Gas vs. Varv?

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ZX-9R 2002
Funderade lite när jag satt o puttrade landsväg/motorväg förut... Vilket är egentligen bäst, att ha högt varv(typ7'-8' rpm) o typ 70%gas, eller ska man växla upp så man får typ 6'-7' rpm men typ 90-100%gas? Tycker det borde finnas båda för o nackdelar med båda alternativen, men vad säger ni?

Och hur farligt är det att ligga på runt 9'rpm en längre stäcka? Åker man motorväg så måste man ju varva så mycket för att hålla någorlunda tempo...

ekenz

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
ingen för tillfället
Somehow skrev:
2451522 Funderade lite när jag satt o puttrade landsväg/motorväg förut... Vilket är egentligen bäst, att ha högt varv(typ7'-8' rpm) o typ 70%gas, eller ska man växla upp så man får typ 6'-7' rpm men typ 90-100%gas? Tycker det borde finnas båda för o nackdelar med båda alternativen, men vad säger ni?

Och hur farligt är det att ligga på runt 9'rpm en längre stäcka? Åker man motorväg så måste man ju varva så mycket för att hålla någorlunda tempo...

Spelar väll ingen roll om du har 90-100 procents gas eller om du har 70 procents gas, det enda som spelar roll är väll ändå varven?

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
det finns några trådar om detta redan... va uppe en för 2 väkor sen..

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Öppen trottel plus lågt varv som den inte orkar öka= sur hoj.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
låga varv sparar bränsle, tyvärr så funkar det inte alltid på en 2-t då hon blöddrar ner sig totalt

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
När komemr effekten igentligen om man msåte ligga på höga varv på motorvägen? Är det på 6000.

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ZX-9R 2002
125_next skrev:
2451830 När komemr effekten igentligen om man msåte ligga på höga varv på motorvägen? Är det på 6000.

Effekten i min kommer runt 8000varv, men det jag menade med att man måste ha högt varv på motorvägen är helt enkelt att om jag kör på 6'an så måste jag varvar så mycket för att inte bli omkörd av långtradare:tomten

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...