Gasgas 125

Pakman2

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
Tillslut en Gasgas 125
Hej!
Har tänkt på att köpa en gasgas som lätt mc. Jag vill då ta bort strypningen i avgasröret. Jag undrar :

om motorn mår bra av det eller den slits mycket

Om gasgas går bra (allmänt)

Hur långt man kan köra till man får byta kolv

Ni som kan och vet HJÄLP mig. VET EJ VILKEN MC JAG SKA HA

vilken är bra / dålig???????
????????????

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
eftersom det är en cross hoj från början så, slits den inte på att gå ostrypt, snarare tvärtom. Den går bättre och mår bättre ostrypt. Kolv får man byta ganska ofta på crossar har jag för mig. (Denna hoj är inte värd pengarna du har den ju bara i sådär 1 - 2 år kanske) Det kostar mkt att underhålla den också.. Gå då hällre åt DT, CRM hållet istället. Men en Gas gas är ju jävligt fin!

Last edited:

Pakman2

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
Tillslut en Gasgas 125
ok. Men hur stor är kostnad på slit delar på en motor under ett år om man kör ca 500 mil. Och varvar inte den som satan länge. Utan gasar på ibland upp till 100 sen ligger man på loga varv. Hur många kovar behöver jag då byta på ett år och vad kostar en kolv inkl jobbet

Pakman2

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
Tillslut en Gasgas 125
Men jag kör lungt. Tycker inte om höga hastigheter utan jag är ute efter acc. Men hur mycket kostar en kolv till gasgas. Någon bra sidan???
Jo är det bara kolv man behöver byta???

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
har inte en aning vad en kolv kostar till gas gas.. 950:- kostar en kolv till en CRM iaf.. men om man ska lämna in det så kan du ju gånga summan av kolven med 2 eller 3... det är dyrt att lämna in vett du..

/ om det bara är kolv att byta går inte säga.. du får ju kolla om Cylindern är repig..

Pakman2

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
Tillslut en Gasgas 125
Och det är bara kolv som behövs bytas???
När man tar bort strypningen ( är den fast svetsad??) vilket munstycke ska man ha mm??

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Pakman2 skrev:
Och det är bara kolv som behövs bytas???
När man tar bort strypningen ( är den fast svetsad??) vilket munstycke ska man ha mm??

Är det inte bättre att ta reda på det när du har KÖPT en :va

Pakman2

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
Tillslut en Gasgas 125
Men t.ex om en kolv hade kostat 4000kr så hade jag inte köpt en gasgas, utan kanske en wsm. Så jag behöver ha lite info??????

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ingen nsr längre
Pakman2 skrev:
ok. Men hur stor är kostnad på slit delar på en motor under ett år om man kör ca 500 mil. Och varvar inte den som satan länge. Utan gasar på ibland upp till 100 sen ligger man på loga varv. Hur många kovar behöver jag då byta på ett år och vad kostar en kolv inkl jobbet
en snubbe som bor inte så jätte långt ifrån mig hade en... de har gått ett ryckte om att han bytte motor 3 ggr under samma sommar :kocko men de är som sagt ett ryckte :gnissla jag har inte trot på de iallafall :) men jag skulle köpt en CRM å sen köpt NSR fälgar till :yoparty

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Pakman2 skrev:
Men t.ex om en kolv hade kostat 4000kr så hade jag inte köpt en gasgas, utan kanske en wsm. Så jag behöver ha lite info??????

Sorry, syftade mest på munstycke och det.

En kolv till min husqvarna går på typ 1200 i alla fall.

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
:tummenupp Lyssna på NRS_MANNEN.....

Här är alla Strypningar på GAs gasen... (tagna från Strypnings tråden)

Det sitter 3st strypningar i gas gas 125 sm.

1: Den första sitter i luftrenaren, och är en grå plast skiva med hål i av olika storlek. Denna sitter innanför luftfiltret, så detta måste också av för att du ska hitta den.
2: Ovanför expansionskammarens anslutning till cylindern sitter ett lock med en skruv nästan i mitten, och 4skruvar, 1 i varje hörna. Skruva loss de i hörnorna och vrid luckan 1/2 varv och skruva tillbaka det igen( detta gör att avgasporten kan öppnas fullt).
3: Om hojen är strypt av din återförsäljare, ska det även sitta en "katalysator" i expansionskammaren, i direkt anslutning till cylindern. Denna är det dock många som valt att inte montera, då mc´n gått alldeles för dåligt med denna i.

Pakman2

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2005
Hoj
Tillslut en Gasgas 125
loy jag kan hålla med om dig med det med munstycke. Kanske ska först köpa en :)

Men det är bätre att ta bort strypningen, än att köra stryp??
Var är en gasgas mer stryp an vi avg ????

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
NSR_MAN skrev:
en snubbe som bor inte så jätte långt ifrån mig hade en... de har gått ett ryckte om att han bytte motor 3 ggr under samma sommar :kocko men de är som sagt ett ryckte :gnissla jag har inte trot på de iallafall :) men jag skulle köpt en CRM å sen köpt NSR fälgar till :yoparty
tyvärr så kan detta vara sant. i trelleborg så bor det en som har gasgas och en som har ktm (som grejen handlar om). det sägs att han med gasgasen knappt kan ta ut sin hoj utan att den går isönder, medans killen med ktm:en aldrig har haft några problem.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Men om du inte gillar höga hastigheter varför ska du då slänga ut så mycket pengar på en gasgas? Visst du får bra kvalitet på andra saker som öhlinare och annat smått och gått, men det är det inte värt på en lätt mc!
Kompis till min bror och mig tävlar i Enduro (han kör VM). Han har haft ktm, gasgas, honda, suzuki och honda. Han rekomenderar framför allt yamaha och Honda för att han tycker att de är de maskiner som har hållt bäst och gått bäst. Hans erfarenheter på gasgas (dock 250) har varit att den går sönder ofta, väldigt ofta och man får byta lager och annat på den oftare än de andra. Och i våran lilla by har KTM fåt ryktet Konstant Trasig Motor, det var heller ingen hojj han rekomenderade. Men det var några år sedn han hade dessa maskiner så mycket har säkert ändrats! Han hade dem väl för 4-5 år sedan

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
CRMaeger skrev:
Men om du inte gillar höga hastigheter varför ska du då slänga ut så mycket pengar på en gasgas? Visst du får bra kvalitet på andra saker som öhlinare och annat smått och gått, men det är det inte värt på en lätt mc!
Kompis till min bror och mig tävlar i Enduro (han kör VM). Han har haft ktm, gasgas, honda, suzuki och honda. Han rekomenderar framför allt yamaha och Honda för att han tycker att de är de maskiner som har hållt bäst och gått bäst. Hans erfarenheter på gasgas (dock 250) har varit att den går sönder ofta, väldigt ofta och man får byta lager och annat på den oftare än de andra. Och i våran lilla by har KTM fåt ryktet Konstant Trasig Motor, det var heller ingen hojj han rekomenderade. Men det var några år sedn han hade dessa maskiner så mycket har säkert ändrats! Han hade dem väl för 4-5 år sedan
detta är sant så till den delen att äldre ktm maskiner höll ganska så dålig kvalitet

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457