Gasdriven spikpistol - Prisvärda förslag?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Kolla vilka spik tex biltema har innan du köper någon picka (lutning/vinkel).
Spiken är rätt dyr jämfört med en låda vanlig spik.

En del pickor har udda lutning och då brukar spiken också var dyrare/svårare att få tag i.

Oavsett om du spikar råsponten med pistol eller inte ,så återstår ju det jävligaste -att spika pappen.

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Hej!

Jag köpte en spritt ny Paslode IM90i på engelska E-bay för 400 pund, helt annat prisläge på just spikpickor i England. Beggade går att hitta betydligt billigare. Komplettera med en ny nätadapter från Kjell o Company för några tior och känn dig nöjd över att ha blåst det svenska återförsäljarna på några sköna tusenlappar.

Och du IM90i är en helt underbar maskin, dunkar lätt 90mm ringspik i gammalt torrt och stenhårt virke. Plus för att den slår runda skallar och inte D-skallar, synlig panelspikning blir mycket snyggare med helrunt huvud.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kolla vilka spik tex biltema har innan du köper någon picka (lutning/vinkel).
Spiken är rätt dyr jämfört med en låda vanlig spik.

En del pickor har udda lutning och då brukar spiken också var dyrare/svårare att få tag i.

Oavsett om du spikar råsponten med pistol eller inte ,så återstår ju det jävligaste -att spika pappen.

Spika papp :rofl Är du född på 20-talet eller? Antingen pistol eller så har man en häfthammare så är det gjort på nolltid.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Det är karaktärsdanande att spika takbotten för hand!
Har man bara en spikpistol när man lägger taket så blir det ändå inte effektivt om man ska skicka den fram och tillbaka över taket.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tänkte starta en "Bang for the bucks-tråd", där skall jag bl.a. fråga vilka strumpor som är mest valuta för pengarna. Av allt jag haft är det nog Tiger, Shirt factory och några jag köpte i Italien som varit bäst för pengarna.

Lite homo möjligen men ändå viktigt.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Så ungt folk finns väl inte här, de får väl knappt köra moppe längre?
Men seriöst så spikar man inte papp längre, aldrig. Ungefär lika dumt som att lägga papp utan dubbel klisterkant.

Jo man spikar fortfarande papp!
Men det kan man med fördel göra med maskin/pistol.

Häfthammare är väldigt sällan användbart då väldigt få pappsorter/tillverkare godkänner montering med häftklammer. Kolla monteringsanvisningen så vet du om du kan häfta eller måste spika.
Klammer till att häfta takpapp är nog dessutom dyrare än spik, inget man skjuter fast med en gammal rapid direkt.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jo man spikar fortfarande papp!
Men det kan man med fördel göra med maskin/pistol.

Häfthammare är väldigt sällan användbart då väldigt få pappsorter/tillverkare godkänner montering med häftklammer. Kolla monteringsanvisningen så vet du om du kan häfta eller måste spika.

Men för helvete, du fattade väl att jag menade FÖR HAND :mad:
Klart man spikar papp med pistol, jag är inte född på 20-talet!
Häfthammare är smidigt när det är godkänt men det är det sällan som du säger. Oftast kör man det ändå bara på vindpappen, men som sagt så spikar man inte takpapp för hand :freak
Jag kör nästan uteslutande med Yam/Yap och då är det pistol som gäller.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!