garagevändningen....

Gick med
16 Mar 2003
Ort
Helsingborgs trakten!
Hoj
Höjjd Röd&Vit Värsting TZR me Konisktluftfilter, Effektavgassystem, Miniblinkare, Ensittscuts, Upprensad bak & Svart Kåpglas!
man ska juh "krypköra" under hela momentet, men måste man slira på kopplingen under hela garagevändningen?? kan man bli kuggad om man bara kör sakta in o ut, men skippar att slira me kopplingen?? :confused:
 

Simon

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
MT 01
De ville att jag skulle köra riktigt sakta.. Så pass sakta att man va tvungen att slirra med koplingen.. Men jag vet inte va det finns för regler..
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
AdrenalineRush skrev:
man ska juh "krypköra" under hela momentet, men måste man slira på kopplingen under hela garagevändningen?? kan man bli kuggad om man bara kör sakta in o ut, men skippar att slira me kopplingen?? :confused:

Du ska köra sakta in och ut(för att uppnå kvinnlig orgasm). HUR du gör det är upp till dig. Men att göra det på 500varv är inte att rekommendera, hojen kan ju dö o du trillar o kuggar. :)

750RR
 

Xraptor

XXX
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Penelope
Du ska nog se till att slira på kopplingen, då blir de nöjd. Jag känner en kille som rullade igenom hela garagevändningen men han "brummade" med gasen och duttade på fotbromsen, han blev godkänd! Du ska köra in sakta och ut sakta.
 

oskar

insnöad
Gick med
9 Mar 2003
Ort
stockholm
Hoj
offroad
min körskolelärare sa att farten är ganska orelevant i sammanhanget, övningen går ut på att visa att man kan hantera samspelet mellan gas-koppling-broms, sen att man kör så sakta man kan är väl bara + ikanten.
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
När jag körde upp för lätt hoj, så fick jag göra om det för att jag körde för fort :eek:

Men han var inte missnöjd för det :tummenupp
 

Mav

Fattigast...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha FZR 1000
AdrenalineRush skrev:
man ska juh "krypköra" under hela momentet, men måste man slira på kopplingen under hela garagevändningen?? kan man bli kuggad om man bara kör sakta in o ut, men skippar att slira me kopplingen?? :confused:

Känns som jag är ensam i hela världen om att ha blivit kuggad för jag hade för hög fart genom garagevändningen. Körde upp som privatist i Stockholm och fick inte ens 1 andra försök. (En överviktig snubbe som hette Thomas var det som kuggade mig.)

Det var en körskolegrupp där också och körde upp samtidigt och deras lärare ansåg att jag inte gjort nåt fel. Han trodde det berodde på att jag var privatist.

Jag var jävligt arg när jag var tvungen att skylten när jag skulle hem.
 

Marsipulami

Guest
När det gäller garagesvängen så handlar det inte om hur man ska koppla eller bromsa. Vad lärarna tittar efter (eller vad de ska titta efter) är hur du kan hantera hojen. När jag körde så slirade jag på kopplingen, gasade lite samt använde bakbromsen. Använd inte frambromsen, då blir du kuggad.

Alltså, det råd min gamla körlärare gav mig var att jag skulle använda och kombinera koppling, gas och broms på ett bra sätt.

Sen ska du krypa in i garagesvängen och även krypa ur den. Kör du på ren tumgång så går det för fort....

Lycka till!!
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
slira med kopplingen och varva hur jävla mycket du vill,men krypkör och titta inte ner i backen.då blir dom nöjda :tummenupp
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Kom precis hem efter att ha övat manöverproven..
Garagevändingen kan jag inte tänka mig att du kan köra utan koppling. Det skall gå sakta dvs krypkörning o du måste arbeta med kopplingen. Helst ska du ha lite varv också så det inte blir kärringstopp.
När kör du upp? Privat eller via körskola?
 

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
AdrenalineRush skrev:
man ska juh "krypköra" under hela momentet, men måste man slira på kopplingen under hela garagevändningen?? kan man bli kuggad om man bara kör sakta in o ut, men skippar att slira me kopplingen?? :confused:

Som alla ovan säger, du ska ha en låg jämn fart hela vägen in, igenom och ut.
Hastigheten skall vara under tomgångshastighet och detta uppnås endast m.h.a kopplingen som bekant :rolleyes:

Nyckeln till framgång ligger oxå i att du tittar åt det håll du ska och inte på styret för då vet din kropp inte vart det egentligen lutar. Så huvudet raktfram in i rutan, en hundradel innan du ger fullt utslag med styret tittar du med hela huvudet åt det håll du vill och sen är det bara å slå styret och dutta lite koppling. Lite bakbromsduttande är helt ok, bara inte bromsen är i hela tiden.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Bikerbitch skrev:
Kom precis hem efter att ha övat manöverproven..
Garagevändingen kan jag inte tänka mig att du kan köra utan koppling.

Det går enkelt att rulla igenom garagevändningen, men man ska antagligen använda kopplingen som du säger för att visa att man kan köra långsamt.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Jag handleder en polare som håller på att ta kortet. Vi tänkte öva lite garagevändningar och jag undrar över måttet på "garaget"
Stämmer det att det är motorcykelns vändradie gånger 1,5?
 

ChrilleB

Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
ZZR 600
supernaut skrev:
Jag handleder en polare som håller på att ta kortet. Vi tänkte öva lite garagevändningar och jag undrar över måttet på "garaget"
Stämmer det att det är motorcykelns vändradie gånger 1,5?

Radien + 20cm enligt reglementet ;)

/Chrille
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
WestW skrev:
Det går enkelt att rulla igenom garagevändningen, men man ska antagligen använda kopplingen som du säger för att visa att man kan köra långsamt.


Klart det går att rulla. Men jag tror inte du lyckas rulla så pass sakta att det är i krypfart samt att du lyckas undvika att hojen dör. Slira på kopplingen. Gör du inte det så vetisjutton om dom godkänner dig.

När jag kör vändingen så går jag in sakta. Använder nästan aldrig bakbromsen förutom om det rullar alldeles för snabbt.
Har blicken högt upp o absolut inte ner i marken. Vänder styret. Sitter rak i kroppen o knäna emot tanken. Vänder blicken dit jag ska o svänger runt. lätt som en plätt när man väl kan det.

Idag svor jag ingenting över garagevändingen :rock
 

Montana

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
RasRas
Jag ska köra upp på torsdag och har tränat garagevändningen som en tok i helgen!! Men jag har ganska mycket bakbroms genom hela vändningen,är inte det okej? :confused:
 

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sweden, Håbo, Bålsta
Hoj
Brumm brumm
Don Martin skrev:
Jag ska köra upp på torsdag och har tränat garagevändningen som en tok i helgen!! Men jag har ganska mycket bakbroms genom hela vändningen,är inte det okej? :confused:

Du "får" icka justera farten med hjälp av broms.

Vad som gäller är att du skall hantera koppling, gas och broms. Bromsa när det tippar utåt gasa när det tippar inåt, sakta som satan skall det gå och det är fullt utslag +20 cm som gäller.

Men som med allt annat, har man tur med en trevlig kontrollant så går det säkert att rulla genom också.
Men öva öva öva öva öva öva tills du inte behöver fundera på om du gör rätt eller inte.

//Fredda :squid
 

Sergeant

SNÄLL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R750
Jag hade bara gjort garagevändningen ett par gånger innan uppkörningen och aldrig klarat den på ett godkänt sätt. Men på uppkörningen satt den perfekt åt båda hållen :bow .

Ibland skall man ha tur och hjälp av alla högre makter som finns :bow


GIXXERRR :hej
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Don Martin skrev:
Jag ska köra upp på torsdag och har tränat garagevändningen som en tok i helgen!! Men jag har ganska mycket bakbroms genom hela vändningen,är inte det okej? :confused:

Börja öva o avänj dig det isåfall. Du skall använda bakbromsen när det går för snabbt. men sen skall du låta den vara. Jag tror att du blir kuggad om bromsljusena lyser genom hela svängen
Då har du ju inte utfört den rätt..

Jag går in relativt sakta o försöker att inte alls använda bakbromsen. Det finner jag lättast.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top