Garagevändningen bort?

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Garagevändningen är inget problem om man är runt 20 bast och kör offroad, är man däremot 40(som jag) och kör en mc som har vändradie som Titanic så kan det ta en jävla tid och blod ,svett och tårar att få till det!
Men det gick till slut och tanten klarade uppkörningen på första försöket! Trots att hon är kärring,40 och aldrig tagit en enda körskolelektion! Det är bara envishet och en bra handledare som krävs!

:squid
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
McB skrev:
Nästa steg borde ju vara att informera eleverna om hur man egentligen styr en motorcykel.
Exakt, hur många körskolor går igenom och låter eleverna öva på motstyrning i lämplig hastighet?

Garagevändningen tycker jag är en tämligen verklighetsfrämmande manöver, jag hade vissa problem
med den med min gamla FZ:a med huggande koppling, men om man inte klarar den har man inte tillräcklig
koll på gas/koppling/balans.

/A
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Jag anser nog att garagevändningen är ett viktigt moment. När man kommer ut i trafiken och ska vända runt någonstans måste man kunna göra det på en rimlig radie och utan att välta! Jag är tacksam för att jag fick öva, annars hade jag åkt omkring och vält jämt och ständigt. Behåll garagevändningen!
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Matin skrev:
Hur svår är garagevändningen då? Inte mycket att gnälla om...träna å lär...

jag håller fan med .. det är ett jävla gnäll om garagevändningen.

bara att lära sig det. liten uppoffring för att få så mycket nöje som man har när man har kortet
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Macho Woman skrev:
Jag anser nog att garagevändningen är ett viktigt moment. När man kommer ut i trafiken och ska vända runt någonstans måste man kunna göra det på en rimlig radie och utan att välta! Jag är tacksam för att jag fick öva, annars hade jag åkt omkring och vält jämt och ständigt. Behåll garagevändningen!

Garagesvängen som realistisk situation (svängandet) finns ju redan i konbanan när man vänder. Tycker det är bättre att man ersätter garagesvängen med något mer realistiskt krypkörningsscenario (som det ni beskriver). Att vända på en relativt liten yta i relativt liten fart finns ju redan. (Dessutom finns det i princip alltid möjligheten att vända utan att vända, alltså att svänga in på nån sidoväg där man har mer plats/tid.)
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Att garagevändningen skulle vara praktisk att kunna i dagliga körningen sen förstår jag inte. Vet inte hur ni alla vänder när ni nu måste göra det men jag använder iallafall fötterna om jag måste när det går så pass sakta eller så dumpar jag kopplingen och spinner runt. Om det nu skulle hända att jag vart tvungen att vända i krypfart nånstans utan att sätta i fötterna (om man skulle hamna på en stor asfaltsplätt med en massa hundskit eller nåt) etc så skulle jag ändå ha glömt bort exakt hur man gjorde ändå, om jag nu hade samma hoj som jag övande på.

Nä då är krypkörningen en mycket bättre övning. Det får man ju känna på redan första dagen mellan/i bilköerna.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jag vänder gärna snävt med fötterna uppe.
Att kunna balansera hojen i låg fart är ett måste, vist fasen kan man gå runt med hojen eller backa o hålla på, men säg mig vad som är så fruktansvärt svårt med gragevändningen?
Man är ju inget proffs för att man klarra av den, det är en låg nivå av mc-åkning ändå (alla med kort idag har ju iaf gjort den och klarat)

Jag tycker det visar hur bra kontroll man har över reglagen när man samtidigt måste hålla balans.
 

Gnällspik

Vertikalt i kurvan
Gick med
27 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
929
Jag har aldrig förstått mig på garagevändningen. Måste man vända eller svänga tvärt är det väl inget brott att toucha marken med foten?

Då är krypkörning mycket mer användbart, om man skall köra sakta och inte vill hissa fötterna upp och ner på pinnarna stup i sekunden.

Personligen är jag förtjust i att leka Trial med Bladen vid rödljusen. Stanna, stå stilla så länge det går innan jag tvingas sätta ner en fot, och allra helst få grönt och dra iväg igen innan dess. Känns elit, på nåt sätt.

För övrigt vill jag påpeka att det är mycket svårare att göra en garagevändning med en sporthoj än med en offroadare. Kortare och brantare gaffel, dyra kåpor att oroa sig för...

Ungefär som speedwaysladdar. Det gör jag mycket hellre med 30 centimeter fjädring som kan svälja stalpen och grovnabbade däck som krafsar mark snarare än de skrämmande tvära sladdar man får med en sportmaskin. För att inte än en gång nämna de dyra kåporna... =/
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Silwer skrev:
jag vänder gärna snävt med fötterna uppe.
Att kunna balansera hojen i låg fart är ett måste, vist fasen kan man gå runt med hojen eller backa o hålla på, men säg mig vad som är så fruktansvärt svårt med gragevändningen
Man är ju inget proffs för att man klarra av den, det är en låg nivå av mc-åkning ändå (alla med kort idag har ju iaf gjort den och klarat)

Jag tycker det visar hur bra kontroll man har över reglagen när man samtidigt måste hålla balans. ?

Vänder också oftast snävt med fötterna på pinnarna men aldrig i krypfart, så mycket ledigt har aldrig jag ;) Själv hade jag inga problem med vändningen. Tycker bara att det är svårt att applicera den i trafiken sen. Den är ju ingen DÅLIG övning i sig, inte det jag menar, men bättre vore krypkörning rakt fram som ju i sig inte är ett moment på uppkörningen (ännu).
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top