Gasbilar, är det nåt att ha?

Haft en mercha 280 mellan 87-98. ALDRIG ett problem. What so ever.
Mer än att det blir lite ofta att fylla på och att ibland är det dåligt med mackar.
Fick inte köra på bensin då det var en import och avgasregerna i .de var lite friare än i .SE vid denna tidpunkt. men det blev ju så ibland med att lite hederligen bensin fick hjälpa till några mil. En liten knapp i handsfacket... monterade av soppapumpen till SBP.

Konverteringen till Gas gjordes i Sverige och kostade då ca 1987 15000:-

CNG 1987?

Du menar väl LPG/gasol?
 
Jag jobbar på en bensinmack och fordonsgasen är drivmedlet som har minst brandfara. Minns jag rätt på utbildningen så kan gasen vid läckage först börja brinna vid en höjd av 10 meter (gas/luft-förhållande).

Det låter som att du försöker lära ut ett ämne du inte själv förstod under din kurs.

10 meter? Vad menar du med det? Jag misstänker att du plockat en siffra från stökiometriskt bränsleluft-förhållande och gjort om den till en hittepå-längdenhet. Vilket får det att låta som att gasen inte brinner förrän 10 meter upp i luften. Jag hoppas att det är nåt helt annat du menar men jag fattar inget.
 
Finns 3 varianter gas, LPG (gasol) biogas (rötgas=metan) och naturgas.
Vi har en LPG-bil kvar nu, har haft 3. "Gubben" konverterade till LPG i Göteborg när det begav sig :)
Den gamla bensintanken finns kvar och gastanken är på 60 liter. Svår att starta på gas på vintern, problemet med att den går orent när vi slår om bränsle löstes med en strypning i luftintaget.
 
Det verkar som att ni främst har nyare gasbilar. Hur funkar en 5 år gammal? Och en 10 år gammal? Eller 15-20 år? Den jag tittar på är en 06a men jag vill ju gärna veta att den fortfarande är körbar år 2026.

Passaterna har haft rätt mycket strul med motorerna (DSG-lådorna är ju bojsänken de med men det kanske du redan visste) vad jag förstått det som = motorbyte under 20 000 mil är tydligen inte helt ovanligt.

Uj... Bra fråga. Trodde det var samma gas till bil nu som då men jag kan ha fel.

Det trodde den här stjärnan också :tummenupp

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12121188.ab

http://stockholm.lny.se/tankning-med-fel-gas-orsakade-explosion-163072/
 
Ja det finns bägge, numera menas det naturgas även om jag personligen skulle föredra gasolen.

OK!!! Var ett tag sedan jag hade gasbilen och inget sedan dess så... Då har jag ingen erfarenhet i ämnet från den "nyare" miljögasen.
 
Passaterna har haft rätt mycket strul med motorerna (DSG-lådorna är ju bojsänken de med men det kanske du redan visste) vad jag förstått det som = motorbyte under 20 000 mil är tydligen inte helt ovanligt.



Det trodde den här stjärnan också :tummenupp

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12121188.ab

http://stockholm.lny.se/tankning-med-fel-gas-orsakade-explosion-163072/

Ouch, ja som sagt det var ett tag sedan så jag antar vi pratar om den äldre gasolen jag körde på då. På den tiden fanns inga tveksamheter och bara en sort att välja på. motsvarande 40literstank i bagagen och hela soppatanken kvar. Visst en bra bit av bagagen försvann men det var aldrig ett enda problem med sakerna.

Jojust, vart lite slöare med gas men inte mkt. Märkbart men inte så det störde. Men det satt ju en kraftig rak sexa i merchan.
 
Last edited:
Passaterna har haft rätt mycket strul med motorerna (DSG-lådorna är ju bojsänken de med men det kanske du redan visste) vad jag förstått det som = motorbyte under 20 000 mil är tydligen inte helt ovanligt.



Det trodde den här stjärnan också :tummenupp

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12121188.ab

http://stockholm.lny.se/tankning-med-fel-gas-orsakade-explosion-163072/

Men förutom motorerna, växellådorna, bromsarna, dörrlåsen och lacken så är det trevliga bilar?
 
Köpte en -02 V70 gasbil för 5 år sedan för 140 000:- .
Den hade då gått 6 500 mil, nu står mätaren på 13 500 mil.

Har haft följande problem:
1. Anmärkning på gasläckage vid besiktningen förra året,
åtgärdat av Bilia gratis+1500 rabatt på nästa service.
(Eftersom de missat det vid servicetillfället precis innan.)

2. På sistone har den tjuvstannat några gånger när man kopplar ur.
Tomgången försvinner lixom. :va Bara att starta igen, men lite irriterande.
Skall ändå in på vanlig service inom kort, får se vad de säger.

3.Knak från främre krängningshämmare, tydligen svårt att åtgärda.
Inte hela världen dock. Bilen är ju 10 år gammal! :fakta

Å så gnisslade kopplingspedalen på ett irriterande sätt i något år,
men en dag bestämde den sig för att sluta med den. :va

Mackar:
Vår närmaste mack är en biogasmack(som gör biogas av vårt eget avlopp! :arsele )

Räckvidd:
Innan vi bytte in vår gamla 170hk besinare tittade vi på hur långa sträckor vi körde.
På 4 år och 6 000 mil med besinaren hade vi kört till Göteborg en gång.
Då hade det kanske blivit 2 tankningar extra med gas.

I övrigt var det bara resor på under de 20 mil som gastanken räcker.
(sedan finns det ca 25 liter bensin till det.)

Sedan har det blivit en tripp till Legoland/Klittmöller med gasbilen,
där blev det väl kanske 5-6 extra tankstopp.
Inte världens undergång direkt. :rolleyes:

POWER:
Gamm-70-n med 170hp var pigg.
Gas-70-n är trött på gas, känns som 20% mer vrid på bensin. Fortfarande trött dock.
Fast det går fortfarande att marscha 170 om man nu vill det.
Några rödljusrace vinner man dock inte. :fakta

Summering:
Visst, tredubbel effekt och storlek på gastankarna vore ju trevligt.
Men den fyller sin funktion och har aldrig varit akut på verkstad.
Vi är helnöjda!
:tummenupp

/e
 
Ja det är bra om du gillar att köa vid stationen, som i Lund t.ex där det bara finns 2 vad jag vet och folk fattar inte hur "pumpen" funkar, och det tar lång tid osv etc.

Farsan kör gasbil och har verkligen tröttnat på skrotet, varit på verkstad flera gånger för att grejerna uppenbarligen inte håller, bytt hur mycket skit som helst som är till gasen på bilen, VW är det för den som är intresserad.

Varje gång man halkar in på gasbilar så börjar han kräka ur sig att det tar så lång tid att tanka, och att folk inte vet hur man tankar, så är det fullt med folk på ena stället får man köra till andra sidan stan osv.

Köp diesel istället...
 
..Köp diesel istället...

Jo, fast nu dök det upp en gasbil till ett pris som verkar vara väldigt bra. Men vad som är bra och dåligt är ju lite osäkert på en gasbil då.

Verkar ju vara lite osäkert med gas men och andra sidan borde man kunna köra den på bensin och nöja sig med "halv tank" om nu gasen skiter sig.
 
Diesel är ju mycket dyrare för dig att köra. Visst rätt bra. Men gasen blir ju billigare. Och de tar inte så lång tid att tanka dem. Jag tror de tar mellan 4-6 minuter att tanka min beroende på var jag tankar. Den i eslöv tex kan ju fara och flyga. Lia trög som .... Ja haha.
 
Jag har lätt velat ha en gasbil.

Undrar hur det är att trimma med gasdrift, gasen ska ju tydligen hålla 100+ oktan, så bör kunna gå att plocka effekt med det, om man gör på rätt sätt :hihi
 
Men förutom motorerna, växellådorna, bromsarna, dörrlåsen och lacken så är det trevliga bilar?

Hehe, gemene Svensson skulle bara veta hur långa listor tillverkarna/märkesverkstäderna (ingen specifik) har för vanligt förekommande fel och brister till respektive modell när de står där och hostar upp 300-400 tusen för sin familjekombi :D
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top