gashandtaget fjädrar inte tillbaka av sig självt, vad göra?

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Hejsan, tänkte höra med er vad det kan bero på att mitt gashandtag inte fjädrar tillbaka av sig självt och vad jag kan göra åt det. Jag har inte heller något spel i gashandtaget som man tydligen ska ha.

Jag har under vintern plockat bort hela motorn och renoverat den och sen satt tillbaka igen har väl kanske med det att göra. Jag har en Kawasaki ZXR750 -89a.

//MVH Niklas
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Kolla kabeldragningen flera gånger..Gashäng är inge vidare.
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Du ska inte ha något spel i gashandtaget. Och säkert därför den inte fjädrar tillbaka. För när man skruvat åt så hårt att spelet försvunnit så fjädrar den inte tillbaka lika lätt.
Prova att skruva på ljusterratten som sitter uppe vid gashandtaget så borde det lösa sig.
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
Kolla kabeldragningen flera gånger..Gashäng är inge vidare.

nu missa ja no och skriva att det är inga som helst problem att själv dra tillbaka gashandtaget, men däremot går den inte tillbaka på egen hand, så är inga problem att gasen hänger sig =))
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
nu missa ja no och skriva att det är inga som helst problem att själv dra tillbaka gashandtaget, men däremot går den inte tillbaka på egen hand, så är inga problem att gasen hänger sig =))

Testa med att smörja vajern :)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Du ska inte ha något spel i gashandtaget. Och säkert därför den inte fjädrar tillbaka. För när man skruvat åt så hårt att spelet försvunnit så fjädrar den inte tillbaka lika lätt.
Prova att skruva på ljusterratten som sitter uppe vid gashandtaget så borde det lösa sig.


Klart man ska ha spel i gasrullen. Stoppet på förgasarbrygga/trottelhus ska vara just stopp. Justerar man bort spelet helt blir det ju svårt att få till tomgången, plus att det brukar kunna strama lite i vajern vid fulla styrutslag.

Till trådstartaren: Du kan ha klämt vajern vid montering, eller dragit den fel väg. Lite smörja i vajern skadar inte heller. Ta isär och dra den på lite olika sätt och se vad som funkar, eller ännu hellre kolla i en verkstadshandbok eller på en fungerande hoj hur det egentligen ska vara. Gashäng är mer svårhanterligt än man kanske tror.
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
När man kör vill man väll ändå ha gas direkt man vridet på rullen?:va
Då vill man väll inte vrida en liten bit innan gas ges? lr har jag fel?

Klart man ska ha spel i gasrullen. Stoppet på förgasarbrygga/trottelhus ska vara just stopp. Justerar man bort spelet helt blir det ju svårt att få till tomgången, plus att det brukar kunna strama lite i vajern vid fulla styrutslag.

Till trådstartaren: Du kan ha klämt vajern vid montering, eller dragit den fel väg. Lite smörja i vajern skadar inte heller. Ta isär och dra den på lite olika sätt och se vad som funkar, eller ännu hellre kolla i en verkstadshandbok eller på en fungerande hoj hur det egentligen ska vara. Gashäng är mer svårhanterligt än man kanske tror.
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Kan ju vara ngt så enkelt som att själva gummit runt gasrullen ligger för dikt ann mot styrändspluggen (som hände mig en gång) eller panelen med reglagen på höger styrhalva.
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Smörja

Har du haft borta rullen från styret? Gör rent där och smörj tunt med fett som inte "klistrar". Se även till att du har ett litet spel innan wiern drar.

/A
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
När man kör vill man väll ändå ha gas direkt man vridet på rullen?:va
Då vill man väll inte vrida en liten bit innan gas ges? lr har jag fel?

Det ska ju inte vara en centimeter spel, alltså. Nån millimeter räcker, det märks inte när man kör.
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Kolla så att returvajern e hel och att returfjädern på fögasarbryggan e hel och rätt monterad.
 

pez

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
cbf 1000-07
Hade en Suzuki RF tidigare som jag fick samma fenomen på.
Det visade sig att när jag hade monterat förgasarbryggan så hade jag dragit åt en utav klämmorna runt insugsgummit en aning för hårt så spjället nöp. Det räckte att jag släppte skruven ett kvarts varv så funka gasen igen.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Använd dessa tillsammans så går'e som smort!

84-6437.jpg


54-2169.jpg


Förutsatt att vajrarna löper fritt då naturligtvis.
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
e tacksam för tipsen, får kika på det när vädret tillåter =)) Men var justerar man det lilla spelet som ska vara i gashandtaget? Äre nån skruv på förgasarn?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top