För mig är "apex" på gata när jag ser kurvans utgång till 100%. Vid helt skymd utgång, vilket är mycket vanligt åtminstone på mina favvovägar, vill jag se utgången innan jag går på gas ordentligt.
På en smal väg som sällan trafikeras av annat än lantbruksmaskiner och de närmast sörjande, är jag glad att kunna tighta till en sväng när en traktor med dubbelmontage dyker upp. Beroende på årstid är det mer eller mindre jättevanligt ute bland storböndernas marker där de slingriga vägarna finns i Skåne. En stor modern traktor gör utan problem 60 knyck, med en hoj som kör i 60-80 km/h har man en rejält hög möteshastighet.
I de stora rondellerna på tex Inre ringvägen i Malmö är det väldigt nödvändigt att kunna bromsa i sväng eftersom många skiter i hur man ska köra och tar yttervarvet hela vägen runt vid vänstersväng. Jag har fan utvecklat ett sjätte sinne för att sniffa rätt på de bilförarna. I veckan var det krock i "min" pendlingsrondell, "Rosengård", mellan bil och hoj, jag sätter en femma på att det var bilisten som körde yttervarv vid vänstersväng. Antingen lär man sig att trailbreakea, eller får man köra jättejättelångsamt, eller göra hack-svängar. Eller bli påkörd.
Att vinna några hundradelar på att ha fingrarna på bromsen är inte fel. Att dessutom (med träning) kunna bromsa och tajta till en sväng är ännu bättre - det är på sätt och vis en förlängd och modifierad version av hur jag kör på bana, där jag gradvis vill vara helt färdig med bromsandet kring apex för att kunna dra på gas, med skillnaden att jag vet bromspunkt, apex och inte har någon skymd utgång eller risk för grus i körbanan.