Gatdäcket med bästa greppet??!

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Läs på tillverkarens hemsida, där står skillnaden mellan deras olika varianter och vad de tänkt för användningsområde. Inget däck är "bäst", vilket jag trodde denna och andra trådar slagit fast för flera år sedan. Svaren på sina frågor finns också, men kort så går det generellt bra att blanda som du beskriver. Väldigt många har erfarenhet av Michelin, lika många tycker olika. I princip alla nya däck är tillräckligt bra, skillnaden är att det har lite olika användningsfokus och lite olika uppbyggnad vilket ger lite olika känsla och beteende.

Roadsmart håller bättre än Sportsmart och har lite bättre våtgrepp, men tål hög värme sämre och har sävligare egenskaper. Motsvarande hos Michelin är Pilot Road och Pilot Power. Osv...

Leta reda på inlägg från Tom@Work, han har skrivit mycket om däck.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ok! Vad är det som skiljer mellan roadsmart2 och sportsmart2 då tro, utöver det med instyrningen och handlingen i kurvor som markom nämner? Jag har nämligen ett fräscht roadsmart2 som framdäck, hur smart är det att börja kombinera två olika fabrikat, eller bör man byta båda samtidigt?
Är det någon som har erfarenheter med något av Michelins utbud, dom verkar ju ha dominerat om man backar något år när man läser runt i forumen.. pilotpower 2ct tex. hur funkar dom? Det var en stor jäkla jungel dethär med att byta däck märkte jag.. :D

Sportsmart är mer inriktat för sportig körning, bättre grepp i torrt, bättre beteende vid sportig körning och tål värme bättre. Det har halva livslängden av Roadsmart, som är mer ett touringdäck för aktiv körning. Jag har kört på båda, och innan jag faktiskt fick upp farten på bana så var de bättre egenskaperna hos sportsmart totalt bortkastade på mig. Nu känner jag däremot att roadsmart börjar vara lite för nervösa och ha lite dålig feedback.

Vilket du ska välja är helt avhängigt på hur du kör.

Sedan är roadsmart lite äldre, och Michelins Pilot Road och Pirellis Angel GT brukar få högre betyg i tester.

Ja, däck är lite av en djungel, och vad som passar dig och din körning är något du får testa dig fram till lite grand, men det går alltid att kolla upp vad mer erfarna tycker skulle passa.

Dirigo

Ny medlem
Gick med
24 May 2007
Hoj
Fz1-N 2008
Läs på tillverkarens hemsida, där står skillnaden mellan deras olika varianter och vad de tänkt för användningsområde. Inget däck är "bäst", vilket jag trodde denna och andra trådar slagit fast för flera år sedan. Svaren på sina frågor finns också, men kort så går det generellt bra att blanda som du beskriver. Väldigt många har erfarenhet av Michelin, lika många tycker olika. I princip alla nya däck är tillräckligt bra, skillnaden är att det har lite olika användningsfokus och lite olika uppbyggnad vilket ger lite olika känsla och beteende.

Roadsmart håller bättre än Sportsmart och har lite bättre våtgrepp, men tål hög värme sämre och har sävligare egenskaper. Motsvarande hos Michelin är Pilot Road och Pilot Power. Osv...

Leta reda på inlägg från Tom@Work, han har skrivit mycket om däck.

Förstår att det är omöjligt att bedöma vilket som passar mig och mina användningsområden bäst genom att enbart försöka läsa mig fram till det men det ger mig nog en bra början till vad jag kan förvänta mig av däcket, de flesta däcktrådarna har några år på nacken dessutom så intressant att höra vad ni kör med idag..
Men det känns som att ni redan gett mig tillräckligt med positiv kritik ang Dunlops sportsmart så det blir nog ett sånt, :tummenupp

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ok! Vad är det som skiljer mellan roadsmart2 och sportsmart2 då tro, utöver det med instyrningen och handlingen i kurvor som markom nämner? Jag har nämligen ett fräscht roadsmart2 som framdäck, hur smart är det att börja kombinera två olika fabrikat, eller bör man byta båda samtidigt?
Är det någon som har erfarenheter med något av Michelins utbud, dom verkar ju ha dominerat om man backar något år när man läser runt i forumen.. pilotpower 2ct tex. hur funkar dom? Det var en stor jäkla jungel dethär med att byta däck märkte jag.. :D

Jag kör med Michelin Pilot Road 4 på min SMR990. Anledningen till att det blev just det däcket var att jag köpte hojen 36 timmar innan en planerad Norge-tripp och fick helt enkelt ta det som fanns på hyllan hos lokale handlaren.
Jag har kört med både Roadsmart och Sportsmart på tidigare hojar och har varit väldigt nöjd med dem men hållbarheten på Pilot Road är nog svårslagen, 450 mil senare ser bakdäcket fortfarande nytt ut.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur smart är det att kombinera två olika fabrikat, eller bör man byta båda samtidigt?

Jag skulle inte tro det är någon större fara med olika tillverkare än vad det är med däck från samma tillverkare men av olika produkter.
JAg brukar låta framdäcket rulla två bakdäck, men då börjar det bete sig lite knepigt i slutet pga att det börjar vara rätt slut då.

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Hur smart är det att kombinera två olika fabrikat, eller bör man byta båda samtidigt?

Det är inga problem att mixa olika fabrikat, så länge fram och bak har hyfsat samma egenskaper går det fint (dvs det är sämre att mixa ett touringdäck med ett bandäck).

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag är ingen bra MC-förare. Har tex långsamma reaktioner jämfört med flera kompisar.
För mig är det därför inte viktigt att ha ett däck med bästa greppet.
För när sådant däck släpper är det kört för mig. Jag hinner inte göra nått.
För mig är det viktigast att ha ett "förlåtande däck". Dvs ett däck där det märks när det närmar sig gränsen.
Att jag t.ex. känner när det börjar kasa och drar inte åt bromsen hårdare.
Ett sådant däck är Pirelli Diablo Rosso Corsa. Körde 1000 mil med dom på min 955cc Triumph.
Och det fanns fortfarande ca 3mm mönster kvar bak överallt.
Men det är inget regndäck. Så i regn tog jag det lugnare.
Såg ett test i en engelsk tidning. Bana och landsväg.
På landsväg Metzeler M7 RR. Tätt följt av Pirelli Diablo Rosso Corsa och Dunlop Sportmax Sportsmart II.
På bana Pirelli Diablo Rosso Corsa bäst.

Last edited:

snutten_00

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2010
Hoj
S1000RR
Fram bytte jag i sommar (avon storm ct2 ultra), bak blev slut. Bak har jag tänkt mig Michelin pilot power 2ct. Hoppas att det går bra att blanda de två tillverkare.

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
metzeler i baken och pirelli rosso corsa i nosen på min- tar lite tid för pirellit att värma upp vid "vanlig" körning och kall väderlek/ asfalt- känns lite sketchy ibland, baksvålen lever ju ett helt annat liv och tvingas till temphöjning kvickt!!
men ett framdäck som värmer upp kvickt och ger bra feedback vid vanlig samt skojig körning är nog att föredra (banåka är en annan femma och andra kriterier)

//jj

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...