Gatdäcket med det bästa våtgreppet?

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Det är snart dags att byta däck på min ST3'a och jag funderar på vad jag ska för däck.
De flesta däck har ju grepp på torrt så det räcker och blir över för mina behov men eftersom jag arbetspendlar en del på min hoj så värdesätter jag främst bra våtgrepp och därefter känsla och livslängd.

Det sitter det ett par Metzeler Roadtec Z6 på sen jag köpte hojen förra året men jag har varit inne på att byta till Michelin Pilot Road 3 då de ska ha bra våtegenskaper. Jag tänkte dock att Sporthojs samlade erfarenhet kunde vara bra hjälp i däckvalet.

Så vad säger ni kära sporthojare, vad bör jag välja för däck till Trajjan?

Last edited:

Ronnie.o

Medlem
Gick med
16 Mar 2012
Hoj
ZZR1400
Jag kör på Road 3 och är mycket nöjd klarade rengn strålande på kinnekulle bankörning 1/7 med snälla släp och det regnade verkligen det kommer att bli samma däck nästa gång :tummenupp

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Road 2, har det på min gixxer(fram) power bak fungerar perfekt på torrt och vått!

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
PR2 är bättre, visst PR3 kan vara snäppet bättre i det blöta men det är FÖR mjukt och framdäckets mönster med sajjjpning (eller vad det heter) gör hojen mer tungstyrd än normalt.

Har PR3 nu men var mer nöjd med PR2 som jag även haft på nuvarande och CB1000R, hade aldrig några problem i det blöta och jag kör i ur o skur ca Mars-Dec eller när snön kommer.

Dex

Medlem
Gick med
8 Jun 2011
Hoj
Honda CB 1000RA
Jag har PR3 fram & bak och har kört 2 st bandagar i år i ösregn. Mycket nöjd med däcket.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Har haft precis samma behov då jag nyttokör en hel del och regn går inte att undvika. Jag fastnade för Dunlop Roadsmart 2.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
PR3 är bäst i det extrema, under normalt blöta förhållanden (80-90% av din körning i dåligt väder) funkar det billigare PR2 eller det mer allroundkompetenta RS2 lika bra. Motsvarande Metzeler ska visst gå minst lika bra, men det har jag ingen erfarenhet av.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Frågan är hur många gånger när folk kör omkull i blött som det faktiskt är däcket som är begränsningen?
Man läser ofta att någon klotat med ett visst däck, då ÄR det däcket kasst, utan att man har en aning om vad personen gjorde när han klotade.

Jag tror att de flesta gatdäck som inte är väldigt sportiga har ett tillräckligt våtgrepp, åtminstone för hyggligt lagliga hastigheter.

Jag körde Roadsmart när jag körde "rent" gatdäck, funkade klockrent, aldrig några tveksamheter. De olika Pilot Road-varianterna löser säkert uppgiften minst lika bra.

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Dunlop sportsmart. Många mil får jag ut. Jag tror att det är lite som med bil däck. På rangerovern får jag understyrning när jag körde på donlop och bytte sen till michelin och har ett helt annat grepp. bara för att ett däck är riktigt bra på en hoj är inte säkert att det är bra på en annan hoj.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Frågan är hur många gånger när folk kör omkull i blött som det faktiskt är däcket som är begränsningen?
Jag fick en gång jämförelsen gjord angående våtgrepp: Dunlop 207 som gjordes nån gång för typ 10 år sedan får värdet 100. Moderna regndäck för bana har då värde 40. Lägre är alltså bättre.
RoadSmart 2 och Pilot Road 2/3 ligger idag runt 60. Övriga motsvarande däck bör vara i närheten. Moderna sporttouringdäck nästan oavsett ditt val är alltså närmare regndäck i grepp än lite äldre gatdäck.

Frågan är alltså snarare: "Hur fort tänker du köra", än "Vilket däck är bäst". Den senare är ganska irrelevant för normalt, relativt lagligt gatbruk.

Om vi bortser från Avon, såklart.

Last edited:

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Man läser ofta att någon klotat med ett visst däck, då ÄR det däcket kasst, utan att man har en aning om vad personen gjorde när han klotade.

Jag tror att de flesta gatdäck som inte är väldigt sportiga har ett tillräckligt våtgrepp, åtminstone för hyggligt lagliga hastigheter.

Jag körde Roadsmart när jag körde "rent" gatdäck, funkade klockrent, aldrig några tveksamheter. De olika Pilot Road-varianterna löser säkert uppgiften minst lika bra.

Hmm, hade ett Avon bak på dominatorn jag hade då jag fick den. Det däcket blev som en iskana på blött om det var lite svalt ute. Sicket skitdäck !! Fullständigt värdelöst och totalt livsfarligt.

Men jag vet inte hur gammalt det var då jag tog över den.

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Hoj
-
Det är märkligt tycker jag att Avon fortfarande säljer mc däck då dom är värdelösa i väta och inte ligger i toppen i torrt väglag. Dom är ju inte heller billiga. Så frågan är varför köper folk Avon ?

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Jag kanske är trygghetsnarkoman när det kommer till blöta vägar och vill kunna känna fullt förtroende för hojen och däcken i +landsvägsfart.

Kan bara nämna att med förra hojen, en -87 VFR, så satt det på Michelin Macadam när jag köpte dem och det var ena riktiga hockey puckar. Näst intill outslitliga men en mardröm när det blev blött. Kommer särskilt ihåg en gång jag skulle iväg vid ett trafikljus och undrade om jag missat växeln eller kedjan hoppat av, men det bara spann. Fick smyga på kopplingen och skjuta ifrån med fötterna för att komma iväg då framhjulet stod i en liten, och i mitt tycke, obetydlig svacka i vägbanan. Rondeller ska vi inte ens prata om. Bytte sen till Bridgestone BT45 (fanns inte så mycket att välja på till den hojen) och det var ett lyft men jag kände ändå aldrig riktigt fullt förtroende på blött.

Nu har jag en tämligen ny hoj med moderna däck och det är klart det är ännu bättre men även om jag inte kommer att köra på gränsen till vad grejerna klarar så vill jag ändå kunna känna att jag i.a.f. har marginalerna på min sida tekniskt sett. Sen får jag bara hoppas att jag även har en körstil som ger mig resten av marginalerna så jag inte blir en svart rubrik i nån tidning.

Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Nu har jag inte läst hela tråden men Michelin Pilot Road 1 är hyffsat för min Aprilia i vått så jag TROR att PR 3 är bra som rackarns nu för tida.

ST3 är en touring Ducati för övrigt eller har jag fel?

På Gixxern har jag monterat Metzeler M3 o de känns också bra i vått så länge jag inte använder hela artilleriet. :crash

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Nu har jag inte kört på de fabrikaten sportnissarna här har. Har 16" fälgar:gnissla Men mina Metzler Lasertech har jag varit nöjd med.
Tror dock att det finns bättre grejor med anledning av vad folk här säger. Det duger åt mig på gata trots allt. Även i vätan. Känner mig inte otrygg med dem ivf.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Jag kanske är trygghetsnarkoman när det kommer till blöta vägar och vill kunna känna fullt förtroende för hojen och däcken i +landsvägsfart.

...Michelin Macadam...Bridgestone BT45...

Nu har jag än tämligen ny hoj med moderna däck...
Kanske, men så är det nästan alltid. Det sitter inte i däcken utan om att känna sig trygg mentalt. De däcken du haft tidigare är ju diagonaldäck och går inte att jämföra med de moderna radialdäcken på en STR när det gäller våtgrepp... Till och med originaldäcken på Trajjan är bättre, och "bäst" handlar ju egentligen bara om däck som passar din körstil och ger dig rätt känsla.

Läs min jämförelse av RS2/PR3/BT i Folket... Det är mer om hur de känns än vilket som har högst greppkoefficient.

Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Jag har kört drivor med bana i ösregn på Dunlop Sportsmart, funkar utmärkt. Har inte haft några direkt släpp och TC'n har inte gnällt mer än i torrt.

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Vilka däck kan ni rekommendera till mig? Jag sitter och velar över Dunlop Sportsmart samt Michelin PILOT ROAD 3.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring