Gas eller kol

Bullen77

Det är inte fullt förän det rinner över
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
Ny investeringar på g
GHallå alla kloka!!!!
Vi har säkert redan någon tråd som avhandlar detta men ja hitta den inte.

Nu när de gooa vädret äntligen dykt upp så skulle de ju grillas men grillen har sett sina bästa dagar,så nu till frågan vad ska man ha???

Tänkte lägga 3000 ungefär så man får bra prylar.

Och sista frågan är de bara weber som är gångbart eller finns de fler bra märken

Mvh Tony

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=562532 :fakta

Klart, tråden kan låsas nu.

Edit:
Skall jag vara snål och praktisk så kan du köpa den bordlösa versionen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=562529 och lägga de överskjutande pengarna på:

0077924074844_14926.jpg

weber-style-soft-touch-bbq.jpg

looft-looftlighter.jpg

jack-daniels-900g-bags-.jpg

....Då blir slutresultatet ungefär så här:
attachment.php

Last edited:

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Köp en 3-500:- 57cm på jula eller liknande.
Den håller 3-5 år och ser sedan ut som en gammal rondellhund.
Köp sedan en ny och gör samma sak.
Och köp inte ett nytt grillgaller i mitten. :rolleyes:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
De säljer ut jäkligt vettiga gasolgrillar på Ö&B för småpengar. Även på Fyndmax.se har de bra priser just nu, sitter själv och kollar efter en vettig gasolgrill som jag kan slakta till mitt kommande utekök på altanen.

En stor gasolgrill med skapligt många brännare och gärna en varmhållningsyta, och sen kompletterar man bara med en simpel jäkla klotgrill för några hundralappar.
Gasolgrill är ju så jäkla mycket smidigare och bättre än kolgrill och förutom inköpet är det inte speciellt mycket dyrare med gas kontra kol, speciellt inte om man räknar med hur mycket mindre bök det är med kol och hur mycket bättre grillat det blir med gasol (även om kolgrillat många gånger smakar bättre).

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Som Anders säger kör på både och, ibland är gasol bättre (korvar, snabbstartslagning, långtidsgrill på lägre värme) men kol är alltid kol, varmt långsamt o komma igång för varm snabb grillning.

Skall jag röka så röker jag det i min rök. Inte i min grill där grillar jag, men ibland med rökspån från röken. Typ lixom tycker jag.

:banana

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
Det beror helt på...
Ska det vara mer "rök" smak = kol grill (med ev spån)
Ska det vara snabbt igång = gasol
Ska det vara utan rök = gasol
Ska det vara utan rök & så lite lukt som möjligt = gasol o ingen marinad (funkar prefekt för balkongen i brf:en, ingen gnäller för det luktar inte ;) )

Sen oavsett gasol eller kol så finns det ett "grillnät" som man lägger mellan grillgallret och maten.
Det gör att maten inte bränner fast i gallret + att det är lätt att även grilla små köttbitar/grönsaker.

Personligen kör jag med gasol grill + lavasten + grillnät + ingen marinad (tyvärr iom brf balkong)
Ska se om jag kan lyckas lista ut hur man kan grilla med marinad utan att det börjar lukta så j* mycket.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Skulle köpa den men när jag var och kollade så kändes den för låg, har redan en 47cm weber klotgrill och irriterar mig på höjden på den.
Så det blev denna istället - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=455542
Tänkte att det där med gaständning var bara jäkla korkat osv osv... men nu när jag använt den några veckor så fullkomligen älskar jag grillen, speciellt då den är 10cm högre än den du länkade, men även gaständningen, riktigt smidigt.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Sen vad gäller gasol eller kol... beror på hur du gillar det, jag har en förkärlek till kol men har börjat fundera på det där med gasol.
Men då jag började kolla runt på gasolgrillar och läste på vad som skiljer de åt så insåg jag att det skulle bli en 10.000:- för en grill och jag var bara beredd att lägga uppåt 4.000 typ.

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Skulle köpa den men när jag var och kollade så kändes den för låg, har redan en 47cm weber klotgrill och irriterar mig på höjden på den.
Så det blev denna istället - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=455542
Tänkte att det där med gaständning var bara jäkla korkat osv osv... men nu när jag använt den några veckor så fullkomligen älskar jag grillen, speciellt då den är 10cm högre än den du länkade, men även gaständningen, riktigt smidigt.

Jag har med den grillen, den är grym.
Har även en gasol grill (Weber Summit E-650). Gasolen går varm när det är många personer som skall ha eller när ungarna får för sig att dom vill ha korv eller hamburgare.

Men annars körs bricketterna regelbundet, rekomenderas starkt.
Köp en extra gasol flaska att ha så du inte står där med en tom när du har polarna över och skall visa hur smidigt man tänder den :)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag har med den grillen, den är grym.
Har även en gasol grill (Weber Summit E-650). Gasolen går varm när det är många personer som skall ha eller när ungarna får för sig att dom vill ha korv eller hamburgare.

Men annars körs bricketterna regelbundet, rekomenderas starkt.
Köp en extra gasol flaska att ha så du inte står där med en tom när du har polarna över och skall visa hur smidigt man tänder den :)

Hehe, det ante mig att du hade en sån du med. ;)
Summit 650 är sån jag helst skulle vilja ha men det är alldeles för mycket pengar. :(

Extra gasflaska köptes direkt och sen lär det köpas en när första tar slut så det alltid finns en extra där hemma. :tummenupp

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ingen :´(
Såg en manlig grill på blocket. . Synd bara att jag inte har 3fas uttag hemma för att få motorn till snurrfunktionen att fungera.

Lite synd. Tar 3 renar eller 1 älg i stöten ..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kol!

Annars kan man lika gärna steka i stekpanna, det är ju smidigt och snabbt det med, men grillat blir det ju inte...

Gasolgrill är helt enkelt för fruntimmer, av alla kön...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Skall man steka en biff eller en hot dog är det där en lämplig grill...

Vill man grilla större kycklingdelar eller för den del en hel kyckling eller andra större köttbitar måste man ha lock. Den stora fördelen med en stor klotgrill är just möjligheten att använda den indirekta värmen.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Kol!

Annars kan man lika gärna steka i stekpanna, det är ju smidigt och snabbt det med, men grillat blir det ju inte...

Gasolgrill är helt enkelt för fruntimmer, av alla kön...

Det här är en grill för män.

gun-grill.jpg

Amerikanska män.

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Hoj
HRC RC213V
Skall man steka en biff eller en hot dog är det där en lämplig grill...

Vill man grilla större kycklingdelar eller för den del en hel kyckling eller andra större köttbitar måste man ha lock. Den stora fördelen med en stor klotgrill är just möjligheten att använda den indirekta värmen.

Men det är väl bara kärringar och italienare som äter kyckling? LR?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kör en weber performer, klot kolgrill med gasol tändning, klockrent!

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...