Jepp, och sen är det inte samma sak på en RR-knarr som på en SM.
Nja, det är samma sak på en supermoto, en roadracinghoj och i en rallybil. Det är bara olika gränser. Christian Iddon är en snabb förare i VM i supermoto. Han har kört på en VM bana med RR-hoj och varit 1,5 sek segare än banrekordet, och då har han kört RR-hoj bara ett fåtal gånger.
Det viktigaste av allt är att inte slå av när man tycker att man gått för långt. Håll kvar gasen eller rulla av jävligt försiktigt. På asfalt är det det enda sättet att rädda det. Jag går ibland mot styrstoppen när jag slår på ut ur en böj och när man gör det så tycker man att nu är man fan körd, MEN, håller man kvar på gasen och följer med hojjen runt så går det faktiskt rädda det även då.
Det som gör det extra svårt på en RR-hoj är att man inte har särskilt mycket styrutslag, man når väldigt fort styrstoppen och när man gör det så slutar hojjen att motstyra av sig själv, man tappar kontrollen och utbryter i panik. Oftast innebär det att man slår av och flyger åt hell.
Aja nog om det, tillbaka till frågan...
Ju fortare det går (dvs i tid runt banan, inte i hastighet) destå mjukare på gasen måste man bli. När man åker riktigt jävla fort så öppnar man gasen i milimetrar! Jag brukar känna redan när jag öppnar gasen (öppnar den så mycket det går så tidigt som möjligt) att bakändan börjar komma runt, så då lutar jag upp cykeln lite (mindre än att det syns utifrån) tills jag får grepp igen och sen ligger jag på det gaspådrag som håller mig just där däcket har grepp, eller där det inte har grepp om jag vill att cykeln ska styra runt mer.
Så om vi ska ta det i en kort mening så känner jag inte när den släpper utan jag får den att släppa så att jag vet hur mycke gas jag kan ha.
Samma sak i ingången på kurvorna, och det här är nåt jag lärt mig i år, att man lägger ner så fort som det går och belastar framhjulet tills det börjar "pusha", alltså att det släpper lite, då vet man hur mycket man kan gå på. Sen gör man det bara tidigare å tidigare för att åka fortare och för att kunna ligga mer på gränsen.
Inte för att vara dum med någon men vet man inte när bakändan ska släppa på påslag så kör man för sakta genom kurvan. Måste säga det en gång till, att det är väldigt väldigt viktigt att man rullar på mjukt ut ur kurvorna, men man kan om man inte åker nog fort genom kurvan slå på lite brutalare så att man kommer upp i den trottel-öppning som behövs för att kunna dra bakhjulet över gränsen. Lätt att man fegar lite för långt och hinner räta upp cykeln innan man har fullgas. Det flesta hojjarna kan man hålla fullt öppnad gas sista åttondelen av kurvan med.
Kom också ihåg att det är inte bara hur mycke gas man har som avgör hur mycket bakhjulet spinner, du har även nerlägg! Me andra ord kan du slå på tills det börjar spinna, hålla samma gas, räta upp tills det slutar spinna, ge mer gas, räta upp mer...
De flesta hojjarna släpper bara bak i utgången på kurvorna om inte:
1. Man har ett tokskarp chassie
2. Man har ett helt galet inställt chassie (måste nog vara fel på det för att det ska hända eller att man satt ett väldigt dåligt däck fram)
3. Man kör på något som är halare.
Oftast är det anledning nummer tre. Det är bara min hoj som jag kört som kan tappa fästet på framhjulet ut ur kurvorna (den är väldigt kort och brant och lyfter framhjulet med nerlägg, och tappar fästet när framhjulet går ner igen), men det spelar egentligen ingen roll så länge man står på gasen, man får bara lite bredare utgång.
Och det fina är att ju fortare det går (både i hastighet och i varvtid) destå lättare är det att sladda med hojjen. Sen kanske det gör mer ont att misslyckas men...
Några referenser:
[YOUTUBE-ID]DSkAvgcgwBQ[/YOUTUBE-ID]
(
http://www.youtube.com/watch?v=DSkAvgcgwBQ)
[YOUTUBE-ID]U0hvq9qTewI[/YOUTUBE-ID]
(
http://www.youtube.com/watch?v=U0hvq9qTewI)
I motocross kan man ha ett lite brutalare påslag, men det är fortfarande mjukt. Kolla hur jag tar första kurvan i den här snutten (det här är från då jag nyligen börjat köra cross):
[YOUTUBE-ID]zufDFNoGJEI[/YOUTUBE-ID]
(
http://www.youtube.com/watch?v=zufDFNoGJEI)
Gasen öppnas fort men mjukt för att ha kontroll. Det går spinna runt i den kurvan, jag har sett många göra det
Här är ett klipp för att bevisa att jag kört en RR hoj också, från första träningen på anderstorp 2006 tror jag. Vurpade me supermoton just innan och fick ett hjärnspöke resten av den sommaren
Hade vart kul att prova köra RR-hoj igen nu när man lärt sig köra ordentligt
Om man är van hör man att det spinner ut ur kurvan där också, ett annat exempel på att slå på mycket men mjukt (eftersom jag använder så lite nerlägg här)
Jag är den minsta killen. (i första klippet, tredje och femte) Killen i klipp två i det här filmklippet är Anders Lindfors som kört supersport i sommar:
[YOUTUBE-ID]aZfkoYCJ6oo[/YOUTUBE-ID]
(
http://www.youtube.com/watch?v=aZfkoYCJ6oo)