GasGas ec 125cc Sixdays edition går dåligt?

Xeroz

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Hoj
Gasgas EC125 -08 Sixdays Edition
Hej! Har en gasgas ec125cc sixdays edition -08 Som rasade o efter det byttes vev&kolv i den. Men den går som en påse nötter,fick byta vev en gång till då jag fick fel vev första gången (den gick inte i topp, fattades ca 2mm..) Men nu går den inte bra igen ? Har även bytt munstycke från 175(original.) ända ner till 165?! O den går bara sämre på högre munstycke.. Den bluddrar som satan på högre varv o vill inte varva ur, även inte det vanliga ettriga tvåtaktsljudet i den utan ett mer "dovt" ljud. O avgasporten öppnar sig med.. Någon som vet vad det kan vara? Tacksam för snabba o seriösa svar! Mvh

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hur ser ditt stift ut?

Har du kompression?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Kolla över allt runt tändningen, det stressmeckades väl andra gången anar jag..? :hihi

Xeroz

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Hoj
Hur ser ditt stift ut?

Har du kompression?
Har inte kollat stiftet men innan den skar så fick man byta stift hyffsat ofta om man låg o puttrade på lägre varv(var tvungen o varva satan för o inte skjuta stift)
Och komp har jag.
Kolla över allt runt tändningen, det stressmeckades väl andra gången anar jag..? :hihi

Haha det var inte jag som mekade ihop den utan en polare som varit mekaniker i ett x antal år men även han vet inte ens vad det kan bero på, första gången han varit med om något sådant.. Tändningen ställdes exakt som den stog innan så vet i tusan vad det kan vara :/

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Förgasaren är rengjort antar jag eftersom att du bytt munstycken.
Verkar knepigt om allt är som innan.

Varför rasade den?

Du har inte möjlighet att kolla igenom avgasporten?
Det har hänt förr att kolven sitter bakofram.

Xeroz

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Hoj
Förgasaren är rengjort antar jag eftersom att du bytt munstycken.
Verkar knepigt om allt är som innan.

Varför rasade den?

Du har inte möjlighet att kolla igenom avgasporten?
Det har hänt förr att kolven sitter bakofram.

Varför exakt den rasade vet jag inte, troligtvis för att den som hade den innan kört väldigt hårt med den i sm tävlingar osv o troligtvis(även att de sa att de va så) så har de inte sett över den / bytt kolv innan, för mig så började den gå sämre o sämre o tillslut värmenöp den, trodde först att stiftet hade satt igen sig så bytte stift o väntade en stund, men fick ingen gnista då, gick sedan att rulla igång den, när jag sedan varvrade så tvärdog den o gick inte ens kicka den då. Tvärnit. Sen skickade jag in vev på pressning&balansering till mascot motor i nässjö så dom gjorde det o smackade sedan ihop hojjen. Kolvens "pil" pekar emot framhjulet eller vad man ska säga.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Jag antar att cylindern inte blev skadad av att den nöp men om Mascot monterat ihop den så antar jag att de kollat över sådant.

Om allt maskinellt är bra så är det tändning eller bränslet som strular.

Att du inte fick gnista ett tag är ju ett tecken på att något är knepigt med tändningen.

Xeroz

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Hoj
Jag antar att cylindern inte blev skadad av att den nöp men om Mascot monterat ihop den så antar jag att de kollat över sådant.

Om allt maskinellt är bra så är det tändning eller bränslet som strular.

Att du inte fick gnista ett tag är ju ett tecken på att något är knepigt med tändningen.
skrev lite fel, det var vi som smackade ihop motorn o hornade upp cylindern så den var fin. Jag fick inte gnista då den skar men nu får den det o startar, går hyffsat på låga varv men på högre varv så bluddrar den riktigt mycket. Hur ska man ställa tändningen? Har hört att om man ställer den lite fel så kan hela motorn rasa? O de vill jag helst inte vara med om igen :(

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
skrev lite fel, det var vi som smackade ihop motorn o hornade upp cylindern så den var fin. Jag fick inte gnista då den skar men nu får den det o startar, går hyffsat på låga varv men på högre varv så bluddrar den riktigt mycket. Hur ska man ställa tändningen? Har hört att om man ställer den lite fel så kan hela motorn rasa? O de vill jag helst inte vara med om igen :(

Är detta din tråd?
http://www.enduromx.com/forum/forumvd.asp?qt=1100b311001111&t=95469

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ja, det var ett tagsen ja skrev den men har inte fått problemet löst än..

Okej, det var ju typiskt.

Hur är det bludder?
Är det vanliga 4-taktande som när man kör med Choken eller misständningar?

Provat att spraya startgas runt förgasare och cylinder för att se om den drar tjuvluft?

Xeroz

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Hoj
Okej, det var ju typiskt.

Hur är det bludder?
Är det vanliga 4-taktande som när man kör med Choken eller misständningar?

Provat att spraya startgas runt förgasare och cylinder för att se om den drar tjuvluft?

det låter som när man har typ halvgas fast när man igentligen har de på fullt, som att den ska varva mer men inget händer o sen är det riktigt ojämnt när man håller fullt nästan så de låter lite såhär "bööh böööh bööh" eller hur man nu ska förklara de.. Ska se om jag kan åka förbi garaget imorgon o filma det så ni får höra. :)

EDIT: Glömde skriva att de smäller o har sig ibland med som du skrev!

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...