GBG-Schweiz Tur&Retur

Hyssna

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Hoj
07 CBR 1000 RR
Hej

Vet inte om denna hamnar i rätt forumdel men om den är fel så får nån vänlig moderator gärna flytta den.

Jag och en polare ska nog dra till Schweiz i sommar om semestrar och annat faller på plats.
Jag söker nu då lite fina restips ner genom tyskland! Vi åker nog helst inte raka vägen utan kör hellre fina goa vägar!

Även andra tips på vad man bör tänka på tas tacksamt emot, har aldrig rest med hoj utan mest vart ute och fikat!

Resan kommer gå som sagt från GBG och sedan avslutas den i Auenstein som ligger i Schweiz.
Lite beroende på vilken väg man tar in i tyskland så bör det i stora drag gå ner mot Hannover och sedan Frankfurt och vidare mot Strasbourg för att åka in i Schweiz. Detta är alltså bara riktningen och det är inget måste att passera just dessa orter men det är åt det hållet vi ska!

Är det någon som rest igenom tyskland åt detta håll och har nån bra ide så dela gärna med er!

/Gustav

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tjena!

Din rutt går i närheten av två, enligt mig, mycket vikiga punkter, nämligen Nürburgring (kräver ingen närmare presentation), och Europa park i Rust, en stor nöjespark som innehåller en berg- och dalbana hög och snabb nog att till och med bjuda avmätta fartknarkare på sensationer!

Tjohoo: http://www.youtube.com/watch?v=wsyyMz4iErE

Hyssna

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Hoj
07 CBR 1000 RR
Tjena!

Din rutt går i närheten av två, enligt mig, mycket vikiga punkter, nämligen Nürburgring (kräver ingen närmare presentation), och Europa park i Rust, en stor nöjespark som innehåller en berg- och dalbana hög och snabb nog att till och med bjuda avmätta fartknarkare på sensationer!

Tjohoo: http://www.youtube.com/watch?v=wsyyMz4iErE

Nej Nürnberg Ring behöver väl ingen vidare presentation utan den är given att man får försöka få till en tid så man kan köra!(Har i dagsläget dålig koll på hur det fukar där nere?)
Den berg&dalbanan såg ju ut att röra på sig så det ska kollas upp vidare!

Tack för tipsen!

/Gustav

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Jag ser att ruttförslagen inte direkt haglar in...

Jag undrar om ni tänker åka båten Gbg-Kiel? I så fall är det en lagom dagsetapp (ca 60mil på Autobahn) ner till Ringen/Eifel/Moselområdet, bara det värt en vecka minst!
Jag föreslår att ni bor i Cochem, en liten mysig stad utmed Moselfloden, bara fyra mil från Ringen, där det händer lite mer kvällstid än t.ex. i Adenau.

Ytterligare en dagsetapp (ca 40mil Autobahn) så är ni byn Rust och Europa park. Där finns gott om B&b, men bara någon krog.

Några roliga transportvägar, förutom Autobahn, i Tyskland vet jag inte, men Eifelområdet är kanonfint och Schwarzwald (sydligaste Tyskland) innehåller visst massor av kul vägar, har aldrig kört där själv tyvärr.

Jag tycker konstigt nog att det kan vara rätt kul på Autobahn, dels när trafiken är lite lugnare och man kan ligga flera mil i FULL fart (tidiga mornar, sena kvällar), och dels för att man verkligen kommer någon vart på kartan.

Och du, jag vill inte vara någon stavningsHitler men; inte Nürnberg Ring, Nürburgring.

Fråga på bara, det finns många här som reser med sina sporthojar!

Just det ja,
tråden kanske skulle ha platsat bättre i Resor/Historier/Äventyr-avdelningen.

Last edited:

Hyssna

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Hoj
07 CBR 1000 RR
Laidback: jag letade faktist runt lite för att se vart den skiulle passa men jag hittade fan inte Resor/Historier/Äventyr-avdelningen. Jag ska kolla ifall nån moderator kan flytta den lite då!

Jag piskar mig själv och har nu anmällt mig till en rätstavningskurs!

Jag vet i dagsläget inte vilken färga det blir. Men det kanske kan vara en ide att försöka stanna ett par dagar runt Ringen och åka runt lite! (Bra tips)

/Gustav

BörjeBjärv

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2011
Hoj
Honda CB400, gamling...
Om man nu ändå ska ut och förbränna bensin så tycker jag att Müchen bör ses. Stanna till och ta en pilsner och en korv i "miljonbyn" liksom... Sen kör man rätt ner eller sydväst därifrån, undvik Autobahn som är rak ohc tråkig - har bara kört bil men under de fem åren jag bodde utanför München insåg jag hur många najsa vägar det dyker upp i och precis innan Alperna, om man inte kör motorväg. München ligger ju ganska långt öster ut när man ska mot det mer västligt belägna Schweiz. Med bil och hyfsat effektiv körning (Autobahn och landsväg lite kombinerat) tar det ca 6 timmar från München och till de franska delarna ner mot Mont Blanc-hållet. Spännande terrängskifte också som sker ungefär vid gränsen för tysk- respektive fransktalande delen (gröna berg på ena sidan - kala berg på andra).

Längre upp i Tyskland finns ju hur många medeltidsstäder som helst. Rehndalen är trevlig att titta på ut från en bilruta minns jag, vägarna går ju inte riktigt att jämföra med de som finns i bergen. Würzburg är ett trevligt ställe.

Var väl kanske inte så sakligt/givande men nåt kanske det ger... :)

Last edited:

Klippan

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2004
Hoj
XJR 1300
Det finns mycket fina hojvägar i norra tyskland med bla i Harzbergen , gränsar mot gamla östtyskland och därifrån kan man ta sig till Celle och Goslar å sen vidare söderut, sen har jag hört av hojåkande tyskar att nere i Schwarzwald finns det också mycket bra vägar.
Det är bara ut å prova Tyskland är ett perfekt hojåkarland , har kört där mycket genom åren.
Ha en trevlig resa!

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Laidback: jag letade faktist runt lite för att se vart den skiulle passa men jag hittade fan inte Resor/Historier/Äventyr-avdelningen. Jag ska kolla ifall nån moderator kan flytta den lite då!

Jag piskar mig själv och har nu anmällt mig till en rätstavningskurs!

Jag vet i dagsläget inte vilken färga det blir. Men det kanske kan vara en ide att försöka stanna ett par dagar runt Ringen och åka runt lite! (Bra tips)

/Gustav

Jo!

Res/His/Även. hittar du om du bara kommer till Forumet - Allmänt snack - MCrelaterade diskussioner - R/H/Ä! Där finns massor att läsa om olika hojresor, men även om bra grejor att ha med sig!

Du får säkert ännu fler tips i rätt forumdel!

Last edited:

Hyssna

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Hoj
07 CBR 1000 RR
Sedär ja nu har tråden hamnat i rätt forumdel!

Tack för alla tips som jag fått!

Tanken är väl att försöka undvika autobahn och bara köra mindre vägar! Fördelen är att vi inte behöver ha med oss någon vidare packning för det kan de som vi ska möta upp i Schweiz ha med sig.

Vi ska nämligen ner och titta på EM i biltrial!:yoparty
Så här såg det ut när det arrangerades i Borås 2010!
http://www.youtube.com/watch?v=022qSpJ5lsQ
(Det är jag som kör den orangea bilen!)

Några extra par med kalsonger bara och sedan tar man bara in på nåt vandrarhem om man blir trött och om resan ner då tar 4 eller 5 dagar spelar ingen roll!

/Gustav

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
DR 650-99
Ja är det du som kör den oranga bilen så förstå jag om du behöver extra kalsonger med på resan !!
Men ser ju kul ut som fan :banana .. När ungefär är resan planerad ?

Hyssna

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Hoj
07 CBR 1000 RR
Ja är det du som kör den oranga bilen så förstå jag om du behöver extra kalsonger med på resan !!
Men ser ju kul ut som fan :banana .. När ungefär är resan planerad ?

Jo ett par extra kalsonger är inte fel!:gnissla
Tävlingen är 4-5 Augusti så tanken är väl att anlända i Schweiz på fredagen 3/8! och stanna över helgen!
Jag kan tänka mig att jag vill starta resan på måndagen 30/7 så att man i lugn och ro kan åka goa vägar ner!

I dagsläget vet jag inte riktigt hur det blir med semester då jag precis bytt jobb!

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Harz måste ni bara köra igenom... håll igen på gasen i Schweiz om ni inte vill låna på huset för att slanta böter...
Åker själv ner till norra Italien autozug från Hamburg till Innsbruck, har kört igenom Tyskland lite för många gånger:tummenupp

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Strasbourg är en trevlig stad med sin katedral och kanal. Rekomenderas att ta en fika där om ni har tid. Fransmännen där förstår tom en del tyska =)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati