Gasturbinhoj = JETeskoj!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är precis det som kan hända, med en glödhet brännkammare och ett oljeläckage inuti motorn kan den driva sig själv med motoroljan istället för dieseln. :näsblod

Inför ett sånt scenario är det enda som gäller att blåsa av en brandsläckare i kompressorinsuget och kuta så fort benen bär ifall det inte skulle räcka...

Tack tack, ska göra klart det sista nu i veckan och testköra alla pumpar och grejor så det är färdigt för uppstart till helgen.:tummenupp

Kan man provtrycka den för att kolla inre täthet då eller kör man bara och hoppas på det bästa?:va

Satan vad spännande detta ska bli!:yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kan man provtrycka den för att kolla inre täthet då eller kör man bara och hoppas på det bästa?:va

Satan vad spännande detta ska bli!:yoparty

Lite svårt, nu är den ju tät men det går inte sia om vad som händer med rör och kopplingar när dom plötsligt har en glödande brännkammare 10mm ifrån sig.

50% spännande, 50% gruvsamt.:gnissla
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är precis det som kan hända, med en glödhet brännkammare och ett oljeläckage inuti motorn kan den driva sig själv med motoroljan istället för dieseln. :näsblod

Inför ett sånt scenario är det enda som gäller att blåsa av en brandsläckare i kompressorinsuget och kuta så fort benen bär ifall det inte skulle räcka...

Tack tack, ska göra klart det sista nu i veckan och testköra alla pumpar och grejor så det är färdigt för uppstart till helgen.:tummenupp

Det går att strypa luften också.
Men det vill du ju inte göra.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det går att strypa luften också.
Men det vill du ju inte göra.

Inte så lätt när jag har förvärmningsfläkten monterad framför insuget, sen tror jag inte kompressorn mår så bra av att man klappar fast en spånskiva för insuget när den varvar närmare 70.000rpm heller...:näsblod
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Inte så lätt när jag har förvärmningsfläkten monterad framför insuget, sen tror jag inte kompressorn mår så bra av att man klappar fast en spånskiva för insuget när den varvar närmare 70.000rpm heller...:näsblod

Aha du menar såhär.

[YOUTUBE-ID]PRtymuRMZiE[/YOUTUBE-ID]
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Du är min idol.

Du glömde ironi-smileyn...:)

Nu jävlar är allt klart inför söndag! Oljan är fylld, kalsongerna nyvända och all el dragen.

JU-01581.jpg


Alla funktioner är provkörda och oljepumparna körs över reläer för att inte riskera att någon brytare brinner upp, inte direkt läge att tappa oljetrycket med motorn på full makaron... :Speedweekend2010

JU-01582.jpg


Nu gäller det bara att räkna ut hur jag ska ankra fast svetsbänken för att den inte ska sticka iväg när (om) motorn startar.:)
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
På med brynjan, tjacka Bullens pilsnerkorv och en kasse från bolaget check !:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Fy fan vad gött
! Förstå hur många som kommer sitta bänkade framför sporthoj på söndag!! Du skulle kunna köra pay per view!

Vi kan väl bestämma att det kommer en uppdatering vid 21:00 på söndag för att inte hela dagen ska gå till spillo för er.:)

Sen om det blir ett triumf-inlägg eller en haverirapport får tiden utvisa...:D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inte så lätt när jag har förvärmningsfläkten monterad framför insuget, sen tror jag inte kompressorn mår så bra av att man klappar fast en spånskiva för insuget när den varvar närmare 70.000rpm heller...:näsblod

Jag har aldrig föreslått ett heltätt spjäll.
Materialval har icke diskuterats.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har aldrig föreslått ett heltätt spjäll.
Materialval har icke diskuterats.

Det behöver heller inte diskuteras då det aldrig kommer hända, även en partiell strypning på insugssidan skulle ställa till kaos med kompressorn vid dom varvtalen så brandsläckare it is.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det behöver heller inte diskuteras då det aldrig kommer hända, även en partiell strypning på insugssidan skulle ställa till kaos med kompressorn vid dom varvtalen så brandsläckare it is.

Funkar det inte med en potatis/bananer i utblåset för att stoppa turbinen :D funkar ju i Hollywood på bensinmotorer. :)
OBS ironiskt inlägg för er som tar det allvar :gnissla
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Du glömde ironi-smileyn...:)

Nu jävlar är allt klart inför söndag! Oljan är fylld, kalsongerna nyvända och all el dragen.

Nu gäller det bara att räkna ut hur jag ska ankra fast svetsbänken för att den inte ska sticka iväg när (om) motorn startar.:)


Ehm... som det där är monterat kommer testkörningsoperatören få hela helvet i knät och åka först in i närmsta vägg:va.....spännandeee:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nu jävlar är allt klart inför söndag! Oljan är fylld, kalsongerna nyvända och all el dragen.
Nu gäller det bara att räkna ut hur jag ska ankra fast svetsbänken för att den inte ska sticka iväg när (om) motorn startar.:)

Fanväntarupådå!?:va:yoparty Bulta fast aset i golvet och dra igång då föffan!:banana
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top