp på kopplingen lite.

4 Det är bara att knega in det. 90% av mina MC-lektioner gick åt att öva den j-vla svängen.

5 Finns olika övningar med koner etc, det skall stå i din lärobok ;)
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
En bra saknär man är nybörjare är att om man ska till vänster sitter man på höger skinka så att den vänstra är utanför hojen, och sen ska man har mycket gas för om man börjar att ramla släper man ut koplingen lite så den drar så behöver man inte sätta ner foten i marken utan ger går upp själv....

Men det viktigaste är ÖVA ÖVA ÖVA ÖVA ÖVA ÖVA ÖVA :fyllisar
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
dim skrev:
Kan ngn "expert" redovisa tekniken, ingen lutning, långsamt som f.n, bakbroms eller.....kör tydligen för fort och lutar för mkt..tycker det går jättelångsamt... :confused:
gärna utförlig beskrivning (bmw 850 R)


Tänkt på att inte garagevändningen ingår i körprovet nu....fast man ska visserligen göra en liknande vändning fast man får ta till lite mer utrymme. :va
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
LocDog skrev:
Tänkt på att inte garagevändningen ingår i körprovet nu....fast man ska visserligen göra en liknande vändning fast man får ta till lite mer utrymme. :va

Har också tänkt. Men efter det kikade jag på datumet. Gammal tråd.. :)

Angående blick och grejer vid balanseringen:
Visst viktig del i vändningen, men varför? Jo. Med blicken "lurar" man vänster hjärnhalva att tro att man står still.
Balanssinne går att öva upp lika bra hemma med benen i kors och med knäppta händer som ute på nån parkering.
Så gjorde jag! Nae vars
 

schang

Enduro, motard, grus!
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 400 EXC -07, 525 EXC -06
LocDog skrev:
fast man ska visserligen göra en liknande vändning fast man får ta till lite mer utrymme. :va
Japp. Jag har provat den och den är faktiskt inte mycket enklare... Vilket är helt rätt, tycker jag. Men man har kommit bort från den trångsynta fokuseringen på att man måste vända inom markeringarna, vilket är bra för det var inte det garagevändningen handlade om egentligen.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top