Gatdäcket med det bästa våtgreppet?

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Nej sportsmart har sämre grepp i regn och håller färre mil. Helt fel däck för trådskaparen (om man inte ska köra bana som Gluffis säger!)
 
Last edited:

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
ST3 är en touring Ducati för övrigt eller har jag fel?
ST3 står för STreet Triple, en Triumph med andra ord, jfr. SP3 som står för SPeed Triple också Triumph. Båda hojarna är nakna "street hojar".

Det du tänker på är nog Ducati ST2 eller ST4 som är touringhojar.

Nu har jag inte kört på de fabrikaten sportnissarna här har. Har 16" fälgar:gnissla Men mina Metzler Lasertech har jag varit nöjd med.
Tror dock att det finns bättre grejor med anledning av vad folk här säger. Det duger åt mig på gata trots allt. Även i vätan. Känner mig inte otrygg med dem ivf.
Det senaste däcket jag körde på min gamla VFR innan jag sålde den i våras var Lasertech, men hade jag haft kvar den skulle jag nog byta tillbaka till Bridgestone BT45. Jag tyckte de var bättre både i vått och torrt.

Verkar i övrigt som majoriteten i den här tråden rekommenderar Michelin PR3 eller möjligen PR2. Känns bra att jag inte var helt ute och cyklade.

Imorgon ska jag i.a.f. slita lite mera på mina nuvarande däck så jag får byta nån gång. Ska bli hojtvätt och lite kortegeåkning under Kopparträffen.
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Inte för att vara sådan men ST3 var också en Duccesporttourer. Fanns ST2, ST3 och ST4. Siffran stod för antal ventiler. 3:an hade också en annan front/lykta.

230px-Ducati_ST3_(DerHexer)_2010-10-31_041.jpg

Inte för att besserwissra eller så, utan jag trodde också det var en Ducati det pratades om. :crash
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
För att kanske tillföra lite till ämnet också så kanske man ska nämna däck också...

Ska man inte köra bana på högre nivå än "nybörjarvingel", den typ jag själv praktiserar, så finns det ingen anledning i världen att välja annat än ett modernt sport-touringdäck. Speciellt inte om våtgrepp efterfrågas då dessa däck är bättre än allt sportigare då dessa egenskaper prioriteras mer hos dessa.

Som någon skrev så är allt utom Avon väldigt bra och fullt tillräckliga. Pilot Road 2/3 är ju erkänt väldigt bra på vått dock tycker jag 2:an (inte testat 3:an) är för "nervöst". Men ett bra däck är det med bra grepp och livslängd.
Just nu kör jag Pirelli Angel ST och det greppar väldans bra både i vått och torrt det med.

Motorrad gjorde ju ett långtest med sporttouringdäck (något som de gör väldigt bra) för ett par nummer sedan. I vått kom väl Metzler först, Z8 eller vad det heter, och Road 3 på andra plats. Har tyvärr inte tidningen. Men inget däck var dåligt.
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Både Road 2 och 3 är tillräckligt bra i regn för att klara hyffsat inspirerad körning...dock rör sig trean en del i stommen om man pressar det i torrt väglag. Egentligen inget konstigt, men kan vara obehagligt innan man kommer på vad det är som rör sig...:)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hmm, hade ett Avon bak på dominatorn jag hade då jag fick den. Det däcket blev som en iskana på blött om det var lite svalt ute. Sicket skitdäck !! Fullständigt värdelöst och totalt livsfarligt.

Men jag vet inte hur gammalt det var då jag tog över den.

Håller med att vid lite fuktigt så släpper det lätt men det krävs mer en lagligt axx & hastighet.

Det är märkligt tycker jag att Avon fortfarande säljer mc däck då dom är värdelösa i väta och inte ligger i toppen i torrt väglag. Dom är ju inte heller billiga. Så frågan är varför köper folk Avon ?

Ja varför säljs däckerna fortfarande, ett kanske är att det är kul & spinna runt på för det blir som att köra nästan på is :hihi

Nä men vid vått så krävs på min hoj för att det inte ska släppa vid ösregn att jag kör på 10-15% av effekten vad motorn ger så från 2000-6000 varv fungerar det utmärkt rakt fram om man gasar väldigt mjukt, vid lite fuktig vägbarna är det nästan samma sak fast man kan gassa på med 20-30% effekt.

Vid riktig inspererad körning långt över laglig hastighet, på gränsen att det blir överhettat där trivs däcket väldigt bra.

Kör med AVON Storm ST bakdäck & Michelin pilot power fram, mitt framdäck är kanon grepp i torrt som vått, finns säkert mer grepp fram en vad jag vågat prestera en.

Håller på att spinna slut bakdäcket så det tar slut någongång så jag kan montera på M3 bak/fram som jag har liggandes hemma :rolleyes:
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Grattis till valet av en underbar hoj!:tungan

Nu sitter det Z6 på STriple R och Z8 på Daytonan. Båda är ypperliga landsvägsdäck med gott fäste och god livslängd.

Kör du bana med Z6 klarar du snabba gruppen med SMC , utan att vara sist om du kör mjukt och inte satsar på varvrekord. De släpper mjukt och förväntat både i vått och torrt.:) (Men då är det inte lugn och mjuk körning!:tungan)

Z8 har jag inte provat på bana än men ska vara bättre (och är naturligtvis lite dyrare) än sin föregångare Z6 men de känns väldigt bra. En sväng ut i Europa syns knappt på däcket så de borde hålla länge.

SportSmart är naturligtvis bättre på bana men har betydligt sämre livslängd. Jag har fullständigt förtroende på bana och landsväg och går jag omkull är det inte däckens fel! Men är kanske inte tillräckligt snabb (eller klantig!:D)

Daytonan är f.ö. inte en BabyTona utan den första, vackra som inte är lika lätt och snabb men eftersom jag inte tävlar så är njutningsfaktorn hög!:tummenupp
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Grattis till valet av en underbar hoj!:tungan
Tack. Blev förtjust i den vid en av Triumph's provkörningar och efter andra provkörningen året efter var jag fast. Fast det fick bli en lätt begagnad. Gillar den skarp.:yoparty

Kör du bana med Z6 klarar du snabba gruppen med SMC , utan att vara sist om du kör mjukt och inte satsar på varvrekord. De släpper mjukt och förväntat både i vått och torrt.:) (Men då är det inte lugn och mjuk körning!:tungan)

Z8 har jag inte provat på bana än men ska vara bättre (och är naturligtvis lite dyrare) än sin föregångare Z6 men de känns väldigt bra. En sväng ut i Europa syns knappt på däcket så de borde hålla länge.
Jag skulle nog inte ens klara snabba gruppen om jag så lånade Stoner's Repsol Honda. Allt beror tyvärr inte på hojen :crash

Låter som nästa däck antingen blir Z8 eller PR3.

Tack och bock för alla bra svar :Bugar
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Vilka däck kan ni rekommendera till mig? Jag sitter och velar över Dunlop Sportsmart samt Michelin PILOT ROAD 3.

Dunlop Sportmax Sportsmart är inte jämförtbart med Pilot Road-däcken. Pilot Road är sporttouring, Sportsmart är "supersport" (enligt Dunlop själva). På gata har plånboken mer glädje av fler mil. Så om du inte kör bana, snegla på ett sportouring-däck istället.


Michelin PILOT ROAD 2 är väl något av däckens mellanmjölk. Bra miltal, grepp så det räcker och blir över för gatkörning. Beprövad modell, dessutom bör det vara billigaste alternativet. Kanske inte säljs längre iom att 3:an är lanserad? Kan vara värt att hålla koll på att man inte får ett däck med väldigt gammalt tillverkningsdatum. Jag satte på ett par nya Pilot road 2 i höstas iaf, har kört upp ett par stycken och alltid varit nöjd.

Michelin PILOT ROAD 3 har bättre våtegenskaper, men jag är personligen inget fan av dess mönster och har reagerat på många som kört på 2:an och gått över till 3:an upplever det som mjukare och mer tungstyrt. Och vem kör sporthoj i regn egentligen? Inte jag iaf. Någon konkret skillnad i livslängd mellan 2:an och 3:an verkar det knappast finnas. Fördel Pilot Road 2 pga. dess lägre pris.

Sportmax Roadsmart II är ett kanondäck. Har ingen erfarenhet ang skillnaderna mot föregångaren (Roadsmart "1"). Enligt min personliga, högst ovetenskapliga, åsikt det bästa däcket. Det dyrare priset är dock inte motiverat för mig.

Jag skulle låta priset spela en avgörande roll, det kan faktiskt skilja en del mellan dessa däck. Alla de tre nämnda däcken duger utmärk för gatkörning och bankörning av mer sansad form. Använd de överblivna hundralapparna till ett olje+filterbyte istället. Och glöm inte bort att nya däck är hala i början :7peta
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om du är ute efter bra våtgrepp - köp Michelin och glöm alla andra märken. Oavsett om du pratar touringdäck (Pilot Road) eller sportdäck (Pilot Power, Pilot Power 2CT och Power Pure) så lägger Michelin ned mer test och utvecklingstid på våta underlag än alla andra märken tillsammans. De brukar också placera sig högt i tidningstesterna, men detta är inget jag skulle använda för att bestämma ett inköp då dessa tester är allt annat än seriöst utförda...
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Sådär! Beställde ett par Pilot Road 3. Är det värt att sandpappra däcken lite försiktigt eller har ni några tips för inkörningen?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Åk ut på en grusväg ett par 100 meter, sedan har Du slitytan på däcket ordnat. Sedan tar Du det vettigt lugnt i de 10 följande vänster- respektive högerkurvorna så är däcken okey för många mil framåt:)
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Sådär! Beställde ett par Pilot Road 3. Är det värt att sandpappra däcken lite försiktigt eller har ni några tips för inkörningen?

Jag sandpapprar lite ;) Annars är däckvärmare en stund ett bra tips har jag hört...

Jag har redan provat det där med grusväg och köra försiktigt, det slutade i en lowsider ;)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
:) Då måste det ju ha varit Grusets fel, Gluffis. Eller däckens...:)
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top