Garmins uppdatering av kartor StreetPilot har upphört.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Finns Nuvi 500!
Tror den gick på 1400:- när jag köpte den.

Jojo, men om man vill ha nåt "bra" :tungan

Troligen bristande konkurrens. :/ Får hoppas att det kommer lite fler än Tomtoms och Garmins GPSer gjorda för hojar.

Fast Zumon kan man hitta lite billigare på ebay.co.uk.

Har redan en 278. Den är kanon, men börjar kännas lite gammal. SKule vilja ha en likadan med större skärm och med BT....

Tydligen är det på g en stor uppdatering till 660:n med lite mer avancerade funktioner.

Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
GPS:er med förinstallerade kartor kommer om fem år att vara lika "moderna" som papperskartor.

Tyvärr funkar de ju inte om man åker på en Europaresa, och de är ju där man behöver GPSen. :huvet

Dels är 3G-täckningen kass i på många ställen, men värst av allt är väl att få en teleräkning på 100.000 kr när man kommer hem för den "roamade" datatrafiken. :huvet

Den dag det kommer flat-rate i roaming över europa är ju en annan sak....

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Tyvärr funkar de ju inte om man åker på en Europaresa, och de är ju där man behöver GPSen. :huvet

Dels är 3G-täckningen kass i på många ställen, men värst av allt är väl att få en teleräkning på 100.000 kr när man kommer hem för den "roamade" datatrafiken. :huvet

Den dag det kommer flat-rate i roaming över europa är ju en annan sak....

Här har du självklart en poäng. Men just av denna anledning så är det ju bra att man (redan idag) kan ladda ner gratis kartor till mobilerna och sedan använda mobilerna precis som helt vanliga GPS-apparater. I dagsläget kan det i vissa fall krävas uppkoppling för att man ska få röstguidning till färdmålet men jag ser ju ingen anledning till varför inte denna lilla applikation ska kunna förinstalleras även i mobilerna framöver.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Här har du självklart en poäng. Men just av denna anledning så är det ju bra att man (redan idag) kan ladda ner gratis kartor till mobilerna och sedan använda mobilerna precis som helt vanliga GPS-apparater. I dagsläget kan det i vissa fall krävas uppkoppling för att man ska få röstguidning till färdmålet men jag ser ju ingen anledning till varför inte denna lilla applikation ska kunna förinstalleras även i mobilerna framöver.

Jag är navigator-fetishist och har 4 lösa naivgatorer och 3 telefonnavigatorer, :va

Funktionerna blir ju samma i båda, telefonen kan navigera och den lösa navigatorn kan koppla upp sig i nya modeller o.s.v.

Problemet är att det kostar skjortan utomlands :huvet

Ingen blir gladare om det ändras.

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
nu uppdaterar ju tomtom sina kartor, men det får man ju betala för, men så kostar de inte heller lika mkt som garmin osv heller....

ett mail från mig till tomtom för någon vecka sedan...:död

det är tydligen synd om dem som leverantör av kartor att deras underleverenatörer inte hinner med....
å de får jag som dum liten oförstående kund bara acceptera och betala igen om ett år å hoppas på att vägen finns den gången... :såjaponken

mitt mail:
Köpte nya kartor och uppdaterade Min One 3rd Ed. igår inför min resa Malmö - Kristianstad - Nybro.
Uppdaterade sisst för ca ett år sedan dvs i samband med hastighetsändringarnam som sedan dess har varit helt upp åt väggarna !
Hade ju hoppats på att dessa skulle ha korrigerats på ett år...
Dessutom saknas det vägar, som enligt lokalt folk har funnits i närmre 10 år, vi snackar en väg som ansluter mot E22an !!
Vidare köpte jag fartkamera tjänsten, varför finns bara ena kameranmed när det står en kamera i var riktning när det är typ 300m mellan dem, i detta fallet vara bara kameran som sköt på "fel" håll, dvs fullständigt ointressant info ifrån det hållet jag körde...

Förra året kunde jag som sagt till viss del acceptera att hastigheterna inte stämde, men denna gången är jag riktigt besviken.
Körde ca 300 km idag, och uppskattar att kanske en tredjedel av hastigheterna stämde....

Snälla, ge mig en riktigt bra förklaring, jag betalar faktiskt för dehär tjänsterna....

Svar från tomtom

1.
Angående hastigheter måste vi tyvärr berätta att alla hastighetsförändringarna har inte kommit med än.
Jag ser att ni har en uppdateringstjänst och kommer att få rätta hastigheter i senare version.

2.
Eftersom kamerorna inte verkar vara uppdaterade följ detta råd:

Börja med att ta bort fartkamerorna från din dator:
Gå till Start > Mina Dokument > TomTom > HOME. Här hittar ni en mapp som heter downloads. Tag bort denna mapp.

Tag sedan bort fartkamerorna från er enhet:
- Koppla er tomtom till datorn och starta HOME.
- Gå till menyn Hantera min GO. Se till att menyn Objekt på min enhet är markerad. Klicka i rutan till höger om fartkamerorna. Klicka sedan på Tag bort valda objekt.
När du får en fråga om att göra en säkerhetskopia, välj Kopiera inte.

Gå sedan till menyn Uppdatera min GO. Fartkamerorna syns då i listan på uppdateringar igen.
Markera de fartkameror du vill ladda hem och klicka sedan på Uppdatera och installera.

3. Felaktigheter i våra kartor

Vi förstår till fullo att ni inte är helt nöjd med kvalitéten på vår produkt.
TomTom försöker alltid att leverera den bästa kvalitén för sina kunder.
Därför finner vi det väldigt viktigt att ni informerar oss om detta och vi kommer definitivt att arbeta med den information ni tillgodoser oss med.

TomTom och dess karleverantör är beroende av lokala myndigheter och andra organistationer i hela Europa för att få korrekt kartmaterial.
Dessa organisationer tillgodoser TomTom och dess kartleverantörer med den senaste informationen angående miljoner med vägar och gator.

I ett medelvärde förändras 5% av det Europeiska vägnätet vid valfri given tidpunkt. Vår kartleverantör har hundratals personer anställda som kör igenom Europa och analyserar satellitbilder till ett register och implementerar dessa ändringar. Denna process kan ta väldigt mycket tid och är är en utmaning från ett logistiskt perspektiv.
Det finns bara ett par kartleverantörer i världen som erbjuder ett bra och kvalitativt digitalt kartmaterial.

Den digitala kartmarknaden är någonting som växer snabbt. Tusentals kilometer av vägar läggs till varjer år utöver de 5% av vägarna som ändras. Kartmaterialets täckning är trots detta mer än 99% i de flesta länder i västra Europa. Undantag finns givetvis, men den digitala kartinformation som används av TomTom är det bästa material som finns tillgängligt på marknaden.

Våra kartor har ett versionsnummer och ett datum. Datumet refererar till det moment då alla ändringar vi funnit fram tills dess blir implementerade.
Då ändringarna har blivit implementerade blir kartmaterialet komprimerat av TomTom för att det skall få plats på ett SD minneskort. Detta är en komplex process som involverar miljoner av ändringar och komprimeringar av data som tar tid. Detta betyder att kartorna alltid kommer att vara ett par månader gamla då de finns tillgängliga för försäljning.

Tack vare den unika komprimeringsprocessen hos TomTom, kvalitén på mjukvaran och kartmaterialet kan vi nu erbjuda de flesta länder/regioner i Europa i kombination med de större Europeiska vägarna. Detta betyder att våra kunder kan navigera på gatunivå i den köpta regionen eller landet och ha valet att navigera till en annan stad i Europa utan att byta karta.

Som redan nämnt, vi uppskattar information om fel i kartan. Vi skickar notifikationerna om detta till vår kartleverantör som sedan behandlar denna data. Detta betyder att i många fall att den aktuella platsen kommer att bli besökt för att bekräfta felet på sidan. Vi försöker att tillgodose våra kunder med bästa möjliga information i den snabbt växande marknaden för att försäkra oss om att vi möter den höga standard vi har satt för oss själva.

I följande länk kan du se hur du går till väga för att rapportera in kartfel: www.tomtom.com/8748

skulle jag trycka på den där markera fel på kartan knappen i gpsen var gång jag ser något som inte stämmer när jag är ute å kör så hade jag inte kunnat ha ögonen på vägen ofta nog att hålla mig kvar på den samma...

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Att få in rätt hastigheter i kartan verkar döfött, man ändrar ju hastigheter oftare än jag byter kalsonger.

Häromkring skyltar man om hastigheten efter årstid, det kommer aldrig att hänga med i hela kejdan fort nog myndighet->kartlevernatör-tillverkare->konsument

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Att använda mobilens gps för en mc-semester låter inte som en tilltalande idé. En gps som ska användas på mc , ska enligt mig vara vädertålig , kunna kommunicera via BT , alternativet att stänga av automatisk ruttomräkning o man ska kunna lägga in sina egna rutter som man planerar i datorn.
Mobilen klarar en av dessa punkter.
Åker jag på mc-semester , så vill jag inte köra mellan A o B....Jag vill köra just DEN vägen. O kör jag fel i en korsning , så vill jag inte ha rutten omräknad till mitt slutmål , utan kunna hitta tillbaka till rutten som JAG har gjort.
Mig veterligen finns det ingen mobil som klarar detta idag....

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Här har du självklart en poäng. Men just av denna anledning så är det ju bra att man (redan idag) kan ladda ner gratis kartor till mobilerna och sedan använda mobilerna precis som helt vanliga GPS-apparater.
Det var onlinekravet som även jag såg som största nackdel med mobil-GPS:er. Men har du något bra tips på var man hittar gratis offlinekartor? Bara till iPhone, eller till andra GPS-utrustade mobiler också? Jag hittar inget på SonyEricssons hemsida om att någon av deras mobiler skulle gå att använda som GPS offline.

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Det var onlinekravet som även jag såg som största nackdel med mobil-GPS:er. Men har du något bra tips på var man hittar gratis offlinekartor? Bara till iPhone, eller till andra GPS-utrustade mobiler också? Jag hittar inget på SonyEricssons hemsida om att någon av deras mobiler skulle gå att använda som GPS offline.

Garmin Mobile XT har med fördel använts i en Nokia N95'a... Finns bla på TPB...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är det någon som har provat Navigon till Android? (Desiren)
Är den ens släppt än?

Den navigerar helt offline, man köper dom kartor man behöver och skulle man behöva fler kan man antingen ta ned dom med 3G eller via WiFi någonstans.
Den har Blåtand om mobilen har det och förhoppningsvis stöd för egna rutter.

Då kan faktiskt en mobil GPS vara ett bra alternativ för mig.

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
Är lite sugen på Gps, hittade dock ingen tråd om det när jag sökte, så jag startade nyss en ny under Hjälpforum/Utrustning.
Ni som har gps, jag hade varit grymt tacksam för tips och råd inför köp av ny gps. Släng gärna in svaren i min nystartade tråd.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Enda "felet" med min Zumo 660 är att ljudnivån i mina hjälmhögtalare är för lågt. Zumo 550 som jag hade innan var något bättre på det men inte bra. Någon som har nåt tips hur man ökar den?

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Är det någon som har provat Navigon till Android? (Desiren)
Är den ens släppt än?

Den navigerar helt offline, man köper dom kartor man behöver och skulle man behöva fler kan man antingen ta ned dom med 3G eller via WiFi någonstans.
Den har Blåtand om mobilen har det och förhoppningsvis stöd för egna rutter.

Då kan faktiskt en mobil GPS vara ett bra alternativ för mig.

Den finns ju på Navigons hemsida för 849 riksdaler (öst+västeuropa).

Har själv bara kört TomTom i mobilen på Symbian och Windows mobile.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept