Gatreggad vinterhoj

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Hej!

Har fått för mig att prova på o köra hoj till och från jobbet nu under vintern, så är ute efter en billig offroad/semi-offroad-hoj med elstart.

Någon som har erfarenhet av vinterkörandet med hoj? Jag vill ju gärna ha något som inte tvärvägrar att starta när det blir kallt.

Vilka modeller kan man hålla ögonen öppna efter som är hyfsat pålitliga?
Jag är medveten om att jag måste nog skaffa ett större batteri samt underhållsladda det i veckorna då det bara är 4km enkel till jobbet.

Duger "vanliga" offroad-däck till snö? Hur beter sig sånna grovt mönstrade offroad däck på is? Halare än vanligt?
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Yamaha xt600/xt660 är väl erkänt bra hojar, har för mig mc-buden i sthlm kör med dem.
Grusdäck med vanliga bildubb i skulle jag misstänka att dem flesta kör med, kommer inte ihåg om jag såg en tråd om det här eller på SOE med länk till någon firma som säljer färdigdubbade däck till vettiga priser.

Valfri LV reggad endurohoj med både el och kickstart är väl annars något att kika på kanske.
Skönt med kick om batteriet lägger av/startmotorn fryser eller liknande.

Allväderskläder, ett bra underställ, tjocka handskar och handtagsvärme är väl ungefär det man behöver tänka på annars skulle jag tro, framförallt om man inte ska köra längre :)

Vet att det finns lite blandade trådar om detta ämnet både här och på SOE faktiskt, bara till att kika runt lite :)
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Xt 600, 90 eller äldre. Kickstart, i stort sett odödlig, billig o lättkörd. Vanliga dubbar typ t63 funkar om du har rejäl storlek på bollar. Isdubb slits onödigt fort om man är snål.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Xt 600, 90 eller äldre. Kickstart, i stort sett odödlig, billig o lättkörd. Vanliga dubbar typ t63 funkar om du har rejäl storlek på bollar. Isdubb slits onödigt fort om man är snål.

Det har jag grunnat lite på, jag har fan ingen större lust o gå ut o stå o kicka i evigheter om den är lite grinig klockan 05.15 på morgonen..
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Jag tjatar väl vidare om DR650 (till -92 till -96, sedan kom en ny som jag inte vet ett smack om...). Startat direkt oavsett temp., laddat batteriet 2ggr förra vintern. TKC80 med bildubb, funkat kalas. Blir samma koncept i år :tummenupp.
Crosshjälm med glasögon, vindtät balaklava.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Gnäll om kickstart ? Är du man eller mus ? Ska du köra året runt får du fan vara man nog att kicka också. Mesa inte, utan tryck till ordentligt en gång så ska du se att det går bra.

Har kört DR 650 r -94 också, jämfört med en xt 600 -90 så har suzukin mer effekt, lite jobbigare o starta, och har ett par inbyggda fel som gör att den inte är riktigt lika bombsäker som XTn.

Balanskedja som ska fixas bakom kåpan ??? Choke på styret, som det blir fukt i och fuckar med justreringen hela vägen nere på förgasaren. Testat att kickstarta en varm DR som inte går att stänga av choken på ??? Och har en benägenhet att skapa lite väl mkt spel i kolven runt 3500 - 5000 mil, dvs tuggar enorma mängder olja.

En XT 600 går 10 000+ mil utan större svordommar, men har som sagt lite mindre pulver o mer vikt än en DR 650. Finnes dock en anledning att XTn använts i urminnes tider av mc bud för körning året runt.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Jag säger så här:

http://hd.se/motor/2012/02/16/manne-kor-mc-aret-om/

Och jag körde på en XT 660 innan, startar utan att gnälla minst ner till -17 grader utan att bli seg men sedvanliga vinteråtgärder som till bilen är det som gäller. Täck också över kylaren om det blir kallare än -10 annars kan den frysa sönder i fartvinden.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
XT 600 har ingen kylare, dvs ett problem mindre. ;)

Har haft både min xt 600 och dr 650 stående ute året runt, kan säga att diverse obskyra saker kan frysa ihop vid fel tillfälle. Tändare var standardutrustning för att ens kunna få upp tändningen i minusgrader.
 

wiggo48

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
05, yamaha xt660R
Jag har kört Xt600E nu i tre vintrar, första på en 92:a och de två sista på en 02:a och det har funkat super. Jag har oxå ca 3 km enkel till jobbet och bara körning i stan. Jag har haft en extra uppsättning fälgar med dubbade cheng ching samma som buden åker på, har bara missat ett par dar när jag fegat ur. Men nu har jag byt till en XT660 och då passar tyvärr inte hjulen så nu blir det bara körning då det är barmark. För övrigt finns mina hjul till salu på Blocket om någon är intresserad.
 

Spakapan

Medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Honda CBR1000RR, Suzuki RM250
Det man också bör ha i åtanke är att det är i princip omöjligt att rulla igång en enstånka på 650cc till och med på torr asfalt så en bra investering är en

http://www.clasohlson.com/se/Laddkabel-CTEK-Comfort-Indicator/36-3764
eller en
http://www.clasohlson.com/se/Laddpanel-CTEK-Comfort-Indicator/36-8001

är bra extrautrustning...

Jag är i valet och kvalet varje vinter...

Jag har inte tänkt pendla och har hojen i kallgarage en bit bort från hemmet så det kommer nog gå ett par veckor mellan körtillfällena.

Överlever batteriet vintern med underhållsladdning eller fryser det sönder? Att hålla på plocka ur batteriet mellan körningarna känns drygt även om det inte är alltför jobbigt.

Jag antar för övrigt att insprutade hojar är enklare att starta om man nu ska hålla sig till prylar med batteri och elstart?
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Ett friskt batteri fryser väl inte mer än ett bilbatteri..?
Med bra batteri startar min gamla förgasarhoj i -20 efter 2 varv med startmotorn, dvs direkt. Men det är ju fäppligare med manuell choke än med självreglerande insprut. Om man ska vara petig...
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Jag kör med en DRZ enduro nu på vintern. Elstart och ganska lätt och smidig, inte så mycket pulver men det behövs inte på vintern. Startar snällt men fick första felet här om dagen då han dog och vägrade starta. Visade sig att minuspolen hade hoppat av bara.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top