Garanti, vad gäller ?

-string-

Njuter av livet
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
848
Vänta lite nu, det här verkar ju helgalet. Är hojen försäkrad hos Folksam just nu? Hel- eller halvförsäkring?
Om den nu är helförsäkrad så har du ett avtal med Folksam där de har godkänt hojen och de visste med all sannolikhet att hojen var importerad när du tecknade försäkringen. Om nu försäkringen helt plötsligt inte skulle gälla för att hojen är importerad så låter det för mig som om Folksam har ingått avtal med dig under falsk föregivelse, definitivt något att ta upp med konsumentombudsmannen.

Som jag ser det så kan inte Folksam ta på sig att försäkra hojen och sen komma i efterhand och säga att försäkringen inte gäller för att hojen är importerad, då skulle du inte ha kunnat tekna försäkringen från första början. Vill ha det till att Folksam får stå sitt kast, de har ingått avtal med dig om att försäkra hojen.

EDIT Skulle det nu vara sant att försäkringen inte gäller för att det är importerat så skulle det innebära att det är jäkligt många fordon som kör omkring oförsäkrat, eller hur. :rolleyes:

Den är halvförsäkrad (har ju inte råd med en hel) men i det ingår motor. Tydligen står det i det finstilta att den inte täcker importerade cyklar (alla vet ju en fabriksny cykel köpt i Tyskland inte går att lita på :rolleyes: )
En jobbarkompis blev lite orolig över sin bil eftersom den också är import, och det är exakt samma regler som gäller där.
Dock ingår ju stöld och brand i samma "paket" så ...

Jag hade en fireblejd som var en parallellimport. Det var samma grej där vill jag minnas. Istället för 5 år som vanligt fick man bara 2. Lite surt kan man ju tycka men å andra sidan är nypriset på dessa hojar billigare. Frågan är vad som är värt "mest", 3 år längre garanti eller 15 lax avdrag på inköpspriset. Idag skulle jag vilja säga garantin men å andra sidan har jag inte kvar blejden. :tungan

Det sunkiga med min histora är ju att handlaren jag köpte Rettan av har gått i konkurs. Dvs de två års garanti som han lovade är vatten värd.

Last edited:

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Det som jag reagerar mest på är hur i helvete kan det kosta 75000 kr å laga en motor? Köp en morot på blocket å byt själv. Det tar en en kväll med en hygglig kompis. Antar oxå att det funkar med grejer från -04-06.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Det som jag reagerar mest på är hur i helvete kan det kosta 75000 kr å laga en motor? Köp en morot på blocket å byt själv. Det tar en en kväll med en hygglig kompis. Antar oxå att det funkar med grejer från -04-06.

Man undrar ju vad en fabriksny maskin kostar om dom vill ha 75.000 för o repa upp en gammal:va

Davalito

Medlem
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
VFR 800
Jag förstår inte riktigt vad försäkringsbolaget har att göra med ett motorhaveri, inte täcks väl sådant av försäkringsbolaget :va

Sedan har ju i alla fall IF löst det hela med att märkesförsäkra importerade Honda att man måste genomgå en kontroll hos en auk. hondahandlare.

Gjorde det med min förra hoj och fick glatt hosta upp 1.500:- efter killen tagit ett varv på parkeringen, jämfört färgkoden med hojen (stämde inte, men inget att bry sig om för det såg ut att vara så från fabrik sa han!) samt sparkat på däcken. Kände mig blåst då men efter att ha läst detta kanske man ska vara tacksam att de ens går med på det...

Men som sagt, har dom godtagit dig som försäkringstagare och du varit öppen med alla omständigheter kring hojen får dom stå sitt kast.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag förstår inte riktigt vad försäkringsbolaget har att göra med ett motorhaveri, inte täcks väl sådant av försäkringsbolaget :va

.

Det står så i mitt försäkringsbevis iaf. Förmodligen i de flestas ( allas?) som inte bara har trafik. Givetvis gäller det bara några år / mil från ny.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Nu är vet jag inte hur stor skillnad det är mellan MC & BIL i denna frågan.

Men eftersom jag har jobbat som mek på Volvo så kommer man ofta i kontakt med importerade NYA / BEG bilar från bla tyskland med garantireparationer.

OM fordonet har sin Service/Garantibok, rätt ifylld och inget tvivel råder om bilen stämmer överens med mätarställning, servad enligt serviceintervall samt att det är en orginalmonterad del från fabrik (ej tidigare utbytt) så gäller NYBILSGARATIN även i sverige!

Även en ev återkallning av del som byts utan kostnad för kund gäller för volvo´s importbilar!

Om detta skiljer sig mellan MC / BIL eller mellan olika märken samt om detta är lagkrav vet jag tyvärr inte...

Davalito

Medlem
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
VFR 800
Det står så i mitt försäkringsbevis iaf. Förmodligen i de flestas ( allas?) som inte bara har trafik. Givetvis gäller det bara några år / mil från ny.

Där ser man. Bra grej, låter bara lite märkligt att fb skulle vara villiga att ta den smällen. Antar att dom räknar med att det ska lösa sig genom konsumentköplagen.

-string-

Njuter av livet
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
848
Vinden har vänt ...

En skriftlig reklamation skickades till Yamaha Scandinavien och efter en vecka :tummenupp dök ett skriftligt "Vi bryr oss inte om din hoj" upp :mad:
Dessutom kändes det inte som de läst reklamationen överhuvudtaget eftersom de bara återupprepade det dom redan meddelat per telefon, dvs att de inte skulle ta det på garantin. (Garanti är alltså inte samma sak som att reklamera en vara)
Men men, det blir ett fall för ARN.

Har även fått tag i killen som ägde firman där jag köpte cykeln. Han lovade att försöka skaka fram ett Europagarantibevis till mig. Dessvärre så är han säljare ut i fingerspetsarna, dvs mycke prat och lite verkstad. (Förlåt till alla säljare som inte tycker sig passa in i min fördomsprofil) Det finns iaf stort utrymme att överraska mig :D
Dessutom tyckte 'säljaren' jag skulle ligga lite lågt med ARN tills det att jag fått garantibeviset, detta eftersom det kanske handlar om lite goodwill från Yamaha Scandinaviens sida om garantin ska kunna användas i Sverige.

Förra måndagen ringde jag den skadereglerare på Folksam som behandlat ärendet från början, han som hade lovat att Folksam skulle ta på sig detta. Han bad att få återkomma efter att ha pratat med sin chef.
En timme senare ringde han tillbaka, jag satt då på toa men tänkte att jag kunde lika gärna ta det direkt så hade jag möjlighet att gråta ut i tysthet. Skaderegleraren meddelade att eftersom han lovat att Folksam skulle stå för kalaset så skulle de stå vid sitt ord :yoparty
Man kan säga att jag blev skitglad!

Förhoppningsvis så fick Folksam ett bättre pris än mig när det gällde reparationen. Fick nämnligen precis reda på att cykeln kommer lagas.

Så, kontentan blev alltså att jag klarar mig undan med en självrisk på 2000 och på nåder av Folksam.
Stort tack Folksam !!

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
"Den senaste =)"
Läst hela tråden, fan vad glad man blir när du får ett sådant skönt samtal, när du dessutom sitter o skiter på toa, och dom säger att "Vi kirrar detta serru" :tungan

Gött mos för dig och en bra tråd, nu vet jag vad jag INTE ska göra i alla fall :D
Hare gött :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...