Gaskontroll

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Nja, det är samma sak på en supermoto, en roadracinghoj och i en rallybil. Det är bara olika gränser.

Att principen är den samma när det gäller sladd med SM och RR fattar jag, men gränserna, som du väljer att kalla det, är det jag menar är olika när jag säger att det inte är samma sak. Jag skulle kunna ta gift på att en SM är enklare att hantera än en RR när det ska börjas sladda.
 

Robz

Guest
Jag lovar att inte förstöra denna tråden också :D

En hel del intressant redan, men följande punkter vill jag tillföra som påverkar möjligheten att överhuvudtaget sladda med kontroll:

Däcksval och kombination fram o bak, dessas temp och underlagets temp. Slicks har jag upplevt ha ett mycket bredare gränsområde än Super Corsa/Rennsport - vet dock inte om det stämmer. Trodde det var samma stomme och gummi :va

Ride-height (bak) - ju högre desto lättare släpper det, men möjligen mer kontrollerat. Kan ju också ha att göra med att man kan gå på gas aggressivare...

Returdämp bak - mycket retur och det släpper "lättare". Risken är dock att däcket får svårare att hitta greppet igen. ("Söndertuggat bakdäck", ofta för mycket retur och då släpper däcket lite hela tiden, spinner till några cm efter varje ojämnhet, innan det åter får fäste)

...och den berömda ytterpinnen lär ha en del välgörande egenskaper här...

Framsläpp vid gaspådrag ur sväng låter som felaktig gaffelinställning :va
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Inte för att vara dum med någon men vet man inte när bakändan ska släppa på påslag så kör man för sakta genom kurvan.

Du skulle förmodligen köra 1.34-1.35 om du hade så bra koll på när det släpper, men jag tror att du inte riktigt vet vad du pratar om eftersom cykeln du kör är helt annorlunda. Jag tror dessutom att du skulle stå på näsan ganska snart om du körde så "hårt" med en 1000 som du kör med motarden.
Hur fort körde du på Atorp senast och hur fort tror du att du skulle köra idag?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Att principen är den samma när det gäller sladd med SM och RR fattar jag, men gränserna, som du väljer att kalla det, är det jag menar är olika när jag säger att det inte är samma sak. Jag skulle kunna ta gift på att en SM är enklare att hantera än en RR när det ska börjas sladda.

Du är inte en dålig förare vad jag har förstått iaf. Kom förbi på någon supermoto träning så får du låna och lov att crascha min hoj. Är det enklare på supermoto så borde du inte ha några problem me att styra runt den i en böj då, speciellt eftersom min hoj är inställd att vara så snäll som det går. :tummenupp

Risken är nog störst att du kommer göra som de flesta andra som provat den (oavsett bakgrund, mx, roadracing...), komma tillbaka, stiga av den, lyfta av hjälmen och säga "det här är det brutalaste jag någonsin kört" ;)
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Ok, kul att höra hur du upplever det. Om vi tar t.ex bergskurvan på Sviesta, när ger du fullt? Är det strax efter du har börjat räta upp eller när du nästan helt upprätt?

Har väl fortfarande nerlägg när man smyger på med gasen. Sen när man börjar rätta upp är det bara full gas som gäller... Vill gärna ha så hög fart som möjligt ut ur kurvan...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Du skulle förmodligen köra 1.34-1.35 om du hade så bra koll på när det släpper, men jag tror att du inte riktigt vet vad du pratar om eftersom cykeln du kör är helt annorlunda. Jag tror dessutom att du skulle stå på näsan ganska snart om du körde så "hårt" med en 1000 som du kör med motarden.
Hur fort körde du på Atorp senast och hur fort tror du att du skulle köra idag?

Jag minns inte hur fort jag körde men det var ingen raket-tid iaf. Gick fortare å fortare för varje träning och på racet körde jag upp mig från 40-nånting till 23. Det regnade.

Från första träningen i år till sista träningen i år har jag förbättrat nästan 6 sekunder. Mycke e chassieinställningar men mycke e rent att man blitt bättre på köra också.

Nu har vi inte kvar någon RR-hoj i teamet så det blir svårare att prova på. Men jag körde iaf en demo-tuono på mittsverige i somras och hängde på förare som var där me sina tävlings-hojjar. Inte direkt så att man vill lägga ikull en splitter ny tuono när Aprilia-chefen står å tittar på dock.

*Edit, nu är väl tuono:n lite väl svag kanske men den hade jag fullt påslag sista fjärdedelen av kurvan me. I en u-kurva går första tredjedelen åt till att bromsa och styra hojjen, 1/3 till 3/4 av kurvan går åt att ligga på just över påslag och påbörja accelerationen samt räta upp. Mest nerlägg når man med gasen på, så är det oavsett hoj och underlag i fall hojjen har i närheten av en bra inställning
 
Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Du är inte en dålig förare vad jag har förstått iaf. Kom förbi på någon supermoto träning så får du låna och lov att crascha min hoj. Är det enklare på supermoto så borde du inte ha några problem me att styra runt den i en böj då, speciellt eftersom min hoj är inställd att vara så snäll som det går. :tummenupp

Risken är nog störst att du kommer göra som de flesta andra som provat den (oavsett bakgrund, mx, roadracing...), komma tillbaka, stiga av den, lyfta av hjälmen och säga "det här är det brutalaste jag någonsin kört" ;)

Jag hör ju att du inte har kört Humlans idotkittade extra-allt-hoj med 569hk på framhjulet. ;)

Jag har redan kört en SM-hoj, och att "komma förbi" där du bor känns som ett longshot...

Det enda jag försöker få fram är att ni kan glömma att det är lika lätt(mindre svårt) att sladda med en RR som med en SM.

Eftersom du bjöd in mig så bjuder jag in dig. :) Kom förbi på en av Humlans bandagar på Atorp i sommar så ska du få prova min 1000 och då vill jag se dig SLADDA ut ur böjarna. You break it, you buy it...

Ställer du en crosshoj med precision runt en kurva så kan du göra det på en RR-hoj också.

Får väl se vad Alakhai (Robban Augustsson) säger om det. Om någon här kan ställa en cross med precision så är det han.

Edit: Nu ringde jag till Robban och han bara garvade i telefonen och sa "Det kan han glömma!"
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag hör ju att du inte har kört Humlans idotkittade extra-allt-hoj med 569hk på framhjulet. ;)

Jag har redan kört en SM-hoj, och att "komma förbi" där du bor känns som ett longshot...

Det enda jag försöker få fram är att ni kan glömma att det är lika lätt(mindre svårt) att sladda med en RR som med en SM.

Eftersom du bjöd in mig så bjuder jag in dig. :) Kom förbi på en av Humlans bandagar på Atorp i sommar så ska du få prova min 1000 och då vill jag se dig SLADDA ut ur böjarna. You break it, you buy it...

Jag kommer träna mer i södra sverige i sommar. :tummenupp

Det är skillnad på en supermoto och en race-hoj, en vanlig supermoto byggd på en crosshoj eller enduro har för mycke vikt på bakhjulet och den släpper bra mycke tidigare och är bra mycke enklare att kontrollera då. Sätt dit en sänkningssats bak på en R-hoj så ska du se att den blir tokenkel att sladda me också.

Nog för att jag redan bevisat att jag kan styra ut en R600 på sidan ur kurvan men, nog kan jag göra det igen. Isåfall ser jag till å fixa en hoj som inte kostar multum att gå ikull med, för gå ikull det gör jag nu och då på min egen hoj också ;) Har nog me bekymmer att ens ha råd att träna.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
När bevisade du det? På vilken bana var det och hur fort gick det?

Hur fort det går var väl inte frågan? För fort har jag inte åkt på nån RR-hoj än. Annars prata med Johan Ejdehage nästa gång ni ser han på banan, han är svensk mästare i supermoto och han ställer både in och ut ur kurvorna me sin sporthoj på bandagarna. Christian Nilsson är inte heller så tokig i roadracing.

Vilket som, tänker inte lägga ner tid på att hävda mig. Det är upp till er om ni lyssnar på vad jag har å säga eller ringer och frågar rossi direkt istället. Rossi som, lika som hayden och biaggi, tränar på supermoto.

Om ni nu ska vara besatt av det här så fråga RJ som ändå är skapligt duktig på roadracing om hur det är att träna me mig på snabba is-banor.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag är verkligen inget proffs på nån av hojarna i diskussionen men jag körde mycket SM i vintras - på grund av att jag köpte min då ;) - och var en runda på Åland i våras och hade kul. Man bromsade toksent och sparkade ner två växlar så baken stack ut lite grann, det var skitkul.

Sen började RR-säsongen och jag skulle sätta mig på en sporthoj för första gången på mer än ett halvår och för första gången på bana. Sjukt nervös och inte en tanke på att man kör annorlunda så körde jag första passet precis som jag körde motarden - utom nerväxlingarna och det gick rätt sakta. 1:24 som bäst och 1:32 som sämst på Knudan (det är skitsakta). Men jag var nöjd att jag tog mig runt... ;)

Jag höll däremot på att skita på mig när jag råkade sparka ner två in i Kvällsposten vid ett tillfälle och baken stack som på motarden och jävlar, där var det styrstopp! Jag bara höll i (tänkte ingenting) och gjorde väl som jag gjort på motarden antar jag och kom runt och kom ner utan några incidenter i liton. Känslan var faktiskt precis som på 625:an fast trögare, det kändes som att Gixxern var tyngre men jag tror det beror på att styret är smalare, man kan inte göra lika stora rörelser med det som på en SM, det krävs mer finkänslighet, det är där svårigheten ligger tror jag.

Detta var, som sagt, i en ingång, släpp i en utgång är betydligt läskigare tycker jag, på båda hojarna... ;) Jag försöker träna det på grus men det är fortfarande läskigare på asfalt.

EDIT: Särskrivning
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Hur fort det går var väl inte frågan?

Nielsen sladdar IN i kurvorna, inte ut så som du menar är så enkelt.

Det är upp till er om ni lyssnar på vad jag har å säga

Låt se vem som är bäst att lyssna på när det tex gäller frågan om hur lätt det är att ställa en RR-hoj med precision.
1. En som är medioker i cross och som inte kört mycket RR.
2. En som varit JVM-mästrare i cross och som tävlat mycket i RR.

Vilket som, tänker inte lägga ner tid på att hävda mig.

Det är upp till er om ni lyssnar på vad jag har å säga...

...om hur det är att träna me mig på snabba is-banor.

Nä du har nog lagt ner tillräckligt med tid på det... ;)

Precis det tror jag är största anledningen till att RR-åkare sladdar så sällan! Dom är helt enkelt för rädda att krascha.

Jag personligen är mer rädd om mig själv än om jag blir pank på en vurpa.

Sen lyfter jag på hatten för Olle som orkar debattera.

Olof verkar gilla att visa vad han kan i både text, bild och film så det, tror jag, har nog inte bara med ork att göra.

Hur fort det går var väl inte frågan?

Nej det var inte frågan, men om man nu kör så pass på gränsen, och om man bromsar någorlunda sent samt håller fullt på rakorna, vilket jag antar att du gör, så borde det gå hyffsat fort. Hur fort gick det och vilken bana var det på?
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
kan inte annat än hålla med oscar på alla pungter :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Låt se vem som är bäst att lyssna på när det tex gäller frågan om hur lätt det är att ställa en RR-hoj med precision.
1. En som är medioker i cross och som inte kört mycket RR.
2. En som varit JVM-mästrare i cross och som tävlat mycket i RR.

Jag personligen är mer rädd om mig själv än om jag blir pank på en vurpa.

Olof verkar gilla att visa vad han kan i både text, bild och film så det, tror jag, har nog inte bara med ork att göra.

Nej det var inte frågan, men om man nu kör så pass på gränsen, och om man bromsar någorlunda sent samt håller fullt på rakorna, vilket jag antar att du gör, så borde det gå hyffsat fort. Hur fort gick det och vilken bana var det på?
Ta å fråga din vän igen, om det är svårare att ställa runt en böj på en uppkörd jordbana och få en jämn arc utan hugg, eller om det är lättare att lägga en jämn rem lakrits i en böj på en RR-hoj (dvs hur brett det går spelar egentligen ingen större roll). Svarar han att det är lättare i MX så är det just därför att han är JVM mästare.

Japp jag gillar att visa vad jag kan och jag gillar att lära ut. Det är av de två anledningarna som jag fått betalt resa boende och allt annat för att åka över till USA i en månad och lära ut racing i div grenar.

Jag minns inte hur fort det gick, det var på anderstorp. Jag bromsade nästan inget fram och hade inte särskilt mycke nerlägg för jag var rädd att förlora framändan. Kurvan innan karusellen, andra kurvan efter rakan och i kurvan ut på start/mål.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Precis det tror jag är största anledningen till att RR-åkare sladdar så sällan! Dom är helt enkelt för rädda att krascha.

Och dessutom lägger dom pengarna och tiden på prylar till hojen istället för träningstimmar.

Sen lyfter jag på hatten för Olle som orkar debattera.

Rädda för att krascha, då sysslar man med fel sport. Klart man inte vill krascha och skada sig...

Sen anledningen till att vi inte sladdar oss in i en kurva och ut ur den är väl till största delen att vi inte tjänar nånting på det tidsmässigt?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Olof --> Inte för att jag vill trappa på några tår men jag tror det finns anledningar till att dina inlägg ofta ifrågasätts här på Racingforumet gällande körteknik och det är att du är 22 år och utan egentliga framgångar i någon tävlingsgren. Dessutom upplever jag att du uttrycker dig väldigt tvärsäkert om frågorna vilket i kombination med ovanstående gör att dina ord inte får så mycket tyngd bakom sig, jämför med tex. när Dr. Bike eller Jörgen Karlsson uttalar sig om teknik/motorer.
Jag betvivlar inte att du är duktig på att köra och att du skriver för att du tycker det är roligt att lära ut men du behöver slipa lite på dina pedagogiska färdigheter, åtminstone i skriven form.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top