Garanti ONOFF

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Jag köpte för ett tag sen en DV kamera begagnad, fick med kvitto och garanti. Nu har den börjar grångla, den spelar inte upp ljus och bilden är hacking och det kommer massa rosa och gröna prickar i kameran. Det står att det är 12 mån fria reparationer på radio/tv.

Men ska man inte ha 2 års garanti på allt man köper eller?, felet har ju bara kommit av sig självt. Dom rådde mig att köpa en rengöringskasset vilket jag gjorde men samma problem fortfarande.

Vet att jag lämnade in min CD Walkman efter 1 år och 10mån och fick en helt ny pga glappkontakt. En helt ny kamera kanske man inte ska räkna med, men dom borde ju göra något åt saken.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
landen skrev:
Jag köpte för ett tag sen en DV kamera begagnad, fick med kvitto och garanti. Nu har den börjar grångla, den spelar inte upp ljus och bilden är hacking och det kommer massa rosa och gröna prickar i kameran. Det står att det är 12 mån fria reparationer på radio/tv.

Men ska man inte ha 2 års garanti på allt man köper eller?, felet har ju bara kommit av sig självt. Dom rådde mig att köpa en rengöringskasset vilket jag gjorde men samma problem fortfarande.

Vet att jag lämnade in min CD Walkman efter 1 år och 10mån och fick en helt ny pga glappkontakt. En helt ny kamera kanske man inte ska räkna med, men dom borde ju göra något åt saken.

Om jag inte minns helt fel är det 2års garanti på fabrikations fel, hur man skiljer på fabrikationsfel och fel som uppkommer under användning vet jag inte...

Pellert

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
...jupp...en röd.
Så här står det på Konsumentombudsmannens sida (www.ko.se)

"Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut:
Enligt konsumentköplagen har du två år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Efter en ändring i konsumentköplagen den 1 juli 2002 är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som uppkommer inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menas sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel orsakade av olyckshändelser, eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor."

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Hrm va mycket på en gång, jag har bara använt kameran totalt ett och ett halvt band. Han jag köpte den av hade filmat 2 band, så den är ju äldre än 6 månadar men inte använd särskillt mycket. Har nästan varit för rädd om den i vissa lägen så några smäller eller liknande har den absolut inte fått...

Pellert

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
...jupp...en röd.
Har du pratat med dom på OnOff? Det kan ju funka om du lägger fram det på rätt sätt. Annars kan du kolla med konsumentvägledaren i din komun.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Vilken tur att jag bra på att lägga fram saker just "bra sätt :), men hoppas verkligen att det ska lösa sig. Har varit i upplösningstillstång i flera veckor över detta. Inte kul när en kamera för flera tusen bara pajjar.

Ska dit i veckan eller på söndag så får vi se...

Pellert

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
...jupp...en röd.
landen skrev:
Vilken tur att jag bra på att lägga fram saker just "bra sätt :), men hoppas verkligen att det ska lösa sig. Har varit i upplösningstillstång i flera veckor över detta. Inte kul när en kamera för flera tusen bara pajjar.

Ska dit i veckan eller på söndag så får vi se...
Ta det så fort som möjligt. Lycka till! :)

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Efter första året är det du som kund som ska bevisa att det är ett ursprungsfel, oftast e det inte så lätt utan enklast görs det av en verkstad, men det blir oxå en kostnad.

zuki

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
gsxr, wr250
hallo...

presic. enl konsumetköplag 2 år garanti.

de som händer: är att du lämnar in kameran. och går inte de på garantin så kommer du få betala lagningen, max 1800 kr då onoff har fasta priser. och om du avböjer så får du betala 400kr i undersöknings avgift.

de fel som du beskrivit låter ändera som om de är smuts på turmmman, och de täcks inte av garantin.
eller att de är ett garanti fel. råder dig till att testa me ett rengöringsband först för att slippa betala 400 i undersöknings avgift.
e felet fortfarande kvar, så lämna in. kan säga att om inte kameran har varit utsatt för stöt eller fukt så är de 95% att de kommer att gå på 2 års rek rätt.

och offtast så kommer man inte att sjaffsa om sånna pengar, för de kostar mer för onoff å bemöta en kund med dålig service, för då mister man den kunden och offtast ett par till i hans kompis krets....

jag jobbar själv på onoff, bolränge, så skulle problem uppstå så pm a så kan ja hålla ett öga på kameran....

/lycka till... :tummenupp

zuki

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
gsxr, wr250
:7peta å du.. om du nu lämnar in kameran...

känner du inte killen du köppte kameran av... e noga me att den säljare som skriver in kameran på service är nogrann och ändrar address och namn på serviceanmälan... annars kommer de ett brev till förra ägaren att kameran e klar för utlämning och han kan bara knata in me lappen och hämnta ut din kamera..... :tungan

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Följer verkligen garantin med till den nya ägaren? Det borde vara så, men jag är osäker...

Upplys mig om jag har fel.

zuki

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Hoj
gsxr, wr250
JoS skrev:
Följer verkligen garantin med till den nya ägaren? Det borde vara så, men jag är osäker...

Upplys mig om jag har fel.

ja de gör den, garantin förljer me produkten, iaf när de gäller sånna här vaoror.
men försäkringar å dyl e personliga och man måste göra ägarbyte å få godkännande av fbolag att man skriver om adress på försäkringen.. villket sällan e problem...

faan oxå... nu blir ju klockan snart 4 å ja skall ju jobba.. va tiden går snabbt när man har kul :D

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
zuki skrev:
ja de gör den, garantin förljer me produkten, iaf när de gäller sånna här vaoror.
men försäkringar å dyl e personliga och man måste göra ägarbyte å få godkännande av fbolag att man skriver om adress på försäkringen.. villket sällan e problem...

faan oxå... nu blir ju klockan snart 4 å ja skall ju jobba.. va tiden går snabbt när man har kul :D
Du har nog rätt.

SOV! :D

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
landen skrev:

1 års garanti, 2 års reklamationsrätt.
Tom Byron har rätt om sitt snack om bevisbörda, MEN generellt så är det så att de beviskraven är väldigt låga. Såvida det inte finns några tecken på att du har misshandlat kameran så kan du att få rätt.
Kolla först att det inte är ett smutsfel. Sedan går du till butiken med kvittot i hand. Reklamationsrätten gäller även om ägarbyte skett. Av butiken kommer du mötas av ett pucko som säger att ett års garanti gäller och att du får pröjsa. Nu gäller det att stå på sig och inte vara en mes. Dock skall du vara saklig och inte bli förbannad för att han/hon uppträder som en idiot. Ger puckot inte med sig så ber du att få snacka med chefen. Nyckelorden är här "Konsumentköplagen" och "2 års reklamationsrätt". Det är bara att uprepa dem. Förmodligen ger chefen upp eftersom han vet att du har rätt och inte orkar tjafsa längre. Om de mot förmodan inte gör det så finns det ett alternativ till: Ring till OnOffs huvudkontor, leta rätt på någon chef och var lite lessen över att du blivit dåligt bemött trots att du har lagen på din sida. Skäll inte på denne. Förhoppningsvis ringer denne upp butiken och ordnar saken. Ett alternativ strategi som OnOff kan ha är att skylla på tillverkaren. Det brukar fungera att gå på dem också, men är besvärligare.

Allt detta baserat på praktisk erfarenhet från ett flertal tillfällen.

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Jag hade ett par hörlurar som jag fick glapp i, gick bara till ON/OFF där jag hade handlat det och det tog ca 10 sekunder den affären han sa bara "ge mig den också gå och ta en ny i hyllan" sen tog jag en och gick.... klart.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Följ alla goda råd som du har fått, dom är korrekta.

Jag har själv jobbat inom ONOFF för några år sedan och deras policy är att hellre FRIA än FÄLLA eftersom det är mycket mer kostsamt att driva ett ärende vidare om parterna är oense, mkt tid och = mycket pengar !

gå till butiken och be att få lämna in apparaten på reparation och säg att du åberopar reklamationsgaranti. För att underlätta så kan du om du vågar o kan även dra en vit lögn att felet har uppstått tidigare under första året men sedan gått bort och nu kommit tillbaka och därför anser du att det är ett ursprungsfel som fanns med apparaten när den köptes.

Visar det sig att det är smuts eller en sliten bandrulle eller liknande så kommer du att få betala men det kanske det är värt ändå.
Dom utför hursomhelst ingen reparation utan ditt godkännande när det gäller en kostnad.

Blir du bemött av en osnuten och fjunig artonåring i butiken så be at få tala med Butikschefen eller tillförordnad chef. Butikschefen är sällan där på en helg men då finns en butiksledare som är tillfördordnad.

Lycka till

/Nitrous

lars1one

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
Yamaha FJ1200
landen skrev:
Tackar för alla bra svar!

Återkommer när jag har varit där...

de flesta stora märken kör med 2 års garanti numera, tyvärr vet inte alla butiker om det, kolla med märkes leverantören.

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
lånar ibland
Fick ett brev från ON OFF idag, din apparat finns att hämta på ON OFF i Lidköping. Er kostnad blir 0:- kronor.

:) så nu är man glad!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...