GasGas, skoj-hoj

slang-rikard

Seriös
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
05 KTM 625 SXC
Jag ska införskaffa en skoj-hoj och har fastnat för en GasGas EC 125 03:a inte så långt från där jag bor. Jag var helt euforisk efter att ha provåkt den.
Men nu när känslorna har svalnat lite har jag börjat kolla lite på kostnader för en sådan hoj. Jag har kommit fram till försäkringen är billig med sina dryga 1300 kronor hel/hel (Kille, 17 år, centrala Göteborg).
Men vad har jag att vänta för kostnader, vad kostar det att hålla en sån här hoj igång, vad drar den per mil och hur är kvaliten.

Finns det någon anledning varför jag inte borde skaffa en sån här?

Jag har sökt bland tidigare trådar och mest funnit inlägg där det bråkas om RS/Mito vs. GasGas eller:
KalleNorton skrev:
jääfligt bra, fifan man ba gasar upp den på backjulet på feman
:D

Jag uppskattar verkligen svar. (särskilt av ägare av denna hoj)
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
slang-rikard skrev:
Jag ska införskaffa en skoj-hoj och har fastnat för en GasGas EC 125 03:a inte så långt från där jag bor. Jag var helt euforisk efter att ha provåkt den.
Men nu när känslorna har svalnat lite har jag börjat kolla lite på kostnader för en sådan hoj. Jag har kommit fram till försäkringen är billig med sina dryga 1300 kronor hel/hel (Kille, 17 år, centrala Göteborg).
Men vad har jag att vänta för kostnader, vad kostar det att hålla en sån här hoj igång, vad drar den per mil och hur är kvaliten.

Finns det någon anledning varför jag inte borde skaffa en sån här?

Jag har sökt bland tidigare trådar och mest funnit inlägg där det bråkas om RS/Mito vs. GasGas eller:
:D

Jag uppskattar verkligen svar. (särskilt av ägare av denna hoj)
Kul att mina erfarenheter uppskattas! :tungan
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
gasgas=rasras

vill du byta kolv var 250 mil typ så e det en perfect hoj för dig....
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Överdrivet för gatbruk ja, men hojen är ursprungligen inte tillverkad för gatbruk. Alltså får man räkna med service som på en crosshoj.
 

joge_

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
dtx
Är det någorlunda lika service intervall som det är på cross 125:a så tror jag att kolvbyte bör ske vid ca 50h. När en 125 cross går på bana så byter man vid ca30-40h för att inte tappa allt för mycket effekt. Och ligger du och slickar asfalt(=varvar ur enklare och snabbare så bör du byta tom oftare, dvs. om du inte mesgasar. Eller som typ, oljebyte efter 5h. Kort sagt så är servisintervallerna fan så mycket kortare på en cross än en NSR tex. I övrigt så tror jag att det är ganska svårt(och dyrt) med delar till en GG.
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
som du säger joge_ ... Jobbigt men säkert ur kul med GG
 

BlueNinJa

-=NinJa=-
Gick med
24 May 2004
Ort
Söderhamn
Hoj
Zx9R -99
hehe det kan vara min gamla hoj det :tummenupp :tummenupp sålde den till en gbg:are som nu sålt den typ 2 dagar sen elelr så
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
joge_ skrev:
Är det någorlunda lika service intervall som det är på cross 125:a så tror jag att kolvbyte bör ske vid ca 50h. När en 125 cross går på bana så byter man vid ca30-40h för att inte tappa allt för mycket effekt. Och ligger du och slickar asfalt(=varvar ur enklare och snabbare så bör du byta tom oftare, dvs. om du inte mesgasar. Eller som typ, oljebyte efter 5h. Kort sagt så är servisintervallerna fan så mycket kortare på en cross än en NSR tex. I övrigt så tror jag att det är ganska svårt(och dyrt) med delar till en GG.

Jo men tänk efter nu, drevningen är högre på en gathoj än en cross, vilket resulterar i lägre varvtal vid körning. Dessutom belastar man inte motorn till max hela tiden när man kör på gata, väldigt sällan faktiskt. Så jag tippar på att du kan köra ungefär så långt som BBBBBBB sa längre bak i tråden, dvs. ca 500 mil.

Tänk efter, en crosskolv håller fan en hel sommar på banan (2 ggr i veckan) vid hyfsat tempo. Visserligen talar jag om en 90cc från 80-talet här, så jag vet inte om trimningsgraden är mycket högre på gasgasen. Men jaja...

Skit teh same... orkar inte... palla..
 

joge_

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2003
Ort
Borås
Hoj
dtx
Hehe, jag skulle vilja se i motorn på en gg som gått 500 mil på gata:) Drevningen gör ju säkert sitt, men det är ju fortfarnade relativt låg utväxling från början i vxl-lådan på en sån hojj. Särkillt som en 125:a helt saknar vrid, säskillt en cross..
Jag tror att en gg som har har använts som "skoj-hojj" i så många mil har ungefär samma effekt som en cresent compackt, men det är ju bara vad jag tror...
 

mp_87

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 640 sm
Hade jag haft råd med en gasgas (supermotard då) så hade jag köpt en direkt, kolvbyte var 500 mil är det väl värt?! :S va kan en kolv kosta? en tusing?
Sen tror jag inte dem är precis som en cross i motorn, tror dem är lite modiefierade för gatbruk eftersom dem säljs som just 125or? eller har ja fel?
Sen är dem ju klart drevade lägre osv. = mindre varv :p
puss
 

BlueNinJa

-=NinJa=-
Gick med
24 May 2004
Ort
Söderhamn
Hoj
Zx9R -99
slang-rikard skrev:
Med reg. TUT3**?
jajemen haha :tummenupp :tummenupp en sak bara.. jag har killen på msn och han berätta för mig då samma dag som han sålde den att det är ett rätt allvarligt fel på en specifik del på maskinen så ifall u köpte den så kan jag ju upplysa dig då .
 
Last edited:

slang-rikard

Seriös
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
05 KTM 625 SXC
BlueNinJa skrev:
jajemen haha :tummenupp :tummenupp en sak bara.. jag har killen på msn och han berätta för mig då samma dag som han sålde den att det är ett rätt allvarligt fel på en specifik del på maskinen så ifall u köpte den så kan jag ju upplysa dig då .
Det var som fan. Vad är det för fel? Jag köpte den inte, kanske var tur det.

Du kan svara på PM om du inte vill skriva här.
 

BlueNinJa

-=NinJa=-
Gick med
24 May 2004
Ort
Söderhamn
Hoj
Zx9R -99
ok bra för det skulle möjligen kunnat blitt dyrt om det inte slutat illa.. jo så här är det . han försöker sälja maskinen med 2 sprickor i vardera skivbroms utan att tala om , hm? vet inte kan ju ha varit så när jag hade maskinen med men jag checka allt så att det såg fint ut när jag skulle till att sälja den och den verkade i fint skick iallafall! men varning utfärdas
 

sandstream

Guest
BlueNinJa skrev:
ok bra för det skulle möjligen kunnat blitt dyrt om det inte slutat illa.. jo så här är det . han försöker sälja maskinen med 2 sprickor i vardera skivbroms utan att tala om , hm? vet inte kan ju ha varit så när jag hade maskinen med men jag checka allt så att det såg fint ut när jag skulle till att sälja den och den verkade i fint skick iallafall! men varning utfärdas
Nu kan jag inte så mycket om bromsskivor men det låter ju inte direkt säkert med sprickor i dem.
Hur kan man med gott samvete sälja en hoj som man vet kan orsaka en olycka :va
 

BlueNinJa

-=NinJa=-
Gick med
24 May 2004
Ort
Söderhamn
Hoj
Zx9R -99
sandstream skrev:
Nu kan jag inte så mycket om bromsskivor men det låter ju inte direkt säkert med sprickor i dem.
Hur kan man med gott samvete sälja en hoj som man vet kan orsaka en olycka :va

jadu det kan man ju fråga sig fan skulle jag haft en mc som hade trasiga skivbromsar så skulle jag inte åkt en meter med den.. och skulle ju talat om det för köparen och prutat ner den. men det är ju jag och andra det? :huvet när jag sålde gasgas:en var det nyligen en service gjord på den.. var i april jag sålde den och sedan har han ju åkt med den .. han sa även att den var " nyligen " servad i annonsen.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top