Gaskontroll

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag är nyfiken på att höra hur ni upplever gaskontrollen ut ur kurvorna, kanske främst från er snabba rackare. Ta t.ex depåböjen på Gelleråsen: gasar ni så mycket ni vågar och som ni har lärt er att det går utan att ni vurpar, eller kan ni kontrollera gasen så att ni liksom känner att bakhjulet är på väg att sladda loss, och sedan ligga och justera gasen så att bakdäcket hela tiden gränsar till hjulspinn?

Själv har jag ingen känsla alls, jag gasar så mycket (fast lite) som jag tycker verkar rimligt men jag har ingen som helst känsla för det. Jag är helt enkelt nyfiken på om man när man blir duktigare får nån form av gasa-på-gränsen-till-sladd-känsla?
 

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Hemma
Hoj
2 X
Bara och känna sig fram! försök börja gasa vid apex el lite innan o för varje varv så gasar du mer.. var beredd på släpp o hjulspinn,får du tokspinn så får du inte släppa gasen utan va iskall o hålla annars kan de bli en trevlig hiside.

Lite mer tryck på framhjulet så de inte får res vid kraftigt gaspådrag,inge vidare kul med framhjulssläpp heller i böjjarna

Så lite hjulspinn som möjligt är väl de optimala för bra hastighet ut ur böjjarna o snällare mot däcken.. men lite hjulspinn blir de ju altid men då är de bara o hålla samma gaspådrag om man känner att de kommer få fäste ganska snabbt annars slår du av en aningens så du får fäste o sen full trottle igen :D

Jag tror på jämt men kraftig gas ut ur böjjarna= börja gasa innan apex och öka kraftigt men jämt tills de blir nästan lite hjulspinn:rolleyes:
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Bara och känna sig fram! försök börja gasa vid apex el lite innan o för varje varv så gasar du mer.. var beredd på släpp o hjulspinn,får du tokspinn så får du inte släppa gasen utan va iskall o hålla annars kan de bli en trevlig hiside.

Lite mer tryck på framhjulet så de inte får res vid kraftigt gaspådrag,inge vidare kul med framhjulssläpp heller i böjjarna

Så lite hjulspinn som möjligt är väl de optimala för bra hastighet ut ur böjjarna o snällare mot däcken.. men lite hjulspinn blir de ju altid men då är de bara o hålla samma gaspådrag om man känner att de kommer få fäste ganska snabbt annars slår du av en aningens så du får fäste o sen full trottle igen :D

Jag tror på jämt men kraftig gas ut ur böjjarna= börja gasa innan apex och öka kraftigt men jämt tills de blir nästan lite hjulspinn:rolleyes:
Såna här tips blir tämligen värdelösa utan meritlista på den som skrivit dom.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Du är ju snabb Oscar, vad för slags känsla har du när du gasar ur kurvorna?

Jag är varken snabb eller har känsla! :)

Det beror ju dessutom på vad du sitter på för hoj. Jag tycker att det är enklare på en tusing för där känner man när det börjar sladda, och det är lättare att kontrollera den med gasen. På en 600 så MÅSTE man ge full gas om man vill hänga med tåget, och att få in det i huvudet är inte lätt. På 250cc som är ännu tröttare så har jag highsidat just ut på rakan på Åsen efter att jag tänkte att nu är det dags för full gas.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
På en 600 så MÅSTE man ge full gas om man vill hänga med tåget, och att få in det i huvudet är inte lätt.

Knepigt, man har inte så mycket känsla när man håller stumt. Kan faktiskt tänka mig att det är lite enklare om man kan ligga och finlira innanför maxgas och leta "dragläge".

Inget hopp om sådan känsla alltså :( Bara att fortsätta gissa :yoparty
 

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
Inte så snabb

men lägger en hel del tid på att lära mig åka snabbare iallafall.

Dom gånger jag själv åkt på sladd har det varit mer eller mindre ofrivilligt p.g.a att jag har satsat lite för hårt eller haft för kalla däck.
Jag tycker man känner väldigt väl när det börjar börjar släppa ( bak ) men jag brukar fega ur innan det blir några stilfulla sladdar av det.
Jag har lärt mig köra på en r1-98 och åker nu mera lite stabilare 1000rr vilket jag upplevde som en mycket lättare cykel att känna gränserna med.
egentligen inte så mycket tips men det är väl bara öva och prova.
Det brukar kosta lite skrapade kåpor då och då :rolleyes: :yoparty
/Per
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jepp, och sen är det inte samma sak på en RR-knarr som på en SM.

Nja, det är samma sak på en supermoto, en roadracinghoj och i en rallybil. Det är bara olika gränser. Christian Iddon är en snabb förare i VM i supermoto. Han har kört på en VM bana med RR-hoj och varit 1,5 sek segare än banrekordet, och då har han kört RR-hoj bara ett fåtal gånger.

Det viktigaste av allt är att inte slå av när man tycker att man gått för långt. Håll kvar gasen eller rulla av jävligt försiktigt. På asfalt är det det enda sättet att rädda det. Jag går ibland mot styrstoppen när jag slår på ut ur en böj och när man gör det så tycker man att nu är man fan körd, MEN, håller man kvar på gasen och följer med hojjen runt så går det faktiskt rädda det även då.

Det som gör det extra svårt på en RR-hoj är att man inte har särskilt mycket styrutslag, man når väldigt fort styrstoppen och när man gör det så slutar hojjen att motstyra av sig själv, man tappar kontrollen och utbryter i panik. Oftast innebär det att man slår av och flyger åt hell.

Aja nog om det, tillbaka till frågan...

Ju fortare det går (dvs i tid runt banan, inte i hastighet) destå mjukare på gasen måste man bli. När man åker riktigt jävla fort så öppnar man gasen i milimetrar! Jag brukar känna redan när jag öppnar gasen (öppnar den så mycket det går så tidigt som möjligt) att bakändan börjar komma runt, så då lutar jag upp cykeln lite (mindre än att det syns utifrån) tills jag får grepp igen och sen ligger jag på det gaspådrag som håller mig just där däcket har grepp, eller där det inte har grepp om jag vill att cykeln ska styra runt mer.

Så om vi ska ta det i en kort mening så känner jag inte när den släpper utan jag får den att släppa så att jag vet hur mycke gas jag kan ha.

Samma sak i ingången på kurvorna, och det här är nåt jag lärt mig i år, att man lägger ner så fort som det går och belastar framhjulet tills det börjar "pusha", alltså att det släpper lite, då vet man hur mycket man kan gå på. Sen gör man det bara tidigare å tidigare för att åka fortare och för att kunna ligga mer på gränsen.

Inte för att vara dum med någon men vet man inte när bakändan ska släppa på påslag så kör man för sakta genom kurvan. Måste säga det en gång till, att det är väldigt väldigt viktigt att man rullar på mjukt ut ur kurvorna, men man kan om man inte åker nog fort genom kurvan slå på lite brutalare så att man kommer upp i den trottel-öppning som behövs för att kunna dra bakhjulet över gränsen. Lätt att man fegar lite för långt och hinner räta upp cykeln innan man har fullgas. Det flesta hojjarna kan man hålla fullt öppnad gas sista åttondelen av kurvan med.

Kom också ihåg att det är inte bara hur mycke gas man har som avgör hur mycket bakhjulet spinner, du har även nerlägg! Me andra ord kan du slå på tills det börjar spinna, hålla samma gas, räta upp tills det slutar spinna, ge mer gas, räta upp mer...

De flesta hojjarna släpper bara bak i utgången på kurvorna om inte:
1. Man har ett tokskarp chassie
2. Man har ett helt galet inställt chassie (måste nog vara fel på det för att det ska hända eller att man satt ett väldigt dåligt däck fram)
3. Man kör på något som är halare.

Oftast är det anledning nummer tre. Det är bara min hoj som jag kört som kan tappa fästet på framhjulet ut ur kurvorna (den är väldigt kort och brant och lyfter framhjulet med nerlägg, och tappar fästet när framhjulet går ner igen), men det spelar egentligen ingen roll så länge man står på gasen, man får bara lite bredare utgång.

Och det fina är att ju fortare det går (både i hastighet och i varvtid) destå lättare är det att sladda med hojjen. Sen kanske det gör mer ont att misslyckas men... ;)

Några referenser:
[YOUTUBE-ID]DSkAvgcgwBQ[/YOUTUBE-ID]
(http://www.youtube.com/watch?v=DSkAvgcgwBQ)

[YOUTUBE-ID]U0hvq9qTewI[/YOUTUBE-ID]
(http://www.youtube.com/watch?v=U0hvq9qTewI)
I motocross kan man ha ett lite brutalare påslag, men det är fortfarande mjukt. Kolla hur jag tar första kurvan i den här snutten (det här är från då jag nyligen börjat köra cross):

[YOUTUBE-ID]zufDFNoGJEI[/YOUTUBE-ID]
(http://www.youtube.com/watch?v=zufDFNoGJEI)

Gasen öppnas fort men mjukt för att ha kontroll. Det går spinna runt i den kurvan, jag har sett många göra det ;)

Här är ett klipp för att bevisa att jag kört en RR hoj också, från första träningen på anderstorp 2006 tror jag. Vurpade me supermoton just innan och fick ett hjärnspöke resten av den sommaren :( Hade vart kul att prova köra RR-hoj igen nu när man lärt sig köra ordentligt :tummenupp

Om man är van hör man att det spinner ut ur kurvan där också, ett annat exempel på att slå på mycket men mjukt (eftersom jag använder så lite nerlägg här)

Jag är den minsta killen. (i första klippet, tredje och femte) Killen i klipp två i det här filmklippet är Anders Lindfors som kört supersport i sommar:

[YOUTUBE-ID]aZfkoYCJ6oo[/YOUTUBE-ID]
(http://www.youtube.com/watch?v=aZfkoYCJ6oo)
 

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Hemma
Hoj
2 X
Jepp, och sen är det inte samma sak på en RR-knarr som på en SM.

Det är ingen större skillnad vad du åker för hoj och underlag= bromsa sent in i böjen och gaspådrag så tidigt som möjligt.. som olof säger så gäller samma grund princip i all motorsport som F1 eller motocross mm...

Hur sjuk de än låter så,ju bättre däck och fäste du har ju mer kan du sladda in i böjjarna och få bättre vinkel+utgång ur böjen ev mindre hjulspinn..

Kollar på MotoGP killarna när dom sladdar in i böjen så har dom sällan mindre hjulspinn i utgången av kurvan pga bättre vinkel,samma med motard..

GP killarna åker ju inte och sladdar för skojs skull så de finns ju en anledning till det.. Samma gäller rally med förställ in i böjen och rakare spår ut ur böjen..
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Det är ingen större skillnad vad du åker för hoj och underlag= bromsa sent in i böjen och gaspådrag så tidigt som möjligt.. som olof säger så gäller samma grund princip i all motorsport som F1 eller motocross mm...

Hur sjuk de än låter så,ju bättre däck och fäste du har ju mer kan du sladda in i böjjarna och få bättre vinkel+utgång ur böjen ev mindre hjulspinn..

Kollar på MotoGP killarna när dom sladdar in i böjen så har dom sällan mindre hjulspinn i utgången av kurvan pga bättre vinkel,samma med motard..

GP killarna åker ju inte och sladdar för skojs skull så de finns ju en anledning till det.. Samma gäller rally med förställ in i böjen och rakare spår ut ur böjen..

Så motogp pojkarna sladdar inte mindre för dom har TC ut ur kurvorna?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Det är ingen större skillnad vad du åker för hoj och underlag

Du menar kanske vad som är effektivast. Det kan ju fortfarande vara svårare att gå på kontrollerad spinn ut ur en kurva på olika hojar och olika underlag. Det är ju en piece of cake att spinna en cross ut ur en gruskurva men som natt och dag att göra samma sak på en rr hoj på asfalt. Jag är mest ute efter vad som är rimligt att en glad amatör kan förvänta sig hitta för feeling för bakhjulet. En sm borde vara betydligt enklare att spinna ur en kurva med av flera tänkbara anledningar som lägre kurvhastighet, annan sittställning och chassigeometri, däck som börjar glida tidigare medans det fortfarande finns fäste kvar, vridstarkare motor med enklare gaskontroll osv.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Du menar kanske vad som är effektivast. Det kan ju fortfarande vara svårare att gå på kontrollerad spinn ut ur en kurva på olika hojar och olika underlag. Det är ju en piece of cake att spinna en cross ut ur en gruskurva men som natt och dag att göra samma sak på en rr hoj på asfalt. Jag är mest ute efter vad som är rimligt att en glad amatör kan förvänta sig hitta för feeling för bakhjulet. En sm borde vara betydligt enklare att spinna ur en kurva med av flera tänkbara anledningar som lägre kurvhastighet, annan sittställning och chassigeometri, däck som börjar glida tidigare medans det fortfarande finns fäste kvar, vridstarkare motor med enklare gaskontroll osv.


Tror oscar sa nått ganska vettigt tro det eller ej... Men med 1000cc har man mer effekt att leka med så man kan backa av lite när de börjar spinna. Som sagt med en 600 måste man ladda stålet för att man ska få det att spinna.

Visst spinner de lite gran... Men man kan inte direkt få en kontrollerad spinn genom hela svängen.
Att hitta känsla för bakhjulet har mycket med hur man vet hur sin egen maskin reagerar på gaspåslag. Min hoj protesterar när jag ger på gas ut ur en böj. Men de vet jag så det är bara att fortsätta att vrida på rullen. Din hoj kanske är så att när den släpper så blir de en highsider... Jag har fått känsla för "sladd" genom att jag vet hur min hoj beter sig när jag vrider på rullen. Den släpper lite gran och sen får den grepp igen.

Summan av allt blir väl egentligen att ju bättre du känner din egen hoj och vad den ger dig för signaler när du laddar ut ur böjen. När man vet de och kan hantera de har man gaskotroll...
 
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det är ju alltid lättare att köra med kontrollerad spinn ju mindre nedlägg du har. På en 600 är det därför rätt knepigt att sladda ut ur böjarna med nya däck. Du har för bra grepp och för lite effekt så nedläggsvinkeln när det börjar släppa är ganska stor och när det släpper där kan det lätt kasta till ganska styggt. På gamla sletna däck dock så går hojen gärna lite på tvärn ut ur böjarna.

Men jag uppfattar det som att när det går fortare och fortare så närmar man sig sakta gränsen när bakändan börjar driva lite i böjarna. När jag kom ner på 9or på åsen var bakänden helt klart lite slirig även på nya däck. Men dit kommer jag bara om jag verkligen ligger och eldar på. Har inte alls känsla nog att lägga en snygg spinn ut ur en böj på beställning :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Du menar kanske vad som är effektivast. Det kan ju fortfarande vara svårare att gå på kontrollerad spinn ut ur en kurva på olika hojar och olika underlag. Det är ju en piece of cake att spinna en cross ut ur en gruskurva men som natt och dag att göra samma sak på en rr hoj på asfalt. Jag är mest ute efter vad som är rimligt att en glad amatör kan förvänta sig hitta för feeling för bakhjulet. En sm borde vara betydligt enklare att spinna ur en kurva med av flera tänkbara anledningar som lägre kurvhastighet, annan sittställning och chassigeometri, däck som börjar glida tidigare medans det fortfarande finns fäste kvar, vridstarkare motor med enklare gaskontroll osv.

Ställer du en crosshoj med precision runt en kurva så kan du göra det på en RR-hoj också. Det är sant att det släpper tidigare med en crosshoj men att göra det me kontroll är lika svårt eller tillåme svårare med en crosshoj eftersom den kan tvärt hitta massor me grepp i ett spår eller i ett nytt underlag. Det är ett bra sätt att lära sig på då det inte är lika stor chans att åka på en highsider när man klantar sig.

När det gäller vs supermoto så prova tvärt om, det är svårare. Vi har lika mycke grepp som ni har (iaf om man kör en riktig race-supermoto) fast tiden man tillbringar i kurvorna är så sjukt mycke kortare. Det är klart att det är lättare att FÅ den att släppa eftersom vi har så mycket effekt jäntemot hastighet men att överleva släppet är minst lika svårt.

Anledningen till varför SM i supermoto sladdar mer än SM i roadracing är att man tjänar på det på ett helt annat sätt i supermoto än i RR, det är alltså inte för att det är sämre däck osv. När man inte tjänar på det i RR så lägger man mindre vikt på att träna in det. Sen har vi också en väldigt hög standard i supermoto jämfört med roadracing, de tio första i varje klass skulle kunna köra VM och garanterat inte vara sist, tror tillåme att flera i botten av fältet (dvs de som kvalar in till SM) skulle kunna kvala in till en VM tävling. Flera av förarna har kört VM i motocross osv. Det enda som är svårare i RR är att man inte har lika mycke styrutslag.

Aja nog om det, du får gärna prova min räser vid tillfälle så får du se själv. Tills dess, lägg ner mer och smyg på me gasen så kommer du kunna drifta ut ur böjjen.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Som sagt med en 600 måste man ladda stålet för att man ska få det att spinna.

Visst spinner de lite gran... Men man kan inte direkt få en kontrollerad spinn genom hela svängen.
Att hitta känsla för bakhjulet har mycket med hur man vet hur sin egen maskin reagerar på gaspåslag. Min hoj protesterar när jag ger på gas ut ur en böj. Men de vet jag så det är bara att fortsätta att vrida på rullen. Din hoj kanske är så att när den släpper så blir de en highsider... Jag har fått känsla för "sladd" genom att jag vet hur min hoj beter sig när jag vrider på rullen. Den släpper lite gran och sen får den grepp igen.

Summan av allt blir väl egentligen att ju bättre du känner din egen hoj och vad den ger dig för signaler när du laddar ut ur böjen. När man vet de och kan hantera de har man gaskotroll...

Ok, kul att höra hur du upplever det. Om vi tar t.ex bergskurvan på Sviesta, när ger du fullt? Är det strax efter du har börjat räta upp eller när du nästan helt upprätt?

På gamla sletna däck dock så går hojen gärna lite på tvärn ut ur böjarna.

När backdäcket börjar bli slitet, är det vanligast att man vurpar pga att det släpper lättare på gas, eller att det inte håller i länge pga nedläggningsvinkeln mitt i kurvan?

Anledningen till varför SM i supermoto sladdar mer än SM i roadracing är att man tjänar på det på ett helt annat sätt i supermoto än i RR, det är alltså inte för att det är sämre däck osv.

Det håller jag med om.

När man inte tjänar på det i RR så lägger man mindre vikt på att träna in det.

Här är nog också ett av problemen: en RR hoj är dyrare att lägga och det gör mer ont att vurpa eftersom hastigheterna är högre. Det gör det svårare för en nybörjare, som mig själv, att komma igång och hitta gränserna och kontrollera sladdar. Jag köper att SM är precis lika svårt, men man har bättre möjligheter att öva in en bra teknik.

Tills dess, lägg ner mer och smyg på me gasen så kommer du kunna drifta ut ur böjjen.

Can't wait. Är det inte vår snart?
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top