Gasen hänger sig (250cc enduro)

Fritzon

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2007
Ort
Ängelholm
Hoj
CBR1000RR
Jag har lite problem med min gamla Suzuki TS250 -88

När jag drar på gas och sedan släpper efter så låser sig varvtalet i flera
sekunder för att sedan återgå till tomgång. Någon som vet vad det kan vara.
Jag kan inte tänka mig att det är något med gaswiren för jag rullar ju tillbaka gashantaget till stop/tomgång och den fortsätter gasa ändå.

Delade förgasaren idag med kunde inte se något konstigt.

Tacksam för tips & trix
 

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
gör rent förgasaren. den går troligen lite för torrt.
Eller så har du läkage i insug eller dyligt.
Låt hojen gå på tomgång och spraya med startgas vid insuget.
Höjs tomgången har du läckage.
 

Fritzon

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2007
Ort
Ängelholm
Hoj
CBR1000RR
Tjuvluft är det inte, har provat med startgas, men ska testa dom andra två !

Stort tack !
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Dålig komp? Fel tändning?
 

Hopplös

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Kramfors
Hoj
Yamaha R1-03
Hade samma fenomen som du beskriver fast på min husqvarna och där va de packboxen innanför svänghjulet som va trasig så den drog tjuvluft där.
 

Fritzon

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2007
Ort
Ängelholm
Hoj
CBR1000RR
Dålig komp? Fel tändning?

Tror inte det, har visserligen inte komptestat den, men den går som en klocka i övrigt och där är bra ork i motorn.

Hade samma fenomen som du beskriver fast på min husqvarna och där va de packboxen innanför svänghjulet som va trasig så den drog tjuvluft där.


Oj, hur kom du fram till det? Riva motorn?

Har du nåt spel på gasvajern? Och i vilket skick är vajern?

Något spel är där väll, känns "normalt" men har inte tänkt på det. Vajern skulle jag gissa på är lika gammal som hojen...kanske tid att byta "bara för att" :tummenupp
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ta lös och kän om vajern glider lätt. Man kan ju inte kosta på en gammal hoj obegränsat med pengar.

btw så har jag haft en TS250. Ljuddämparen på den stjäl effekt som F-N. Skaffa dig en gammal crossljuddämpare.

Jag satte trimljuddämpare på min cross och tog orginalljuddämparen till TS:en. Sedan bör man borra lite hål in till luftburken, det är trångt in dit.
Det räcker alltså med ljuddämparen, du behöver inte byta hela expansionskammaren.

Jag gjorde lite annat också på min men dom två tipsen är nästan gratis och ger effektökning så du kommer inte tro det är sant!

Du kommer behöva bestycka upp förgasaren också.
 

Fritzon

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2007
Ort
Ängelholm
Hoj
CBR1000RR
Ta lös och kän om vajern glider lätt. Man kan ju inte kosta på en gammal hoj obegränsat med pengar.

btw så har jag haft en TS250. Ljuddämparen på den stjäl effekt som F-N. Skaffa dig en gammal crossljuddämpare.

Jag satte trimljuddämpare på min cross och tog orginalljuddämparen till TS:en. Sedan bör man borra lite hål in till luftburken, det är trångt in dit.
Det räcker alltså med ljuddämparen, du behöver inte byta hela expansionskammaren.

Jag gjorde lite annat också på min men dom två tipsen är nästan gratis och ger effektökning så du kommer inte tro det är sant!

Du kommer behöva bestycka upp förgasaren också.

Okej, ska rycka av vajern och se om den glider fint.

Ok, tack för tipsen ! Därr sitter redan nån arrow-dämpare på den och den låter MASSOR så det är nog nån form av trim-trim. Tipset med luftburken är nog inte fel ! Där sticker upp två små krökar i luftburken om man lyfter på sadeln. Du menar alltså att man ska borra upp fler hål så den drar in luft lättare?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Okej, ska rycka av vajern och se om den glider fint.

Ok, tack för tipsen ! Därr sitter redan nån arrow-dämpare på den och den låter MASSOR så det är nog nån form av trim-trim. Tipset med luftburken är nog inte fel ! Där sticker upp två små krökar i luftburken om man lyfter på sadeln. Du menar alltså att man ska borra upp fler hål så den drar in luft lättare?

ok, ja då är nog det gjort. Du kanske ska öppna dämparen och peta in ny glasull så får du ner ljudnivån några snäpp. En påse kostar ca 100kr hos dina handlare. Den ska inte låta vansinningt mycket för expansionskammaren är dubbelväggig med lite ljuddämpning också. Min kom upp i som mest 110 decibel när jag testade den en gång.

Jepp så menar jag. Dom gummirören kan du plocka väck. Jag vill minnas att jag borrade mina hål i sidan ungefär där du har knät med en vanlig stor svängborr för trä. Jag hade min TS runt 1992-1993 så jag kommer inte ihåg exakt hur det såg ut.

Bara du tar upp hålen före filtret så kan du göra dom var du vill. Om du nu inte ska köra mycket i sandtag och sandiga crossbanor för då bör du ju placera hålen lite mer dammskyddat. Alternativt använder du silvertejp över hålen dom gångerna.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top