Gasdriven spikpistol - Prisvärda förslag?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Trots den samlade SH expertisens vana att alltid tipsa om det "värstaste värsta" tänkte jaf försöka förmå er att ge tips på det "värstaste prisvärda"...

Vilken är den mest prisvärda, gasdrivna spikpistolen man kan köpa?

Någon tipsade om Paslode im90i men jag undrar om det inte finns någon annan modell som möjligen är fullt tillräcklig utan att kosta 9000:-?

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Du vill med andra ord ha en som skjuter 3 tum? Kan säga Pasloden är riktigt bra! Slipper kompressor å slang, men sen så om man ska spika privat så kostar det ju på ganska fort... gasen är absolut inte billig. Men när man kör med den i jobbet (då personen man bygger åt betalar gasen) så är den väldigt smidig att köra med :tummenupp . Fast det blir ju mycket roligare att snickra när det går lätt och man slipper tänka på allt runt omkring :D En annan sak är att gaspistolerna krånglar lätt om det är kallt då det händer något med gasen :S

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Du vill med andra ord ha en som skjuter 3 tum?

Det är inte jag som vill ha utan polaren som skall lägga om sitt tak... Han hade snöat in på den modellen så jag ville se vad det finns för alternativ för det kändes i överkant att lägga 9000:- för att kunna spika råspånt på taket.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det är inte jag som vill ha utan polaren som skall lägga om sitt tak... Han hade snöat in på den modellen så jag ville se vad det finns för alternativ för det kändes i överkant att lägga 9000:- för att kunna spika råspånt på taket.

Vi på Hilti kommer med en variant framåt sommaren för trä mot trä-montage, dom pickorna vi har idag är för montage i metall.

Gaspickorna är annars riktigt smidiga, men ju billigare, desto mer problem med avbrott, spikar som fastnar och sämre prestanda än utlovat.

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
busa
Billigaste måste ju att leja en Polack som gör jobbet och samtidigt kan man ju sitta nedanför med en bärs å kolla så det blir riktigt gjort :)

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Nu var det några år sedan jag använde gasdriven picka, men det var ingen höjdare i kyla... Strulade som fan. Men jag antar att du inte tänkt använda den utomhus, vintertid...

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Nää det är samma nu Blanco... När jag körde med Palodes dyckert maskin i vintras som hade stått i bilen över natten så funkade det inte, värmde den i handen i 5 min sen så var den good to go =) Men din polare kanske inte ska bytta taket på vintern ;)

snel_hest

med lem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
näj
Paslode. Det är fina grejer det:tummenupp Spika panel på jobbet i vintras då de var -25, men man får värma gasen lite nu och då

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Köpa gaspistol för att spika taket? Det var bland det dummaste jag har hört idag faktiskt :)
Hyr eller köp en kompressorsats med picka till, betydligt mer användbart i det långa loppet.
Om jag jobbade som enbart takläggare så skulle jag kanske fundera på gaspicka, och att som privatperson köpa det skulle aldrig falla mig in.

Har han mycket flis och är prylgalen din polare månntro :rolleyes:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Köpa gaspistol för att spika taket? Det var bland det dummaste jag har hört idag faktiskt :)
Hyr eller köp en kompressorsats med picka till, betydligt mer användbart i det långa loppet.
Om jag jobbade som enbart takläggare så skulle jag kanske fundera på gaspicka, och att som privatperson köpa det skulle aldrig falla mig in.

Har han mycket flis och är prylgalen din polare månntro :rolleyes:

Man behöver inte vara så värst rik eller prylgalen, en sån här hade funkat och hamnar i prisklass som någon veckas hyra av pneum. picka.

http://www.toolbarn.com/paslode-cf325.html

F.Red.DE

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Hoj
Såld...
Jag hade nog inte heller kört gas för att spika råspont. Känns som att den är alldeles för långsam och dyr per spik.
Vi har en im90i på jobbet och vad jag förstått så kostar det ungefär 1kr spiken att köra den. Hyr en kompressor med pistol istället.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Gas använder man till panel, takfötter osv. Skjuta råspont gör man med tryckluft, likaså pappen som han troligtvis ska ha?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Man behöver inte vara så värst rik eller prylgalen, en sån här hade funkat och hamnar i prisklass som någon veckas hyra av pneum. picka.

http://www.toolbarn.com/paslode-cf325.html

Nu funkar inte länken hos mig men hur som helst så kostar det ju betydligt mer än bara inköp av pickan :huvet
Som sagt, ej ekonomiskt försvarbart om man bara ska spika sitt egna tak. Hyra av gaspicka är inte speciellt dyrt och man spikar ju ett normalstort hus på en dag eller två beroende på hur mycket man dricker :rolleyes:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Billigare än så här blir det inte.

Bifogat

• brunabonor.jpg
    brunabonor.jpg
    29.2 KB · Visningar: 1,801
  • hammare.jpg