"Gasen på motorcyklar borde sitta på vänster sida"

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Läs vad Aftonbladets läsare tycker borde ändras för att göra samhället bättre för vänsterhänta.

Ex För MC:
”Gasen på motorcyklar borde sitta på vänster sida.”
Med vänlig hälsning,
Edvin, skadereglerare

Bra Edvin!! :tummenupp :tummenupp

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Ja för man har ju sååå bra koll på vad man gör med vänsterhanden.... så det borde ju ge ÄNNU säkrare körning :crash :hej

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
RSV 1000 -01
Hade inte de gamla Indian-cyklarna gasen på vänster sida ?
Vill minnas jag läst det nånstans, kanske bara en skröna som så mycket annat..

//J

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Casca skrev:
Hade inte de gamla Indian-cyklarna gasen på vänster sida ?
Vill minnas jag läst det nånstans, kanske bara en skröna som så mycket annat..

//J

Jupp, det stämmer bra det! Bla. vet jag att det var så på mcpolisernas hojar i Usa, bla för att de skulle kunna ha högerhanden fri för att skjuta med från hojen :crash :eek:

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Gas-sida

De e helt sant att det i början av 1900-talet fanns bågar med gasen på vänster sida (Indian mfl). På höger sida reglerade man tändförställningen.

Varför? Förm. för att kunna hålla i ett skjutjärn i högra näven. Alltså av samma skäl som att hunden ska gå på vänster sida.

:)

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Har du en länk till sidan? Den måste jag se. Är vänsterhänt själv. Det enda jag stör mig på i min vardag är ergonomiska saxar. De blir rätt så oergonomiska för oss vänsterhänta. Det gör rentav ont att klippa med en sån sax.

Annars funkar väl samhället bra även för oss vänsterhänta. Tur man inte är hantverkare eller ngt, för det finns rätt mycket verktyg, maskiner och dylikt som är rätt bökiga att hantera med andra handen.

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Hittade sidan själv. Jag brukar aldrig scrolla längst ner på AB:s hemsida normalt sett...

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Spiken skrev:
Hmm, har för mig att jag läste ngn gång att det hade med ögonen att göra...? :confused:
Nja. Du kan se vilket öga som är dominant genom att peka på en punkt och sen blunda med ett öga om vart annat. Det öga där du har fingret kvar på punkten är dominant. Detta är inte ett vattentätt sätt att kolla om man är höger- resp. vänsterhänt. Finns många högerhänta med ett dominant vänsteröga och tvärt om. För mig funkar dock detta. Mitt vänstra öga är dominant.

Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Zormin skrev:
Nja. Du kan se vilket öga som är dominant genom att peka på en punkt och sen blunda med ett öga om vart annat. Det öga där du har fingret kvar på punkten är dominant. Detta är inte ett vattensäkert sätt att kolla om man är höger- resp. vänsterhänt. Finns många högerhänta med ett dominant vänsteröga och tvärt om. För mig funkar dock detta. Mitt vänstra öga är dominant.

Jag har vänsterdominant öga, är högerhänt. :fakta

Men jag kan använda vänstern oxå...

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Tutan borde sitta på höger sida, så man kan tuta och peka finger samtidigt som man kör :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...