Gastryck Bakdämpare

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag tror att jag har tappat cirka 70% av gastrycket i bakdämparen.
Förutom att hojen blir lägre, finns det några fler nackdelar med att ha för lågt tryck där bak?:arsele

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Vad är det för typ av dämpare? Är det en vanlig spiralfjäderdämpare med piggybackcylinder eller är det en ren luftdämpare?

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Dämparen är fylld med olja, via en slang växelverkar dämparen med en expansionskammare som har två volymer, en med olja, en med gas (sannolikt kvävgas).
Jo det är vad man brukar kalla piggyback dämpare när dom har en separat cylinder med luftblåsa. Då tar jag för givet att den också har en spiralfjäder som bär upp själva vikten.

Om du ändra luften i den gör det inte så mycket(om något alls) på själva höjden utan det avgör mer progressiviteten på dämparen och lite såna saker. Den har alltså inte som syfte att reglera höjden på hojen, vill du ändra höjden så får du justera fjäderförspänningen.

Andra dämpare utan piggyback har ofta samma luftcylinder i sig och detta för att ge plats för stångens volym när dämpare komprimeras och stången går in i dämpare. Har du en helt basic dämpare med luft i toppen utan tryck får du kavitationer och skumbildning på en gång och tappar snabbt dämpning. Med trycksatt luftcylinder får man mindre kavitation och bättre prestandard. Med piggyback klarar dom mer innan dom blir överhettade och börjar kavitera.

Från fabrik och seriösa verkstäder är det kanske ren kvävgas i dom men det är inga problem att pumpa i dom vanlig luft med en dämparpump från typ biltema. Luften är ju redan nästan 80% kväve.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det enklaste är väl att du åker till din närmaste stötdämparmecklare så fyller han gas för en mindre slant.

Hur vet du att du tappat gastrycket? Har du läkage eller upplever en försämring så är det väl snarare dags för en service av dämpare.

Trycket minskar möjligheterna för oljan att kavitera. Jag kan inte känna skillnad mellan 7 och 15 bar I samma dämpare då har jag iofs ändrat trycket hemma. Möjligen skulle jag kännt skillnad ifall jag ändrat trycket ute på banan.
Antagligen skulle jag inte heller känna skillnad på luft och kvävgas men jag ser ingen anledning att testa luft.
Problemet med luften är inte så mycket att en femtedel är syre som iofs läcker ut snabbare än kvävgas utan att luften innehåller fukt som gör att trycket ökar mer med temperaturen.

Jag misstänker även att en dämpare med högre tryck kan gå fler timmar innan oljan börjar kavitera pga att den är slutkörd men det är bara en gissning.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag tror att jag har tappat cirka 70% av gastrycket i bakdämparen.
Förutom att hojen blir lägre, finns det några fler nackdelar med att ha för lågt tryck där bak?:arsele

Stötdämparens olja är trycksatt för att undvika eller i alla fall fördröja kavitation.

Utan att dyka alltför djupt i gas- och vätskedynamikens snåriga värld så kan man lite förenklat säga att kavitation uppstår då någon del av stödämparen utsätts för undertryck. Detta undertryck gör att oljan "imploderar" och gaser som är lösta i oljan "löses ut". Detta leder till en stor förändring av oljans egenskaper. En tämligen omedelbar reduktion av dämpkraft kommer som ett brev på posten.

Genom att trycksätta stötdämparens olja kan detta fenomen undvikas eller i alla fall fördröjas till en avsevärt högre hoptryckningshastighet hos stötdämparen. Således är det ingen bra ide att åka omkring med en stötdämpare som har ett lägre än avsett gastryck.

Om detta sedan kommer att orsaka kavitation i just ditt fall beror på en mängd andra faktorer. Har du en ren de Carbon stötdämpare som skapar dämpkraft medelst en trycksänkande ventil, eller har du ett stötdämparkoncept som skapar dämpkraft genom tryckökning...? Är det en så kallad enkelrörsstötdämpare som bara har trycksänkande ventil monterad på kolvstången, eller har den dessutom en tryckökande så kallad kompressionsventil...? Och hur är i så fall tryckbalansen mellan de två ventilerna...?

Om du vet att du har tappat gastryck så skulle jag faktiskt inte nöja mig med att bara fylla på gas till rätt gastryck. Min erfarenhet är att de allra flesta fall av förlorat gastryck väldigt ofta beror på någon form av läckage på stötdämparens vätskesida. En service med översyn av flera tätningar kan därför vara nödvändig.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!