Garmins uppdatering av kartor StreetPilot har upphört.

ldjoha

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
ZZ-R 1100 C3 1992
En varning till alla som funderar på en Garmin GPS för motorcykel. Jag har en StreetPilot III. Sista uppdatering av kartor till den var aug 2008. Nu får jag svaret att dom har slutat uppdatera till den modellen. Jag gav över 10000 för den 2004 med alla tillbehör och dyra minnen. 4 år senare uppdaterar dom inte kartor. Köp inte nån dyr Garmin då dom inte underhåller produkterna!:huvet

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Magellan är samma skit. De gav aldrig ut någon version av sitt laddningsprogram för Meridian-modellerna som fungerade under Vista, ganska få år efter att de såldes.

Jag har dragit slutsatsen att det tyvärr inte är aktuellt med dyra GPS:er för min del. Skulle jag bli förkrossad om den inte går att använda efter ett par år, ja då köper jag den inte utan nöjer mig med något enklare.

Riktigt dåligt är det, och jag tror att den tillverkare som sköter det bättre kommer att roffa åt sig marknaden för dyrare apparater på lite sikt.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Lösa GPS-er måste ju vara en utdöende prdukt överhuvudtaget. Vem kommer att köpa en GPS med förinstallerad karta om 3-4 år?

Jag har redan idag en fullt fungerande GPS i min mobil. Den är nog så uppdaterad som det överhuvudtaget går att få en dylik karta. Vem kommer om 3-4 år att vilja köpa en lös GPS när varenda mobil lär ha det?

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Jag har redan idag en fullt fungerande GPS i min mobil. Den är nog så uppdaterad som det överhuvudtaget går att få en dylik karta. Vem kommer om 3-4 år att vilja köpa en lös GPS när varenda mobil lär ha det?
Alla som vill ha en dedikerad GPS-navigator och inte just en hottad mobiltelefon... :tungan
På hojen vill jag ha större skärm än ett 5-kronors frimärke, gärna touchskärm, IP-klassning, och hyfsad uppdateringsfrekvens.
Om mobilen använder lokala kartfiler är det en snudd på acceptabel nödlösning, men streamande kartdata suger IMHO fett för semestertouring. I alla fall om man har litet vidare vyer. :)

Spyke

Sporthojsnörd
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
GSXR 750 -96
Kan bara hålla med föregående talare. Du kan köpa många GPS:er för pengarna du lägger på datatrafik vid utlands körning (om du inte laddat ner alla kartor på minneskort innan avfärd)
Om Garmin inte hjälper dig kan du ju alltid kika på TPB efter kartor som är kompatibla :)

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Alla som vill ha en dedikerad GPS-navigator och inte just en hottad mobiltelefon... :tungan
På hojen vill jag ha större skärm än ett 5-kronors frimärke, gärna touchskärm, IP-klassning, och hyfsad uppdateringsfrekvens.
Om mobilen använder lokala kartfiler är det en snudd på acceptabel nödlösning, men streamande kartdata suger IMHO fett för semestertouring. I alla fall om man har litet vidare vyer. :)

Det var länge sedan mobilskärmar var frimärkstora. Du får nog i alla fall lägga dit minst 2-3 stycken frimärken redan idag när vi snackar GPS-mobiler. :) Vad motsvarar iPhone? 10 frimärken?

Jag pratar för övrigt om vad som kommer att ske inom en väldig snar framtid. Hur många mobiler tror ni kommer att säljas om 3 år om de saknar touchskärm och GPS? Jo lika många mobiler som idag säljs utan mms-möjlighet...

Vem kommer om 3-4 år att komma på tanken att köpa en GPS som man måste förinstallera kartor och all information på? Nej, då kommer man självklart kräva att GPS-en talar om hur många av restaurangerna på vägen till badplatsen som erbjuder gorgonzolasås och oxfilé som dagens rätt. Dessutom så kommer vi som konsumenter att kräva telefonnumret till bonden som fött upp kon samt att vår GPS säger hur varmt vattnet på badplatsen kommer att vara kl 16.00!

Självklart känner alla GPS-tillverkare till detta. De vet om att de måste börja erbjuda kunderna minutfärsk information inom några få år. Den naturliga lösningen för dem är att alliera sig med mobiltelefontillverkarna.

GPS:er med förinstallerade kartor kommer om fem år att vara lika "moderna" som papperskartor. Pappersverisonen kommer dock att vara mer tillförlitlig eftersom elektroniken garanterat kommer att lägga av långt innan dess...

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Det var länge sedan mobilskärmar var frimärkstora. Du får nog i alla fall lägga dit minst 2-3 stycken frimärken redan idag när vi snackar GPS-mobiler. :) Vad motsvarar iPhone? 10 frimärken?

Jag med många vill inte ha en fjolltelefon som är uppkopplad med fajsbook. Mobiltelefon ska vara liten smidig, stryktålig och sakna nymodigheter

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag med många vill inte ha en fjolltelefon som är uppkopplad med fajsbook. Mobiltelefon ska vara liten smidig, stryktålig och sakna nymodigheter

Bäst att du bunkrar mobiler nu då. Sådana mobiler kommer du inte kunna köpa i framtiden. :)

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
haha, Garmin har något som heter lifetime-uppgraderingar så slutar dom supporta produkterna redan efter 5-6 år :näsblod

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Bäst att du bunkrar mobiler nu då. Sådana mobiler kommer du inte kunna köpa i framtiden. :)
Jodå, eftersom det alltid kommer finnas en marknad inom det, så kommer det finnas folk som tillverkar.

Alla vill inte uppfostra sina barn till feta osociala fejsbook nördar. Folk som fortfarande kommer förbli mobila vill inte ha någon stor tegelsten att släpa på.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Kan bara hålla med föregående talare. Du kan köpa många GPS:er för pengarna du lägger på datatrafik vid utlands körning (om du inte laddat ner alla kartor på minneskort innan avfärd)
Om Garmin inte hjälper dig kan du ju alltid kika på TPB efter kartor som är kompatibla :)
Precis, och det finns ju inte 3GT överallt heller, dvs kan det slöa rejält att få ner kartorna on demand. Dessutom finns det en annan stooooor fördel med en dedikerad gps, den slutar inte navigera bara för att nån ringer, eller för att jag vill ringa nån! :fakta

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
GPS:er med förinstallerade kartor kommer om fem år att vara lika "moderna" som papperskartor. Pappersverisonen kommer dock att vara mer tillförlitlig eftersom elektroniken garanterat kommer att lägga av långt innan dess...
Låter lite som en utopi. För det första måste ju operatörerna överge sitt extremt lönande business-case om att ta mycket betalt för roaming. Det har talats om det i 10 år, och det har t.o.m. behövt lagstiftas - men lobbyismen är stor och det är en stor hög pengar med pengar det gäller. Politikst så är det inte tillräckligt synd om de som har elektroniska leksaker för surf med sig ute på resor.

Självklart kommer telefoner ha touch och gps, men smarta kunder tillåter inte roaming - det är sjukt dyrt.

Sedan finns det GPS:er som är gjorda för att monteras på ett styre, kunna användas med handskar osv. Sådana nisch-produkter bryr sig inte telefontillverkare om. Jag tror därför att GPS:en har en framtid, de företagen erbjuder en tjänst för detta - och har en kostnadsstruktur för nischprodukter.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag köpte en StreetPilot III nångång -03 och då kostade de 16.000,-

Att den nu, 2010 är fullkomligt värdelös är helt i sin ordning. Runt 2008 sålde jag den och ansåg att dess livslängd av till sin ända, och att tiden sprungit ifrån den.

Din varning är lite löjlig egentligen. En mobil från -03 vill heller ingen ha. Inte ens farmor. Likadant med platttv osv

RAT1

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
S3SE -09, S3 -06
Jag köpte en StreetPilot III nångång -03 och då kostade de 16.000,-

Att den nu, 2010 är fullkomligt värdelös är helt i sin ordning. Runt 2008 sålde jag den och ansåg att dess livslängd av till sin ända, och att tiden sprungit ifrån den.

Din varning är lite löjlig egentligen. En mobil från -03 vill heller ingen ha. Inte ens farmor. Likadant med platttv osv

Är kluven i frågan. Har en Street Pilot som jag pensionerade förra året. Kostade också c. 12.000:-. Har nu en Zumo 660. Utvecklingen går onekligen framåt och det är ju positivt. Dock inte acceptabelt att kartorna inte fortsätter vara tillgänliga för "gamla" produkter. Mobiltelefon som navigator på min hoj har jag svårt att tänka mig. Jag kör nämligen med handskar och ibland är det riktigt skitväder. För liten display naturligtvis. Om den är tillräckligt stor då vill jag inte ha den som mobil. Ganska enkelt:tummenupp

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Testar min gayphone med tomtom i, funkar bra i bilen men den har ju tak och värme, undrar hur gayphonen funkar i hojen, värdelösa hållare och sen peta på den med handskar, är den vattentät :D kan inte tro det va.
Sen ringer nån och håller låda i 30 minuter, då är man tvärvilse och måste åka tillbaka, man torskar en massa tid på sånt, nu kommer säkert nåt pucko som säger att navven räknar ut en ny rutt :tummenupp men den ger ju inte tillbaka tidsförlusten :huvet

gayphonnavven är en tillfällig nödlösning när man inte har nåt annat, typ en cykeltur/promenad i okända områden för att hitta sunkhak när man är törstig :fyllisar

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Något jag inte fattar är att man spottar ur sig billiga och bra GPSer till bil.
När det skall vara till hoj däremot så kostar det 4x mer. Är väderskydd verkligen så dyrt?

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Något jag inte fattar är att man spottar ur sig billiga och bra GPSer till bil.
När det skall vara till hoj däremot så kostar det 4x mer. Är väderskydd verkligen så dyrt?

4x? Vad kostar BMWs navigator mer än motsvarande Nuvi? ;)

Skämt åsido, man tycker att det är lite sniket men det är som vanligt. MC-folk öppnar pluskan rejält för bra grejor...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
4x? Vad kostar BMWs navigator mer än motsvarande Nuvi? ;)

Skämt åsido, man tycker att det är lite sniket men det är som vanligt. MC-folk öppnar pluskan rejält för bra grejor...

Kolla tex på Garmins Zumo 660... Vad kostar den? 6000 nånting?
Motsvarande för bil kam man garanterat få för 2000. Det kommer nya precis hela tiden, varför går det så trögt för MC-gpser? Visst, marknaden är mycket mindre, men man kan ju tycka att det borde gå liiite fortare i utvecklingen.

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Kolla tex på Garmins Zumo 660... Vad kostar den? 6000 nånting?
Motsvarande för bil kam man garanterat få för 2000. Det kommer nya precis hela tiden, varför går det så trögt för MC-gpser? Visst, marknaden är mycket mindre, men man kan ju tycka att det borde gå liiite fortare i utvecklingen.

Troligen bristande konkurrens. :/ Får hoppas att det kommer lite fler än Tomtoms och Garmins GPSer gjorda för hojar.

Fast Zumon kan man hitta lite billigare på ebay.co.uk.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024