Gastuber (Acetylen, Oxygen)

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Köpte för ett tag sedan en gassvets!
Nu är tuberna tomma och de skall fyllas!!
Hur fasiken vet jag om tuberan igentligen är stulna/hyrda eller friköpta som säljaren hävdade!!
Betvivlar inte att det är som säljaren säger men hur kan jag kolla?
Det är bara 2st 5L tuber men ändå!
Köpte dem av en pensonär i området där jag bor!
Sen vad kostar det att fylla igentligen?
Jag har inte ens en uppfatning, vet inte om det kostar ett par hundra eller 1000kr!!
Nån som vet??:confused:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
det borde ju gå att ringa antingen AGA eller Air Liquide, beroende på vad som står på flaskorna.
Dom kan väl kolla numren som bör stå på flaskorna.

Jimmy.F

Gick med
6 Jul 2005
Hoj
:tummenupp
det borde ju gå att ringa antingen AGA eller Air Liquide, beroende på vad som står på flaskorna.
Dom kan väl kolla numren som bör stå på flaskorna.

jo så går det säkert att göra! Tänkte mest om det fans nån websida man kunde söka på!

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Hoj
None whatsoever
Det är väl bara de små 5l till gassvets alt 1m³ mig/tig tuberna som får "ägas" alla större är det hyreskontrakt på (chipmärkta)så det borde väl vara chill.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Även om de inte är stulna kan du hamna i ett annat problem, för att få fyllas skall de ha varit tryckgodkända med visst intervall. Eftersom gasbolagen tjänar grova pengar på att hyra ut tuber är en annan variant att vägra fylla äldre tuber för att de inte har genomgått föreskriven kontroll.

Jag skulle inte vara förvånad om det kostar lika mycket att kontrollera/godkänna gamla tuber som att hyra nya.

En gång i tiden fick man ju köpa ut även de stora tuberna, inte bara de små. Jag har uppfattat det som att "kryphålet" tryckkontroll har använts för att styra marknaden mot hyresavtal på tuber. Känner man någon på en gasdepå kan man komma undan med att fylla en gammal tub.

Hur allmängiltigt detta jag säger är kan jag inte svara på, men jag har haft ansvar för tuber på ett företag och bytt rätt så många. Oftast går det bra, men ibland blir det strul.

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Börjar ana oråd!!

Först och främst, det heter gasflaska ,tuber har man kaviar och tandkräm i.

Förövrigt är det inget att vara oroad för, du åker bara till gasdepån och byter flaskor. Lämna in den tomma och få en full tillbaks, så har det gått till när jag har behövt fylla gas.

Jimmy.F

Gick med
6 Jul 2005
Hoj

Förövrigt är det inget att vara oroad för, du åker bara till gasdepån och byter flaskor. Lämna in den tomma och få en full tillbaks, så har det gått till när jag har behövt fylla gas.

Låter ju underbart! Vad kostar det att byta en 5L gasflaska?
Jag menar kostar det 500 eller 1500kr

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha

:D
Jomenvisst, tyvärr så används benämningen tub rätt så omfattande.
Det är ju väldigt viktigt att detta blir rätt. :tummenupp

Även hos de som jobbar på depåerna. Som sagt, olika depåer har lite olika policys. Har mest haft med den i Umeå och Malmö att göra dock.

stoffe_nilsson

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
Ktm 625 SMC, honda cr 250
Ja betalade 570 kr för en 5:a acetylen för någon vecka sen, tror ja betalade runt 250-300 kr för syret! Men det skadar nog inte att kolla runt lite, kan skilja på priserna rejält!

Jimmy.F

Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Ja betalade 570 kr för en 5:a acetylen för någon vecka sen, tror ja betalade runt 250-300 kr för syret! Men det skadar nog inte att kolla runt lite, kan skilja på priserna rejält!

Och vilka fer än AGA säljer gas?
Flaskorna är från aga!

Last edited:

stoffe_nilsson

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
Ktm 625 SMC, honda cr 250
Det har ingen betydelse var du har köpt flaskorna, ja har býtt flaskor på lite olika ställen. Funkar iallafall i skåne :)

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Även om de inte är stulna kan du hamna i ett annat problem, för att få fyllas skall de ha varit tryckgodkända med visst intervall. Eftersom gasbolagen tjänar grova pengar på att hyra ut tuber är en annan variant att vägra fylla äldre tuber för att de inte har genomgått föreskriven kontroll.

Jag skulle inte vara förvånad om det kostar lika mycket att kontrollera/godkänna gamla tuber som att hyra nya.

En gång i tiden fick man ju köpa ut även de stora tuberna, inte bara de små. Jag har uppfattat det som att "kryphålet" tryckkontroll har använts för att styra marknaden mot hyresavtal på tuber. Känner man någon på en gasdepå kan man komma undan med att fylla en gammal tub.

Hur allmängiltigt detta jag säger är kan jag inte svara på, men jag har haft ansvar för tuber på ett företag och bytt rätt så många. Oftast går det bra, men ibland blir det strul.

Nja, det är ju inte bara så att dem ska tryckas för att aga ska tjäna pengar. Gasflaskor är tryckbehållare och för att någon ska våga trycka i gas med högt tryck i dem så ska de va max 5år? sen flaska testades. Inte så konstigt egentligen :tummenupp

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Dykflaskor provtrycks var 5:e år. Flaskor som slipper bada trycker man väl bara var 10:e

Jimmy.F

Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Dessa flaskor har legat hos grannen i ca15 år. Skall ta med dem imån och se vad som händer!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Dessa flaskor har legat hos grannen i ca15 år. Skall ta med dem imån och se vad som händer!

Kolla märkningen på flaskorna, där står när de ska provtryckas igen. Har de gått ut så finns en bra kille i hammarby som fixar sånt :tummenupp

Jimmy.F

Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Du verkar sjukt orolig att dom skulle varit stulna:va

Lycka till med påfyllningen.

Skulle bara bli så sur om jag måsta köpa nya nu när jag redan har köpt! Men nu är jag mer orolig över att de behöver provtryckas!

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha