Garanterat db-killer eller ej på Gotland Ring

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Ok, detta är lite som att fråga om längden på ett snöre, förstår. Men försök svara åtminstone :)

Kommer jag garanterat utan tvekan tvingas montera min db-killer på Gotland Ring eller "brukar" man klara sig utan på banåkningarna där, ex på Action Pics körningar?

(har på känn att frågeformuleringen kvittar, kommer ändå få en massa meschersmidt-svar här, men jag tar ändå risken)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Åtminstone de 3 senaste åren har just Gotland Ring varit den bana där man kunnat köra med vilket system som helst utan problem. Helt enkelt för att ljudet inte mätts ö ht.

Kan inte svara på om det är så i år, och officiellt har dom säkert någon bullergräns även där.

Men för att svar på din fråga om man "brukar" klara sig där så har svaret åtminstone hittils alltid varit: Ja, man brukar klara sig.

Men jag skulle ta med killer/orginalsystem för säkerhets skull. Om dom råkar mäta och du låter för mkt så är det färdigkört. Hur kul vore det?

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Vadv har du för system/slipon på din Daytona.
Kört Knutstorp med TOR system utan DB-killer.
Upplever att mitt nuvarande Arrows slipon låter högre och ska montera DB-killer när jag kör Knutstorp om ett par veckor.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vadv har du för system/slipon på din Daytona.
Kört Knutstorp med TOR system utan DB-killer.
Upplever att mitt nuvarande Arrows slipon låter högre och ska montera DB-killer när jag kör Knutstorp om ett par veckor.

Akrapovic, det låter för högt men inte "för djävligt". Bra, tar med db-killern men skippar att montera innan, det är sånt jäkla bök o få ut den sedan nämligen.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Gotland Ring lyder numera under samma bestämmelser som andra motorbanor och det är länstyrelsen som bestämmer.

Det är 95db förbifart som gäller där, dock är det nästintill omöjligt att göra en korrekt förbifartsmätning pga alla armco-räcken som reflekterar ljud.

Men, Gotland Ring själva mäter hos gränserna mot grannar där värdet ska vara på 55db och överstiger det så är det ett himla liv på byalagets ordförande.
När Actionpics körde nyligen så var det vid ett tillfälle som byalaget gick i taket och värden överskreds, det var då motarder med Akra system som smattrade på och i kombination med att säkert vinden låg åt det "fel" håll så fick dessa sen plugga med db-killers.

Man kan säga att ett eftermarknadssystem i gott skick på en rad-fyra klarar som regel ljudet på det sätt som det är möjligt för Gotland Ring att mäta ljud just nu.

Dom kommer bli tvungna att skaffa en permanent anläggning från Norsonic om dom ska vara hårda på 95 förbifartsgränsen.

//Nitrous

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Körde på Knutstorp förra helgen med Axxon Zennergy och då skulle alla med eftermarknadssystem ha DB- killer.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Har man original eller DB-killer är det väl bara att stoppa i. Bara för man kan låta mycket betyder inte det att man måste. Ju mindre vi låter desto bättre! :tummenupp

extreme67

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2013
Hoj
Aprilia tuono v4 APRC 2012
Var över dit nu i helgen som var, vi körde utan DB killers. Vi körde tuono v4 med arrow system och dorsoduro 1200 med GPR system.

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Var där under senaste veckan och såg för första gången att mätningar utfördes.
Eftersom räcken och en del betong är i vägen vid depån skedde mätningen tidigare på depårakan (där depåmuren börjar).
Just där har man som bekant fullt påställ och, rent subjektivt, låter det ganska duktigt.
Jag mättes som mest ca: 93db med akra evo6 utan db-killer. Inga problem alltså.
Men, en nyare gixxer samt en rsv4 med öppna rör lyckades klämma till med drygt 104db! som värst; Renderade svartflagg och i med db-killer...som dom inte hade med sig. Alltså färdigåkt för dagen.

Så ha åtminståne med er killers, ifall att...eller sätt i dom på en gång för att slippa strul.

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Har man original eller DB-killer är det väl bara att stoppa i. Bara för man kan låta mycket betyder inte det att man måste. Ju mindre vi låter desto bättre! :tummenupp

Jo, för det är ett helsike att slå ut min db-killer då den sitter som en oxkuk i en dvärghamster.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Jo, för det är ett helsike att slå ut min db-killer då den sitter som en oxkuk i en dvärghamster.
Låt den sitta kvar i röret då helt enkelt?
Då slipper du fundera på ljudet till nästa bandag med..

Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen