Gasgas??

Ace.Rider

Guest
Jag var och såg på en gasgas 450 sm -04 idag, har länge varit intresserad av denna typens hojar men när man inte kan mycket om dessa så undrar jag om det finns någon här som har erfarenhet av en cykel av detta slag.

Positiva sidor, negativt, oljebyten, effekt osv...

Mvh. Ace
 

jontobee

örn
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Skebo (Nära Robroring)
Hoj
Honda Xr 650r Motard-00.Honda Z50-93.50% av en Harley-93 å en Pitpro 125-06. Sv 650 cafè Racer &bilar kan dra åt helvete!
okej

Tja jag har bara bra att säga om dom har kört en -05 enduro i o försig dom e lite klenare i motorkaraktaren. Dom e som alla andra 450 med service. kör tvitakt 250 nu även det gasgas.
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Tydligen skillnad på kvaliten på gasgas tvåtaktare och fyrtaktare.
Deras 250-300 2T går riktigt bra och håller i "evigheter". Brorsan har haft två st 250s och de har bara gått å gått (givetvis med en service som en tvåtaktare alltid kräver, men ändå).

När jag hörde mig för för att ev köpa en -04 450 4T för nåt år sedan så fick jag höra mycket som inte lät så bra, så jag stog över.

Läs mer här http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=118296&highlight=gasgas+450
 

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
Köp en CRF450HM om du vill ha en 450-motard. Inte nog med att det är dålig kvalité på GasGas:en, den är ganska slö också....

GasGas tvåtakts endurohojar är däremot väldigt fina att åka på och håller hög kvalité. Anledningen till att deras fyrtaktare inte är helt 100 är antagligen att de inte byggt fyrtaktsmotorer så länge, eller?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Köp en CRF450HM om du vill ha en 450-motard. Inte nog med att det är dålig kvalité på GasGas:en, den är ganska slö också....

GasGas tvåtakts endurohojar är däremot väldigt fina att åka på och håller hög kvalité. Anledningen till att deras fyrtaktare inte är helt 100 är antagligen att de inte byggt fyrtaktsmotorer så länge, eller?

Där var problem med de tidiga årsmodellerna då motorn rasade allt för ofta, detta är fixat på nyare årsmodeller(bla andra vevlager) och de senaste årsmodellerna är riktigt trevliga. Stort plus för insprutningen som ger fantastisk gasrespons och låg bränsleförbrukning (kanske mest prioriterat i enduro) samt gör motorn oehört lättstartad oavsett temp....

Kvaliten på chassie och övrigt är superb betydligt bättre än allt japanskt även om de har en bit kvar när det gäller passform på plasten.
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Från 05 ska 450 hålla bra, har inte kört någon själv men det är vad som sägs på thumpertalk och gasgasforumen i staterna!
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Fortsätter i denna tråden med 2 taktarna. Hur ser service intervallerna ut på en gasgas ec 250 t.ex. Kolvbyten mm om vi säger för en motionsåkare.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fortsätter i denna tråden med 2 taktarna. Hur ser service intervallerna ut på en gasgas ec 250 t.ex. Kolvbyten mm om vi säger för en motionsåkare.

Jag kör GG250 på elitnivå och min fader kör GG200 som motionär....

Kolvbyte sker ungefär efter 100-120h (2säsonger) om man kör med en bra olja och vettigt bestyckat. En 250 2-takt är det absolut billigaste sättet att köra enduro, du meckar inte mycket och en motorenovering kostar inte en månadslön.

Det är dock väldigt viktigt att hålla efter cykeln även om servicebehovet inte är stort.Att plocka ner svinglänkage byta olja i gaffeln och dyligt i tid istället för när problem uppstår sparar många sköna slantar.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
2825130 Jag kör GG250 på elitnivå och min fader kör GG200 som motionär....

Kolvbyte sker ungefär efter 100-120h (2säsonger) om man kör med en bra olja och vettigt bestyckat. En 250 2-takt är det absolut billigaste sättet att köra enduro, du meckar inte mycket och en motorenovering kostar inte en månadslön.

Det är dock väldigt viktigt att hålla efter cykeln även om servicebehovet inte är stort.Att plocka ner svinglänkage byta olja i gaffeln och dyligt i tid istället för när problem uppstår sparar många sköna slantar.
Det låter som en väldigt vettig maskin för Endruobruk, samt så har jag en gg återförsäljare bara 2 mil bort.

Vilken årsmodell började de med insprut?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det låter som en väldigt vettig maskin för Endruobruk, samt så har jag en gg återförsäljare bara 2 mil bort.

Vilken årsmodell började de med insprut?

På tvåtaktarna har de inte sprut, finns inte ens sprut till landbasserade 2-t....

Deras fyktaktare har aldrig haft förgasare men den introducerades heller inte förrän -01 (om minnet inte sviker mig)
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
2825196 På tvåtaktarna har de inte sprut, finns inte ens sprut till landbasserade 2-t....

Deras fyktaktare har aldrig haft förgasare men den introducerades heller inte förrän -01 (om minnet inte sviker mig)
Va fasen. :va När jag pratade med dem sa han att det var det på 300:an jag kollade på. Ska nog inte åka dit nåmera. :näsblod

Tack för informationen iaf. Uppsakttas verkligen. :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Va fasen. :va När jag pratade med dem sa han att det var det på 300:an jag kollade på. Ska nog inte åka dit nåmera. :näsblod

Tack för informationen iaf. Uppsakttas verkligen. :)

WHAT.......

Nä GG har inte insprutning på sina 2-t helt enkelt för att det är ingen som fått det att fungera tillfredställande. Det testades för montage på fabrikscyklarna kring -04 men efter massor av ras lade man ner projektet.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
2825234 WHAT.......

Nä GG har inte insprutning på sina 2-t helt enkelt för att det är ingen som fått det att fungera tillfredställande. Det testades för montage på fabrikscyklarna kring -04 men efter massor av ras lade man ner projektet.
Okej, bra då vet jag.

Han pratade nämligen varmt om den då bara för att den var ju då så lätt att starta vid kyla och man behövde inte ställa om den någonting beroende på temperaturer mm. Har för mig att det var 300:an eller så var det 250:n. Det var en 2 taktare vid stod vid iaf. :hihi

Han rörde nog ihop det lite. Gick igenom många cyklar den dagen.:näsblod
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Detta är väl inget svar på någons frågor, med detta är allmänt vad jag tycker om att köra GG.

Alltså det är en del som kollar lite snett på en ibland när man kör GG, men det är bara gammla förutfattande meningar från när deras växellådor rasade på löpande band runt 01-02. Jag har kört min 300a 05 i ca 80h nu och det enda som jag har bytt pga slitage eller att det gått sönder är:

En eker fram
2 "älgatungor"(nedre stänklapp, skyddar stötdämparen)
en vattenpumpspackning
En kolv vid ca 65h
En sadel som stommen sprack på(mitt eget fel)
2 drivpaket
Ett gäng bromsbelägg
En böj

Sen har jag bytt olja var 8e timme, smort upp länkaget och svinglager 4 ggr bytt olja i gaffeln 3ggr. Så det har inte varit dyrare på något sätt att köra GG än innan när jag körde KTM.

Gillar cykeln mycket, mjuk motorkaraktär(lite 4taktig), bättre fjädring än KTM(ja där fick ni :arsele ) gott om återförsäljare av reservdelar, det enda som jag har saknat är att det inte har funnits någon färdig högsadel till den. Har dock ordnat det nu, köpte ett 3cm högre sadelskum och överdrag från Gutsracing.

Så denna får nu efter ett års bruk 4/5 poäng, hade det funnits mera eftermarknadsdelar och jag hade sluppit böjen hade det varit en femma!
 

Räcerkalle

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2007
Ort
Simrishamn
Hoj
zx7r
Jag kör GG250 på elitnivå och min fader kör GG200 som motionär....

Kolvbyte sker ungefär efter 100-120h (2säsonger) om man kör med en bra olja och vettigt bestyckat. En 250 2-takt är det absolut billigaste sättet att köra enduro, du meckar inte mycket och en motorenovering kostar inte en månadslön.

Det är dock väldigt viktigt att hålla efter cykeln även om servicebehovet inte är stort.Att plocka ner svinglänkage byta olja i gaffeln och dyligt i tid istället för när problem uppstår sparar många sköna slantar.

What! 100-120 timmar på en tvåtaktskolv på elitnivå?? Det va inte illa. Trodde det va hög tid att byta vid 50!

av nyfikenhet, har du nån film när du kör enduro? :)

p.s med tanke på din andra tråd; Jonte engdahl är en jävel på att svetsa aluminium. Hör av dig till han nästa gång
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
What! 100-120 timmar på en tvåtaktskolv på elitnivå?? Det va inte illa. Trodde det va hög tid att byta vid 50!

av nyfikenhet, har du nån film när du kör enduro? :)

p.s med tanke på din andra tråd; Jonte engdahl är en jävel på att svetsa aluminium. Hör av dig till han nästa gång

Inte på min cykel, jag refererade till min motionärsfader.....

Själv kör jag kring 50h
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top