Gat-/sportdäck med spetsig profil

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Hoj
CRF450 -02
Vilka gat-/sportdäck har lite spetsigare profil? Körde tidigare Pilot Power 2ct och med dem ramlade man nästan in i kurvorna. Har nu bytt till Maxxis och nu är det som att baxa runt en blåval i svängarna. Blir däck byte till nästa säsong men vilka fler märken har lite mer spetsig profil förutom PP2ct?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Är också intresserad av samma fråga, gärna något däck med längre livslängd, eller är det enbart de mjukare däcken som finns i spetsig profil?

Ett tips är ju att kolla lufttrycket i däcken, jag körde omkring med ca 1-1.5 bar för lite tryck i framdäcket, efter att jag fyllt på luft höll jag på att nästan lägga hojen i första kurvan så mycket mer lättsvängd blev den. :brinnerup

Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Det beror på dimensionen på däcket, ett 190,55,17 är toppigare än ett 190,50,17............
180,55,17 är en toppig dimension.

Last edited:

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Jag upplevde Dunlops RoadSmart som spetsigare än Michelins Pilot Road iaf. Dessutom så är RoadSmart en riktigt bra kombination av hållbarhet och grepp i både vått och torrt. Pilot Power satt på min hoj men de var redan körda i ca. 400 mil så det blir väl inte en rättvis jämförelse med ett par nya däck, med det sagt så kändes Road och Power likvärdiga vad gäller profilen.

EDIT:
Efter att ha läst WEST:s inlägg så får jag påpeka att alla var i samma dimensioner.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Bridgestone bt-003 och bt-016 har spetsig profil. Själv kör jag 003 medium fram och hard bak så får man skaplig livslängd med.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC