Gatreggad racer

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Har ni sett den här?

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=13720

Jag blev så paff och trodde att säljaren aningen var en skojjare eller bara råkat uttrycka sig lite lustigt så jag ringde upp honom och talade med honom. Det är inget konstigt eller fel med annonsen, det är verkligen en tvättäkta 250 racer med regplåt. Helt otroligt! Killen lyckades få intyg från Yamaha på att hojen hade bra bromsar, att kopplingsdetaljerna var fria från asbest och (med säljarens egna ord) "klädde in hela hojen i madrasser". Resultatet blev en godkänd regbesikting och en racer med regplåt. Kan det vara sveriges enda månne? Jag har i alla fall aldrig hört talas om en liknande.

Det bara måste vara en gatåkande racerwannabees våtaste dröm. Istället för att försöker apa efter utseendet på racerhojar så kan man köra omkring på sin aldeles egna äkta racer.

Ok, tillbaka till verkligheten. Vem vill egentligen köra omkring på en äkta racer på gatan? Tänk på allt obekvämt och kompromisslöst det medför som ansträngd körställning, hård fjädring och en hopplös motorkaraktär. I verkligheten skulle jag nog inte vilja ha en racer som gathoj men tanken lockar, eller hur!

Teddy skrev:
Ok, tillbaka till verkligheten. Vem vill egentligen köra omkring på en äkta racer på gatan? Tänk på allt obekvämt och kompromisslöst det medför som ansträngd körställning, hård fjädring och en hopplös motorkaraktär. I verkligheten skulle jag nog inte vilja ha en racer som gathoj men tanken lockar, eller hur!
Jag skulle gärna ha en räser ståendes i garaget för användning när andan faller på men då skulle det få vara en MotoGP hoj. 250? Nej tack!

Teddy skrev:
Har ni sett den här?

Jag blev så paff och trodde att säljaren aningen var en skojjare eller bara råkat uttrycka sig lite lustigt så jag ringde upp honom och talade med honom. Det är inget konstigt eller fel med annonsen, det är verkligen en tvättäkta 250 racer med regplåt. Helt otroligt! Killen lyckades få intyg från Yamaha på att hojen hade bra bromsar, att kopplingsdetaljerna var fria från asbest och (med säljarens egna ord) "klädde in hela hojen i madrasser". Resultatet blev en godkänd regbesikting och en racer med regplåt. Kan det vara sveriges enda månne? Jag har i alla fall aldrig hört talas om en liknande.

Det bara måste vara en gatåkande racerwannabees våtaste dröm. Istället för att försöker apa efter utseendet på racerhojar så kan man köra omkring på sin aldeles egna äkta racer.

Verkar rätt opraktiskt att åka en sån på gatan. Hur ofta skulle man behöva serva den t.ex? Med tanke på hur det skruvas 250 räsers på tävlingarna, och då åker man ju inte många mil på en helg...

Men som sagt, rätt coolt... Kan jag få en gatreggad RC211V kanske? Eller M1?

Ok, tillbaka till verkligheten. Vem vill egentligen köra omkring på en äkta racer på gatan? Tänk på allt obekvämt och kompromisslöst det medför som ansträngd körställning, hård fjädring och en hopplös motorkaraktär. I verkligheten skulle jag nog inte vilja ha en racer som gathoj men tanken lockar, eller hur![/QUOTE]

Satt och kikade på den igår med.. En pendlarhoj av rang! :hihi (skönt servicekonto)

Teddy skrev:
Har ni sett den här?

Jag har läst om enstaka amerikanska exemplar som har haft reg.skylt. Men att det skulle vara möjligt i ordentliga Sverige hade jag aldrig trott. Och jag har faktiskt svårt att förstå hur den klarade bullermätningen. Det måste ha varit en mycket välvilligt inställd besiktningsingenjör.

Att köra en racer på allmän väg måste vara smått smärtsamt. Men kanske kul att smattra runt på Stora gatan och utanför McDonald´s. Och på allmänna banträffar vilket blir möjligt med trafikförsäkring.

sandstream skrev:
Jag skulle gärna ha en räser ståendes i garaget för användning när andan faller på men då skulle det få vara en MotoGP hoj. 250? Nej tack!
Du är kubikfixerad! :fatta! Sen får du inte alls tycka som du vill om du trodde det, inte om så allvarliga saker som en 250-racer i alla fall som per definition är något av det fränaste som finns i vårt solsystem. :hihi

Cool länk: http://www.motocarrera.com/derderian.htm

Teddy skrev:

Jag vill och har alltid velat. Gat-nissar är inte ute efter komfort, kompromisser och "sittriktiga" körställning heller :)

Nyteknik skrev:
Att köra en racer på allmän väg måste vara smått smärtsamt. Men kanske kul att smattra runt på Stora gatan och utanför McDonald´s. Och på allmänna banträffar vilket blir möjligt med trafikförsäkring.

Hur känns det när vägen helt plötsligt blir "allmän" ? Får man shatter i fronten då? Stora gatan och donken är inte heller bra. Jag tror istället att den skulle passa perfekt på en fin kurvig väg.

Jag har haft en gat-reggad tz250 årsmodell 1980, med en rd350-motor i, så visst går det att regbesiktiga racers :)

Macke skrev:
Verkar rätt opraktiskt att åka en sån på gatan. Hur ofta skulle man behöva serva den t.ex? Med tanke på hur det skruvas 250 räsers på tävlingarna, och då åker man ju inte många mil på en helg...

En MotoGPhoj är minst lika servicekrävande som en 250 Racer, om inte värre med tanke på att det är npgot krångligare med fyrtkatsservice än tvåtakstdito. Här är lite serviceintervaller för M1:an.

Kamkedja: 600 km
Kolvar och ventiler: 800 km
Vevstakar och vevaxel: 4000 km
Vevaxellager: 1500km
Vevhuset: 5000 km

Torkel skrev:
Du är kubikfixerad! :fatta! Sen får du inte alls tycka som du vill om du trodde det, inte om så allvarliga saker som en 250-racer i alla fall som per definition är något av det fränaste som finns i vårt solsystem. :hihi
Ledsen och säga det men är det några som är kubikfixerade så är det ni 125 och 250 åkare. Majoriteten ser på dem som vråltrimmade moppar men trivs ni med det så är det helt okej för mig :tummenupp

Goodstuff skrev:
En MotoGPhoj är minst lika servicekrävande som en 250 Racer, om inte värre med tanke på att det är npgot krångligare med fyrtkatsservice än tvåtakstdito. Här är lite serviceintervaller för M1:an.

Kamkedja: 600 km
Kolvar och ventiler: 800 km
Vevstakar och vevaxel: 4000 km
Vevaxellager: 1500km
Vevhuset: 5000 km

Menade inte att dom krävde mindre service, det antog jag att dom inte gjorde, ville bara ha en helt enkelt.. :D

Undrar vad polisen som ville förbjuda sporthojar säger? :lol

Macke skrev:

Skulle hellre ha en lite äldre Honda NSR 500..

Jag hade min första rejshoj GSXR-600 gatreggad för att bekvämt kunna ta mig till närliggande banor, den va strippad på speglar och annat tjafs, det slutade med att länsman klockade mig på en flygraka, fyra månaders kommunaltrafik utan kk blev domen :död

Jag har tidigare kört 15 år och 15.000 mil med gathoj som har backspeglar utan problem, nuförtiden kör jag alltid med backspeglar i trafiken.

Macke --> Jag skulle gärna ha en i garaget jag också. Dock är racerhojar inte så realistiskt på gatan, vilket tex serviceintervallerna indikerar. Undrar vad en vevaxel kostar till Rossis M-1? :näsblod

Nyteknik skrev:
Jag har läst om enstaka amerikanska exemplar som har haft reg.skylt. Men att det skulle vara möjligt i ordentliga Sverige hade jag aldrig trott. Och jag har faktiskt svårt att förstå hur den klarade bullermätningen. Det måste ha varit en mycket välvilligt inställd besiktningsingenjör.

Förbifartsprov med en sån där är nog inga större problem om drevningen är rätt

Jag känner killen som säljer den. Kul leksak :tungan

Lite jobb han la ner för att regga den dock.

HanneZ skrev:
Förbifartsprov med en sån där är nog inga större problem om drevningen är rätt
Bullerprovet vid besiktingen görs väl stillastående på tomgång?

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...