Vänta lite nu, det här verkar ju helgalet. Är hojen försäkrad hos Folksam just nu? Hel- eller halvförsäkring?
Om den nu är helförsäkrad så har du ett avtal med Folksam där de har godkänt hojen och de visste med all sannolikhet att hojen var importerad när du tecknade försäkringen. Om nu försäkringen helt plötsligt inte skulle gälla för att hojen är importerad så låter det för mig som om Folksam har ingått avtal med dig under falsk föregivelse, definitivt något att ta upp med konsumentombudsmannen.
Som jag ser det så kan inte Folksam ta på sig att försäkra hojen och sen komma i efterhand och säga att försäkringen inte gäller för att hojen är importerad, då skulle du inte ha kunnat tekna försäkringen från första början. Vill ha det till att Folksam får stå sitt kast, de har ingått avtal med dig om att försäkra hojen.
EDIT Skulle det nu vara sant att försäkringen inte gäller för att det är importerat så skulle det innebära att det är jäkligt många fordon som kör omkring oförsäkrat, eller hur.
Den är halvförsäkrad (har ju inte råd med en hel) men i det ingår motor. Tydligen står det i det finstilta att den inte täcker importerade cyklar (alla vet ju en fabriksny cykel köpt i Tyskland inte går att lita på )
En jobbarkompis blev lite orolig över sin bil eftersom den också är import, och det är exakt samma regler som gäller där.
Dock ingår ju stöld och brand i samma "paket" så ...
Jag hade en fireblejd som var en parallellimport. Det var samma grej där vill jag minnas. Istället för 5 år som vanligt fick man bara 2. Lite surt kan man ju tycka men å andra sidan är nypriset på dessa hojar billigare. Frågan är vad som är värt "mest", 3 år längre garanti eller 15 lax avdrag på inköpspriset. Idag skulle jag vilja säga garantin men å andra sidan har jag inte kvar blejden.
Det sunkiga med min histora är ju att handlaren jag köpte Rettan av har gått i konkurs. Dvs de två års garanti som han lovade är vatten värd.
Last edited: