Garmin Zumo R1 Radar

Hamamatsu

Sporthojsnörd
Gick med
23 Sep 2024
Hoj
Honda CB500X '23
Det här var lite ballt, har tidigare (liten) erfarenhet av motsvarande pryl fast för landvägscykling. Det fungerar rätt bra. Men där har man ju å andra sidan sällan backspeglar. Och om man råkar ha så är det en väldigt minimal sak, så där har det större nytta kan jag tycka.

Kanske speciellt kul om man råkar ha en Zumo XT2 redan. Den är lite väl dyr kanske, kostar som en hel GPS. Men ändå, här är den:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Garmin har alltid varit väldigt stolta över sina produkter, men 7300kr? 🙈

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Intressant, men håller med om att det var en saftig prislapp.
Jag köpte (för ungefär samma pris) ett helt system med display som tar in hela telefonen, däcktrycksövervakning, hastighetsmätare och kameror som bland annat löser döda-vinkeln övervakningen.
Men har man redan en Zumo XT2 kan det naturligvis vara en del av beslutet.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Intressant, men håller med om att det var en saftig prislapp.
Jag köpte (för ungefär samma pris) ett helt system med display som tar in hela telefonen, däcktrycksövervakning, hastighetsmätare och kameror som bland annat löser döda-vinkeln övervakningen.
Men har man redan en Zumo XT2 kan det naturligvis vara en del av beslutet.
Har du nån länk till systemet ?
Har själv funderat på kamera bak och monitor framtill för bättre koll bakåt.
Än vad backspeglarna ger.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Har du nån länk till systemet ?
Har själv funderat på kamera bak och monitor framtill för bättre koll bakåt.
Än vad backspeglarna ger.
Det här har jag:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu brukar jag gilla teknisk utveckling men är detta någon slags ersättning till att vrida på huvudet?

På hoj är kamera bakåt något som möjligen gynnar dödsboet, föraren har ingen glädje längre av att veta vem som klippte en bakifrån i 160 på Autobahn…

Mvh

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det var dyrt. Vad gör den här bättre än de på E-bay för en femtedel av priset?

De finns tex dedikerade för integration i BMW så man styr den med tumhjulet. Nivån på allt verkar klart högre än för flertalet andra varianter. Men det är såvitt jag förstår fortfarande en spegling av mobiltelefonen, så utan mobil har man inte alla funktioner.

Man vill nog ändå ha en GPS liksom.

Mvh

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu brukar jag gilla teknisk utveckling men är detta någon slags ersättning till att vrida på huvudet?

På hoj är kamera bakåt något som möjligen gynnar dödsboet, föraren har ingen glädje längre av att veta vem som klippte en bakifrån i 160 på Autobahn…

Mvh
Vi är alla olika så jag respekterar din åsikt,
men själv är jag väldigt intresserad av att få veta att nån närmar sig bakifrån i 160 km/h eller ännu fortare så jag själv ger f-n i att köra om och lämnar fri väg.
Hittils har det gått bra men är villig undersöka förbättringar.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj

Mvh
Håller med.
Hade först tänkt att ha kamerorna som en ersättere för GoPron på hjälmen, men det blev för dålig lösning.
Så mina kameror ligger kvar i kartongen, och lär förbli där.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

Mvh
Jag körde med bakåtriktad kamera och en 7" display ett tag och det var riktigt bra i tät trafik, lättare att hantera irriterande blått/rött blinkande bakifrån och smygföljare.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Det var dyrt. Vad gör den här bättre än de på E-bay för en femtedel av priset?
Ingen aning, men den fungerar klanderfritt, och det finns en levande utveckling kring den.
Till exempel integration i hojens ODB-system har utvecklats till väldigt många modeller det senaste året.
Men analysera gärna, och återkoppla med erfarenheter, alltid intressant.

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Missade att den integreras med moppen, det kostar naturligtvis lite extra.
Funderar på att köpa nån billig variant, mina hojar är för gamla för ODB och liknande finesser. Man lär kunna köra Kurviger i dessa apparater.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Missade att den integreras med moppen, det kostar naturligtvis lite extra.
Funderar på att köpa nån billig variant, mina hojar är för gamla för ODB och liknande finesser. Man lär kunna köra Kurviger i dessa apparater.

Du lär nog köra kurviger i din mobil och spegla upp på denna mojäng. Det är en Android Auto/Apple CarPlay-dummy och inte så jättemycket mer om man nu inte vill ha backkamera, radio och vad det nu kan vara.

Mvh

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
Det finns några saker som jag tycker var avgörande för min del:
-Jag ser vem som ringer, skickar meddelanden mm.
-Navigering blir enkel med till exempel Google Maps, bara att boka hotell eller stuga, och klicka på "vägbeskrivning" (enklare än att göra det i min Garmin).
-Den innehåller en exakt hastighetsmätare.
-Jag slipper ha mobilen monterad på hojen, utan kan låta den vara i fickan, eller i packväskan på laddning.

Som rolig option så fick jag däcktrycksövervakning och även automatisk loggning över körd sträcka från senaste stoppet, senaste dagen mm.

Att jag köpte just den modellen jag gjorde var mer en slump, hade kikat lite på den, men sedan så fanns dom på MC Mässan, och då fick jag ett bra förtroende för den, och slog till (naturligvis efter en obligatorisk beslutswhiskey).
Men är helnöjd med den, det enda jag hade önskat var att den skulle vara enklare att flytta mellan olika fordon, men montaget gör att den blir i princip permanent monterad.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping