Garanti eller maskinskadeförsäkring,

Charlieboi

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2014
Ort
Huddinge, Storckholm
Hoj
2011 Yamaha XT660Z Tenere
Jag blev så sugen nu på våren på den nya CFMOTO 450 MT. Men jag vet ju också att jag i min livssituation kör ca 150 mil om året. När man köper en fabriksny hoj så har man 5 års garanti, najs! men till ett pris. Jag mailade återförsäljaren och ber om kostnaderna för detta:

Första servicen ska göras vid 6 mån eller 100 mil. 3,995:-
Sen löpande intervall på nästkommande 12 månader / 1000 mil. 4,995:-
Nästa stora service kommer vid 3000 mil och då är det ventiljustering som kostar 6,495:-

Så de första 5 åren kommer det att tillkomma kostnad om 29000kr för, i mitt fall, ca 800 mil körning. Annars gäller inte garantin.

Men då till min fundering, kan man skippa dessa servicar och tappa garantin och istället spara de där 29000kr och lägga på hojkontot för oförutsedda utgifter.
Hur mycket mer täcker en garantin på min lågmilare än vad säg Svedeas maskinskadeförsäkring t.ex.? Jag fattar att det är självrisk och så men det kan man då ta från hojkontot isåfall.

Hur mycket av garantin är återförsäljarens försök till att förlänga sin intäkt? Har man en lagstadgad fabriksgaranti oavsett återförsäljaren, och kräver den service varje år oavsett mil? Jag har lite svårt att tänka mig det.
Vad tror ni?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag blev så sugen nu på våren på den nya CFMOTO 450 MT. Men jag vet ju också att jag i min livssituation kör ca 150 mil om året. När man köper en fabriksny hoj så har man 5 års garanti, najs! men till ett pris. Jag mailade återförsäljaren och ber om kostnaderna för detta:

Första servicen ska göras vid 6 mån eller 100 mil. 3,995:-
Sen löpande intervall på nästkommande 12 månader / 1000 mil. 4,995:-
Nästa stora service kommer vid 3000 mil och då är det ventiljustering som kostar 6,495:-

Så de första 5 åren kommer det att tillkomma kostnad om 29000kr för, i mitt fall, ca 800 mil körning. Annars gäller inte garantin.

Men då till min fundering, kan man skippa dessa servicar och tappa garantin och istället spara de där 29000kr och lägga på hojkontot för oförutsedda utgifter.
Hur mycket mer täcker en garantin på min lågmilare än vad säg Svedeas maskinskadeförsäkring t.ex.? Jag fattar att det är självrisk och så men det kan man då ta från hojkontot isåfall.

Hur mycket av garantin är återförsäljarens försök till att förlänga sin intäkt? Har man en lagstadgad fabriksgaranti oavsett återförsäljaren, och kräver den service varje år oavsett mil? Jag har lite svårt att tänka mig det.
Vad tror ni?
Du kanske kan be någon fristående verkstad sköta servicen enligt plan? Det brukar bli billigare och då kan du sannolikt sova gott om natten ändå. Två års garanti har du oavsett enligt lag.
Annars bit i det sura äpplet och slanta upp.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
I ditt fall blir väl bara 100 & 1000 mil servicen om du kör 150mil om året...
Sen upphör ändå 5 års garantin & då kan du väl lämna in hojen för service på fristående verkstad som nån nämnde ovan...:va
 

Charlieboi

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2014
Ort
Huddinge, Storckholm
Hoj
2011 Yamaha XT660Z Tenere
I ditt fall blir väl bara 100 & 1000 mil servicen om du kör 150mil om året...
Sen upphör ändå 5 års garantin & då kan du väl lämna in hojen för service på fristående verkstad som nån nämnde ovan...:va
Jag tror jag kanske var otydlig, Återförsäljaren kräver då att man lämnar in på årlig service oavsett om den gått 3 mil eller 2000 mil, för att behålla 5års-garantin.

Kanske borde man titta lite på vilket märke man nu köper och deras kvalitet. CFMOTO är etablerade nu, men frågan är ju om de håller japansk nivå. Kanske ska kolla CFMOTO-tråden här på Sporthoj.
 
Last edited:

Charlieboi

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2014
Ort
Huddinge, Storckholm
Hoj
2011 Yamaha XT660Z Tenere
Gäller maskinskadeförsäkringen om du inte har servat hojen enligt tillverkarens föreskrifter?
Föreskrifterna ska följas absolut, det säger jag inget om. Det jag ifrågasätter är att lämna in på årsservice oavsett mil och betala 5000kr om året för att behålla återförsäljarens garanti.

Jag läste i en tidigare tråd där författaren ringt Svedea och fått infon att om man gjort service själv så blev självrisken 50% högre på ett eventuellt maskinskadeärende.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Enklast är väl köpa en Japansk begagnad motsvarande hoj. Då kan du göra precis den service som du tycker behövs själv. CFMOTO har väl hitills mest synts i Sverige som underleverantör till KTM av bland annat motorer om jag fattat det rätt.
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Lägg på 5 år helförsäkring versus trafik. Lägg på service hemma mot service på verkstad. Då har du "i princip" sparat ihop till en ny CFMOTO. Generellt sett är folk överförsäkrade i Sverige. Detta gäller så klart inte de som tar åt sig av detta konstaterande.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du har nog en poäng i att inte bry sig om fabriksgarantin. Den är behäftad med så många villkor att den nästan är värdelös ändå. Byter du avgassystem gäller den inte. Har du missat servicetillfällena my med typ tio mil gäller den inte. Har du använt fel olja så gäller den inte. Dessutom, hur vanligt är det att en ny hoj rasar nuförtiden?

Jag köpte ny hoj 2022, gjorde 100-milaservice hos auktoriserad återförsäljare i juli 2022 samt även årsservice under vintern 23/24. I praktiken är nog min garanti redan förbrukad och kommer framgent att göra servicen själv. Kanske att jag lämnar in för desmo-service vid 3000 mil dock, men har ett tag kvar tills dess då jag bara kör ca 600 mil/år.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Om jag tänker rätt, så har du full garanti i 23 månader om du servar den en gång.
Rena tillverkningsfel bör ha dykit upp på den tiden.... En tanke bara
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Du kanske kan be någon fristående verkstad sköta servicen enligt plan? Det brukar bli billigare och då kan du sannolikt sova gott om natten ändå. Två års garanti har du oavsett enligt lag.
Annars bit i det sura äpplet och slanta upp.
Tror du blandar ihop garanti med reklamationsrätt men i övrigt ett sunt utlåtande…
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Föreskrifterna ska följas absolut, det säger jag inget om. Det jag ifrågasätter är att lämna in på årsservice oavsett mil och betala 5000kr om året för att behålla återförsäljarens garanti.

Jag läste i en tidigare tråd där författaren ringt Svedea och fått infon att om man gjort service själv så blev självrisken 50% högre på ett eventuellt maskinskadeärende.
Texten i Svedeas villkor (saxat):
• Fabrikantens anvisningar om skötsel, underhåll och drift ska följas.
• Du ska genom dokumentation kunna styrka att tillverkarens bestämmelser om service och underhåll på motorcykeln följts och att sådant arbete är fackmannamässigt utfört.
Om du bryter mot säkerhetsföreskrifterna gäller reglerna enligt 5.3.3.

3.5.4 SJÄLVRISK Självrisken framgår av ditt försäkringsbrev. Har fordonet komplett servicehistorik hos auktoriserad märkesverkstad reduceras självrisken med 50 %

5.3.3 OM DU INTE FÖLJT SÄKERHETSFÖRESKRIFTERNA Har du åsidosatt dina förpliktelser enligt försäkringsvillkoret minskas försäkringsersättningen med ett skäligt avdrag. I vilken mån nedsättning ska ske avgörs efter vad som är skäligt med hänsyn till samtliga föreliggande omständigheter. Av betydelse är om åsidosättandet skett med uppsåt eller i annat fall graden av oaktsamhet. Hänsyn tas till om det föreligger förmildrande omständigheter eller om nedsättningen skulle bli oskäligt stor. Vid allvarliga brott mot dina förpliktelser kan ersättningen helt falla bort. Vid nedsättning tas även hänsyn till hur länge förpliktelsen åsidosatts, om egendomen är stöldbegärlig, egendomens värde, placering och exponering samt om händelsen inträffat i tätort, storstad eller på landsbygd. Avdrag görs med minst 25 %, vid allvarliga fall kan ersättning helt utebli. Avdraget kan minskas eller helt falla bort om det skulle bli oskäligt stort eller om det föreligger förmildrande omständigheter

Mao - om du mekar själv skall du ha gällande serviceschema för hojen - ordentligt ifyllt, och som sades av Steffe i andra tråden "kvitton på allt material"

Fackmannamässigt utfört - tja, du får göra som youtubers - filma när du jobbar, skulle vilja påstå att det är viktigt vid justeringar (ex. ventiler o andra spel) samt momentdragningar. Inte återanvända gamla packningar/tätningar (ex. kopparbrickan runt oljeplugg)

Om du sedan råkar ut för haveri så kommer du behöva förklara att och varför du kan göra servicen på samma sätt som en verkstad - så jobba på ett jordgolv är ingen bra idé
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Svedea har maskinskadeförsäkring som täcker ända upp till att hojen är 14 år, hyfsat bra.
Självriken är individuell, och beror även på ålder, samt om den gar servats av auktoriserad verkstad.
Jag har 1000kr i självrisk på min Tenere, fram till att den är 6år, och sedan höjs självrisken till 3000kr.
Och självrisken halveras om den är servad på auktoriserad verkstad.
Min tolkning är att enda skillnaden om jag servar hos Yamaha, och erhåller deras 5-åriga garanti, då är självrisken noll kronor.
I övrigt verkar Svedeas maskinskada var nästan lika heltäckande.
Dock verkar inte elsystemet finnas med, som till exempel hastighetsmätare mm, och jag tror att tillverkaren har ett allmänt generösare bemötande när det gäller goodwill i dessa fall.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Jag tror jag kanske var otydlig, Återförsäljaren kräver då att man lämnar in på årlig service oavsett om den gått 3 mil eller 2000 mil, för att behålla 5års-garantin.

Kanske borde man titta lite på vilket märke man nu köper och deras kvalitet. CFMOTO är etablerade nu, men frågan är ju om de håller japansk nivå. Kanske ska kolla CFMOTO-tråden här på Sporthoj.

Jaså, då antar jag att de gör bara byte av olja & filter och skulle det kosta 5000kr?

Om jag var du, skulle jag nog titta på en Honda CB500X istället!!!
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
hur många trådar behöver du för samma sak???..

 

Charlieboi

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2014
Ort
Huddinge, Storckholm
Hoj
2011 Yamaha XT660Z Tenere
hur många trådar behöver du för samma sak???..

Ja av nån anledning blev det två då jag bytte trådkategori, men... ska vi`inte starta en till då kanske? ;-)
 

Charlieboi

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2014
Ort
Huddinge, Storckholm
Hoj
2011 Yamaha XT660Z Tenere
Jaså, då antar jag att de gör bara byte av olja & filter och skulle det kosta 5000kr?

Om jag var du, skulle jag nog titta på en Honda CB500X istället!!!
Ja men eller hur, det är det jag tänker. Det är för mycket pengar för så lite (onödigt?) arbete.

Jag har ögonen på CB500X också men jag känner att den inte riktigt är lika offroad som 450 MT. Men jag vet ju att folk kör offroad med den med och moddar upp den osv. Tycker det ör lite irriterande att Honda inte gjort den mer offroad när de ändå var igång. Transalp kom ju nu men det är inte samma klass ändå.
 

Charlieboi

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2014
Ort
Huddinge, Storckholm
Hoj
2011 Yamaha XT660Z Tenere
Enklast är väl köpa en Japansk begagnad motsvarande hoj. Då kan du göra precis den service som du tycker behövs själv. CFMOTO har väl hitills mest synts i Sverige som underleverantör till KTM av bland annat motorer om jag fattat det rätt.
Jag har en Tenere 660 2011 idag men tänkte jag skulle byta till nåt nytt. Villhöver bara CFMOTOn, behöver ju inte byta egentligten, men det var mer hypotetiskt vad som gäller det här med garanti osv.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har en Tenere 660 2011 idag men tänkte jag skulle byta till nåt nytt. Villhöver bara CFMOTOn, behöver ju inte byta egentligten, men det var mer hypotetiskt vad som gäller det här med garanti osv.
Kör med den du har så den inte bekar ihop. Hojar ska rulla. Ge den nåt kul, ett tufft auspuffanlage eller pinuppor på tanken men ffa; KÖR!
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top