Garantijobb på ny Husaberg.

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Undrar bara om det är någon annan än jag som har drabbats av oljeläckage på en ny Husaberg?

Min läcker antagligen olja någonstans mellan motorhalvorna. Har pratat med en mek som utför garantijobb på Husaberg. Han säger att detta tydligen är ett ganska vanligt fel eftersom fabriken har varit lite slarviga vid limningen av halvorna.

Jäkla surt på en helt ny cykel som inte ens har passerat 6 timmar. :mad:
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Utför de garantiarbeten på nya hojarna? Schysst. Det var ju inte helt länge sen de inte hade nån garanti alls. Eller blandar jag ihop saker och ting nu igen? :va
 

Strömberg

Kör alltid för fort!!
Gick med
28 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Husaberg 650 Supermoto -07 Nu kittad för isen!!
de är 6 månaders garanti på en ny husaberg idag.. min hade dom fyllt på för mycket olja i innan leverans, så den tryckte ur sig olja i vevhuset å in i förgasaren igen, så den rök mycket.. sen läckte de från olje filter locket... så de blev nya o-ringar.. men dom åtgärda, å konstatera att allt va "grönt", bara å hämta å ut å köra.. funkar toppen idag... :tummenupp
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Lider med dig! Jag hade exakt samma problem med min Husa 650 -07.
Läckte från dag ett, i skarven mellan blockhalvorna.

Looserfirman Dirtbike (nu i konkurs :D ) kunde inte fixa felet.
Men Johan som har sin verkstad hos MC-Sport i Arlanda fixade biffen.
Efter det anlitade jag honom så fort det blev strul, kan verkligen rekommendera honom. Du bor ju i närheten så det är ju perfekt, lycka till!
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
de är 6 månaders garanti på en ny husaberg idag.. min hade dom fyllt på för mycket olja i innan leverans, så den tryckte ur sig olja i vevhuset å in i förgasaren igen, så den rök mycket.. sen läckte de från olje filter locket... så de blev nya o-ringar.. men dom åtgärda, å konstatera att allt va "grönt", bara å hämta å ut å köra.. funkar toppen idag... :tummenupp

1 år på gatmotarder.
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
1 år på gatmotarder.


Måste bara kolla, men har du rätt gällande garantin? Enligt fösäljaren som jag köpte cykeln av så är det 6 månaders garanti på Husaberg. Detta eftersom det enligt honom är tävlingscyklar och då räknar man med ett hårdare slitage.

pratade även med en annan försäljare på ett annat ställe som sa att det endast var 1 månads garanti.

Lider med dig! Jag hade exakt samma problem med min Husa 650 -07.
Läckte från dag ett, i skarven mellan blockhalvorna.

Looserfirman Dirtbike (nu i konkurs :D ) kunde inte fixa felet.
Men Johan som har sin verkstad hos MC-Sport i Arlanda fixade biffen.
Efter det anlitade jag honom så fort det blev strul, kan verkligen rekommendera honom. Du bor ju i närheten så det är ju perfekt, lycka till!

Tack för tipset. Nu ar jag lämnat in den till en kille som utför garantiarbeten åt Husaberg. Han bor strax utanför Uppsala så det verkar lösa sig i alla fall. Han såg direkt att det var läckage från blocket så nu skulle han börja skruva isär hojen. Räknade med att bli klar till efter midsommarhelgen. :)
 
Last edited:

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Måste bara kolla, men har du rätt gällande garantin? Enligt fösäljaren som jag köpte cykeln av så är det 6 månaders garanti på Husaberg. Detta eftersom det enligt honom är tävlingscyklar och då räknar man med ett hårdare slitage.

pratade även med en annan försäljare på ett annat ställe som sa att det endast var 1 månads garanti.

Jag fick höra att det var en månad där jag köpte min. Vägrade tro på det och ringde till KTM/Husaberg, där pratade jag med en kille som heter Markus (Gustafsson?) och fick jag höra att det var 1 år, tidigare har det varit betydligt kortare. Just att dom inte kan ses som rena tävlingsredskap då dom är gatreggade. Har för mig att han hade hand om just KTM/Husaberg's gatcyklar, mycket trevlig kille.

Sen antar jag att även konsumentköplagen omöjliggör dessa korta garantitider som säljarna skriker om.
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Jag fick höra att det var en månad där jag köpte min. Vägrade tro på det och ringde till KTM/Husaberg, där pratade jag med en kille som heter Markus (Gustafsson?) och fick jag höra att det var 1 år, tidigare har det varit betydligt kortare. Just att dom inte kan ses som rena tävlingsredskap då dom är gatreggade. Har för mig att han hade hand om just KTM/Husaberg's gatcyklar, mycket trevlig kille.

Sen antar jag att även konsumentköplagen omöjliggör dessa korta garantitider som säljarna skriker om.

Har precis gått i samma tankar. Konsumentköplagen innebär ju i alla fall 1 års garanti vilket även alltså borde gälla Husaberg. Det är ju bara positivt om det nu är så. :tummenupp


Nya bud!! Ringde nyss till Husaberg och pratade med en kille som hette David. Enligt honom så är det 6 månaders garanti på landsvägscykeln och 1 månad på enduron. Kan vara upp till 1 år om man kan bevisa att felet är ett fabrikationsfel.
 
Last edited:

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Skönt att det verkar lösa sig!
Jag hade ett helvete att få tag på ngn hos Husaberg, både ringde och mailade, fick aldrig ngt svar... Men som sagt det löste sig för mig när rätt kille fick meka, han skötte all kontakt/pappersarbete mot Husaberg.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top