Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
- Gick med
- 24 May 2003
- Ort
- Lulstan
- Hoj
- KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Från 1:a januari 2016 så kan vilken som helst verkstad som har en F-skattsedel utföra all slags garantiservice bara den görs enligt serviceplanen. Från det datumet så krävs ingen auktoriserad verkstad längre.
Detta gäller redan på bilar sedan 2010 men i det EU-direktivet så skrev de in undantag för 2-3 hjuliga fordon...
MECA stämde KIA 2012 i domstol och fick rätt, MECA, Mekonomen, Autogruppen och alla andra bilverkstäder kan efter det utföra den service som krävs för att t ex KIA:s 7-åriga garanti skall gälla.
Det pågår tydligen en hel del möten hos de olika tillverkarna hur man skall möta detta "hot" mot deras verkstäder, vi får väl se hur det blir.
Personligen är jag inte helt säker på att det gagnar oss konsumenter i slutänden. Risken är att vi får väldigt höga krav på egen kunskap för att kunna avgöra vad som är en bra eller dålig service.
"Nisses Korv&Mek" har inte gått utbildningar på specifika fordon och med det ökade användandet av diverse datorrelaterade tekniker, ABS, MSC, CAN-Bus osv så är det i slutänden kanske inte så många som verkligen kan utföra alla de åtgärder som krävs, t ex uppdateringar och recalls...
Jag är lite kluven i frågan...
Detta gäller redan på bilar sedan 2010 men i det EU-direktivet så skrev de in undantag för 2-3 hjuliga fordon...
MECA stämde KIA 2012 i domstol och fick rätt, MECA, Mekonomen, Autogruppen och alla andra bilverkstäder kan efter det utföra den service som krävs för att t ex KIA:s 7-åriga garanti skall gälla.
Det pågår tydligen en hel del möten hos de olika tillverkarna hur man skall möta detta "hot" mot deras verkstäder, vi får väl se hur det blir.
Personligen är jag inte helt säker på att det gagnar oss konsumenter i slutänden. Risken är att vi får väldigt höga krav på egen kunskap för att kunna avgöra vad som är en bra eller dålig service.
"Nisses Korv&Mek" har inte gått utbildningar på specifika fordon och med det ökade användandet av diverse datorrelaterade tekniker, ABS, MSC, CAN-Bus osv så är det i slutänden kanske inte så många som verkligen kan utföra alla de åtgärder som krävs, t ex uppdateringar och recalls...
Jag är lite kluven i frågan...