Garanti på extern hårddisk?

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Hur mycket påfrestning ska en extern hårddisk klara för garantin?

Ok så min externa hårddisk har upphört att samarbeta. Ska skicka in den för service och (såklart) skriver de att jag får stå för frakten om garantin inte täcker det. Fair enough, men såntdär gör mig alltid nervös, hur mycket påfrestningar ska den klara och vad kostar det om de kommer fram till att det är mitt fel?

Jag har haft hårddisken (en standard issue Lacie 3,5") med i ryggan på hojen (pallar de vibrationer? :va ) och släpat den lite varstans tillsammans med min laptop, men inte utsatt den för någon minnesvärd oöm behandling och laptopen spinner som den ska... Borde ju vara okej, men ofett att få saftig faktura om de tycker jag fuckat upp.

Har läst att dessa diskar är utrustade med olika sensorer som berättar vad den varit med om (fukt osv) . Finns det nånstans information om vilka sensorer och toleransnivåer?

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Som kuriosa kan jag nämna att min lapptop som låg i passagerar sättet flög in i handskfaket med vid en panikbromsning och höll medans hemdatorn pajade när jag snubblade.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Det finns en G-sensor i de flesta hårddiskar som kan utläsas mha S.M.A.R.T

Också billigt skräp som detta? Du vet inte om det finns något sätt jag själv kan undersöka om det eller fuktdetektorer triggats? Typ koppla i och mata kommando? Hur är det med vibrationerna?

EDIT oops postade innan jag googlade. Sorry.

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Också billigt skräp som detta? Du vet inte om det finns något sätt jag själv kan undersöka om det eller fuktdetektorer triggats? Typ koppla i och mata kommando? Hur är det med vibrationerna?

Själva disken som sitter i kabinettet köper Lacie in från någon av de stora tillverkarna så det brukar vara helt vanliga konsumentdiskar man får (Lacie har använt diskar från Hitachi innan vet jag), och då bör det gå att läsa av SMART-värdena med nåt diskverktyg, finns en uppsjö att välja mellan..

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Själva disken som sitter i kabinettet köper Lacie in från någon av de stora tillverkarna så det brukar vara helt vanliga konsumentdiskar man får (Lacie har använt diskar från Hitachi innan vet jag), och då bör det gå att läsa av SMART-värdena med nåt diskverktyg, finns en uppsjö att välja mellan..

det sitter en toshiba burk i den, det minns jag. Problemet är ju att disken inte funkar. Den dyker inte upp i Den här datorn, den syns inte i device managern och SMART mjukvaran hittar bara laptopens egna disk. Skiten dyker inte ens upp när jag anropar h: i command-fönstret.

What to do?

EDIT windows känner av nånting, men att det är nåt fel. Också, en disk dyker upp i device managern.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...